Ile palą motocykle i skutery z silnikami o pojemności 125 cm3?
Motocykle i skutery o pojemności 125 cm3 są idealnymi maszynami do rozpoczęcia swojej przygody z jednośladami, ale jednocześnie są również coraz częstszym wyborem przez kierowców samochodów osobowych, którzy chcą znacznie skrócić czas dojazdu do pracy, a przy tym zaoszczędzić na kosztach eksploatacji i spalaniu.
Co rusz pojawiające się znacznie bardziej zaostrzone normy emisji spalin sprawiają, że pojazdy mają być jeszcze bardziej ekologiczne i przyjazne dla środowiska. Zmiany dotyczą przede wszystkim jednostek napędowych, które mają generować mniej szkodliwych substancji, a także zadowalać się mniejszą ilością paliwa, co jest kluczowe w dobie zmieniających się jak w kalejdoskopach cen na pylonach. Czy posiadanie niewielkiego motocykla o pojemności 125 cm3 faktycznie dobrą alternatywą dla samochodów osobowych?
Nie brakuje wielu zapytań dotyczących spalania modeli należących do tego segmentu. Normy emisji spalin są bardzo rygorystyczne i sprawiają, że producenci nie mają możliwości wprowadzania drastycznych zmian w jednostkach napędowych. Określenie orientacyjnego spalania jest zatem stosunkowo proste, chociaż należy wziąć pod uwagę, że może ono różnić się w zależności od masy kierowcy czy ukształtowania terenu.
- Skutery - są synonimem komfortu użytkowania w mieście i oszczędności. Nowoczesne modele posiadają średnie spalanie między 2,5, a 3,5 litra na 100 km. Wszystko za sprawą niewielkiej masy i oszczędnym jednostkom napędowym, a także automatycznej skrzyni biegów.
- Motocykle turystyczne - na rynku coraz śmielej pojawiają się pokaźne modele turystyczne, które możemy wyposażyć w komplet akcesoryjnych kufrów czy dodatkową, wysoką szybę. Ze względu na duże gabaryty spalanie będzie nieco większe, jednakże w niewielu przypadkach przekroczy barierę 4 litrów na 100 km.
- Inne motocykle - do tej grupy zaliczamy zarówno nakedy, modele sportowe, jak i choppery. Wszystkie posiadają czterosuwowe silniki, które średnio zadowolą się około 3 litrami benzyny na 100 km bez względu na gabaryty.
W ostatnim czasie ceny na stacjach paliw znacznie spadły i miejmy nadzieję, że trend ten utrzyma się maksymalnie długo. Przyjmijmy jednak, że aktualnie średnio za litr benzyny bezołowiowej 95 należy zapłacić 6 zł. Koszt przejechania skuterem dystansu 100 km to 15 zł, motocyklem turystycznym 24 zł, a innymi 18 zł. Dla porównania samochód osobowy z małym silnikiem spala średnio między 6, a 8 litrów. Przejechanie tej samej odległości będzie zatem kosztowało kierowcę auta od 36 do 48 zł.
Różnica jest zatem znacząca, a dodatkowo potęguje ją sam koszt zakupu, a także późniejsze opłaty związane z serwisowaniem, wymianą płynów eksploatacyjnych czy opon. Na każdym kroku jest znacznie taniej, co niejako potwierdza, że wejście w posiadanie takiego pojazdu jest uzasadnione zarówno pod względem ekonomicznym, jak i praktycznym. Diametralnie zmieni się was czas dojazdu do pracy, a także odczujecie spokój związany z łatwością znalezienia miejsca parkingowego w dużym mieście, za który nie będziecie musieli zapłacić. Warto wiedzieć, że w największych polskich miastach użytkownicy jednośladów mogą korzystać z buspasów.
Jeżeli właśnie stoicie przed zakupem swojego pierwszego motocykla o pojemności 125 cm3, który ma być alternatywą dla samochodu osobowego, to koniecznie musicie zapoznać się z najważniejszymi informacjami na stronie producenta. Warto jest również wybrać się do salonu, aby zapoznać się z gabarytami jednośladu. Kwestia spalania zawsze jest sporna, bo w broszurach reklamowych znajdują się bardzo często niewiarygodnie niskie wartości. Wszystko za sprawą tego, że testy średniego spalania wykonywane są niemalże w idealnych warunkach. Koniecznie powinniście wziąć poprawkę i uwzględnić nachylenie terenu, wagę, a także wiatr.
Przyjmijcie zatem, że będzie ono o 1 l wyższe niż to, które widnieje na proporczykach. Pozwoli wam na to przeprowadzenie znacznie bardziej rzetelnych obliczeń, których otrzymany wynik będzie realnym wyliczeniem kosztów związanych z przejechaniem 100 km. Warto jest również porównać kwotę, którą należy zapłacić za przegląd techniczny, ubezpieczenie OC, a także podstawowych części zamiennych. Zarówno sama wizyta u mechanika, jak i niezbędne płyny eksploatacyjne będą znacznie tańsze niż w przypadku serwisu samochodu osobowego. Pamiętajcie jednak, że jednoślad będzie zdecydowanie wyborem podczas ciepłych dni, a zimą ponownie zostanie zastąpiony przez auto.