Zhidou
Środa, 10 stycznia 2024 (18:49)
Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (14:22)
Firma Zhidou w trakcie istnienia (2015-2021) zajmowała się produkcją niewielkich, miejskich aut elektrycznych o dużym zasięgu, a bardzo małych wymiarach zewnętrznych. Przedsiębiorstwo działające początkowo wyłącznie na chińskim rynku szybko weszło także do Europy. Tu zyskało jednak bardzo niewielką popularność.
Zhidou - najważniejsze informacje
-
Data powstania:
2015
-
Kraj:
Chiny (ChRL)
ZD [Zhidou] – najważniejsze informacje
Firma Zhidou powstała w 2015 roku, a jej cele stanowiły projektowanie, produkcja oraz bieżąca dystrybucja samochodów osobowych, skuterów i trójkołowców zasilanych elektrycznie. Przedsiębiorstwo zostało powołane przez zarząd koncernu Geely, który stara się w miarę swoich możliwości wydzielić każdą spółkę zależną w jednym, konkretnym celu. ZD, czyli Zhidou, miało się zajmować wyłącznie mikrosamochodami, dlatego też jego siły robocze skupiały się wokół rozwoju pojazdów tego typu.
Firma, głównie za sprawą ogromnych funduszy i wieloletniego know-how, mogła od razu przejść do produkcji kilku pojazdów, w tym D1, D2 oraz D3. Wszystkie modele dostępne w jej ofercie były wykorzystywane głównie przez firmy carsharingowe. Ich bardzo małe wymiary zewnętrzne i idące za tym łatwe prowadzenie spowodowało, że klienci końcowi bardzo chętnie wynajmowali właśnie je.
Historia ZD [Zhidou]
Spółka Zhidou została wydzielona z koncernu Geely w 2015 roku, jako odpowiedź na ofertę innych marek najmniejszych samochodów osobowych. Firma nie została założona samodzielnie – powstała bowiem na bazie współpracy Geely (właściciela m.in. Volvo) z kilkoma innymi potentatami branży motoryzacyjnej. Warto wśród nich wyróżnić między innymi XDY Machinery, Electronics Group oraz GSR Ventures. Wszystkie te firmy, założyły spółkę joint-venture. Tym dały początek Zhidou, oferując jej całe zdobyte dotychczas technologie oraz know-how.
Oficjalną nazwą nowo powstałego koncernu motoryzacyjnego było Zhi Dou Electric Vehicle Corporation. Lecz została ona szybko skrócona w celu ułatwienia komunikacji na Zhidou lub ZD. Przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję w zasadzie natychmiast, od modelu D1. Platforma tego debiutanckiego auta powstała rok przed oficjalnym założeniem przedsiębiorstwa (w 2014 roku) w wyniku współpracy między Zotye Auto oraz Geely.
Firma Zhidou nie istniała długo, bo do 2021 roku. Została zamknięta w wyniku zbyt niskiej popularności i idących za tym problemów finansowych, które rozpoczęły się w 2019 roku. Wtedy też przedsiębiorstwo zaczęło podupadać, wskutek czego w 2021 roku doszło do jego oficjalnego zamknięcia, zakończenia produkcji i wyprzedania majątku. Znakiem towarowym firmie w czasie jej istnienia były dwie litery – ZD zamknięte w owalu.
ZD [Zhidou] w Polsce
Firma Zhidou nigdy nie miała oficjalnego dystrybutora na Polskę dla klientów indywidualnych. Z jej samochodów w pewnym momencie, eksperymentalnie, skorzystała firma carsharingowa – Traficar. Sięgnęły po nie oddziały w Warszawie i Krakowie. Pilotażowy program wprowadzenia tych aut do firmy okazał się niezbyt trafny, w wyniku czego dość szybko zostały z niej wycofane.
Jako że firma Zhidou nie miała własnej sieci dealerskiej w Polsce, w razie chęci zakupu jej auta trzeba było przeprowadzić jego import z krajów wspieranych oficjalnie. Jednym z nich były Włochy, dokąd wyeksportowano z Chin najwięcej aut tego producenta. Te z kolei trafiły do tamtejszych firm carsharingowych. Do Europy w trakcie istnienia firmy trafiło łącznie 3500 sztuk, z czego w Polsce kilka wyłącznie do firmy Traficar. Przez krótki czas model ZD D2S był możliwy do zakupu w Polsce dzięki spółce Electric Vehicles Poland.
ZD [Zhidou] – popularne modele
Firma Zhidou zajmuje się produkcją mikrosamochodów. Pierwszym dostępnym w jej ofercie był model D1 – kompakt wyposażony w napęd elektryczny, który charakteryzował się bardzo małymi wymiarami zewnętrznymi oraz niską masą własną. Co ciekawe, był także atrakcyjny wizualnie jak na najniższy segment samochodów osobowych, głównie ze względu na obłe kształty i atrakcyjne kolory.
Drugim modelem dostępnym w gamie tego producenta był D2 – kolejny kompakt, lecz nieco zmieniony w stosunku do poprzednika. Auto było minimalnie większe, przez co bardziej komfortowe i pojemniejsze. Jednak było także mniej zwinne w trakcie jazdy miejskiej. D2 miał natomiast znacznie bogatsze wyposażenie. W wyniku tych działań nieco wzrosła jego cena.
Trzecim modelem w ofercie firmy ZD był wariant D3. Cechował się on jeszcze lepszym wyposażeniem, większą mocą (w podstawie aż 40 KM) oraz wyższą prędkością maksymalną – do 100 km/h. Znacznie powiększono rozstaw osi, gdyż do 1865 mm z 1765 mm w modelu D2.
ZD [Zhidou] – ciekawostki na temat firmy
Ciekawostką dotyczącą firmy Zhidou jest to, że cała jej oferta opierała się wyłącznie na autach stricte elektrycznych. To oznacza, że wśród jej pojazdów nie było modeli zasilanych spalinowo. Jest to nie tylko ukłon w stronę ekologii, lecz także jedyna możliwość na dotarcie do Europy bez przeznaczania dużych funduszy na projekt silnika zgodnego z najnowszymi normami spalin Euro.
W ofercie firmy ZD, poza mikrosamochodami, były dostępne także inne pojazdy, w tym trójkołowce i skutery.