Nissan Maxima

Poniedziałek, 7 sierpnia 2023 (13:08) Aktualizacja Wtorek, 9 stycznia 2024 (12:31)
Nissan Maxima, produkowany w praktyce nieprzerwanie przez tę japońską markę od 1981 roku aż do teraz, jest jednym z najpopularniejszych samochodów tego producenta w szczególności w USA. Auto segmentu E, w nadwoziach sedan, coupé i kombi, było oferowane z wieloma jednostkami napędowymi i skrzyniami biegów. Łącząc to z dużą bezawaryjnością i dobrą stylistyką, otrzymujemy auto skazane na murowany sukces.
Nissan Maxima - najważniejsze informacje
Nissan Maxima pozostaje w produkcji nieprzerwanie od 1981 roku. /Nissan /

Nissan Maxima - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1981

Nissan Maxima. Historia modelu

Nissan Maxima stanowi bezpośredniego następcę modelu Bluebird Maxima, produkowanego na przestrzeni lat 1976-1980 i oferowanego na niektórych rynkach jako Datsun 810.

Samochód ten, proponowany w nadwoziu sedan, kombi oraz coupé, zachwycał piękną linią oraz dużymi jednostkami napędowymi – rzędowymi szóstkami R6 o pojemności od 2,0 l do 2,4 l.

Pojazd został wycofany z produkcji w 1981 roku i jednocześnie zastąpiony bez żadnej przerwy modelem Maxima.

Auto, będące w pierwszej generacji tak naprawdę nieco przemodelowanym i wydłużonym klonem Bluebird 910, było oferowane na wszystkich rynkach. Początkowo jako Datsun, a pod koniec produkcji jako Nissan.

Auto było traktowane przez Nissana z należytym szacunkiem. Firma przyłożyła dużą uwagę do jakości materiałów, w tym cech technicznych surowców użytych do produkcji wnętrza. Z podobnym zaangażowaniem potraktowano jednostki napędowe – niezwykle wytrzymałe i odporne na wieloletnią eksploatację, jak i układy zawieszenia i elektryczne. W rezultacie ten luksusowy samochód był doskonale oceniany wśród nabywców. Tych zaś przybywało lawinowo z każdym rokiem.

Nissan Maxima – generacje

Pierwsza generacja Nissana Maximy (1981 – 1984) 

Nissan Maxima pierwszej generacji był produkowany dość krótko, bo jedynie przez 3 lata. Występował w dwóch wersjach nadwozia – sedan oraz kombi, a także z dwiema zupełnie różnymi jednostkami napędowymi: benzynową rzędową szóstką o pojemności 2,4 l oraz rzędową szóstką zasilaną olejem napędowym o pojemności 2,8 l. Auto było tak naprawdę sprzedawane pod dwiema zupełnie różnymi nazwami. Z początku jako Datsun, a pod koniec produkcji – jako Nissan. W okresie przejściowym samochód był oznaczony dwoma logotypami jednocześnie, głównie w celach informacyjnych dla klientów.

Druga generacja Nissana Maximy (1985 – 1988) 

To wizualnie znacznie unowocześniony model, którego podstawowy wyróżnik względem poprzednika stanowią jednolite, monolityczne reflektory w miejsce osobnych. Samochód był dostępny do zakupu wyłącznie z silnikiem o pojemności 3,0 l w konstrukcji V6. Wraz z tym modelem japoński koncern zerwał z napędem tylnym na rzecz przedniego.

Trzecia generacja Nissana Maximy (1989 – 1994)

Kolejna generacja przyniosła duże zmiany wizualne. Auto stało się dynamiczniejsze i mniej toporne, a tym samym także bardziej luksusowe, mniej przyziemne. W standardzie był system ABS oraz usportowione zawieszenie istotne dla europejskiego klienta, a za dopłatą – automatyczna skrzynia biegów z trzema zupełnie różnymi trybami pracy. Auto było oferowane wyłącznie z sześciolitrowym silnikiem V6 o pojemności 3,0 l.

Czwarta generacja Nissana Maximy (1995 – 1999)

W tej generacji japoński koncern po raz pierwszy postawił na oszczędne jednostki napędowe. W USA auto było w dalszym ciągu oferowane z potężnym, trzylitrowym silnikiem w układzie V6 o mocy 190 KM, podczas gdy w Europie – z jednostką o pojemności 2,0 l i mocy 140 KM. Samochód dwa lata po premierze przeszedł dość duży facelifting, w ramach którego zmianie uległo nadwozie oraz wnętrze. Samochód także nieco „urósł” – z i tak imponujących 477 cm długości w 1997 roku zrobiło się 481 cm.

Piąta generacja Nissana Maximy (2000 – 2004) 

Maxima w tej generacji zyskał niezwykle nowoczesny wygląd, przez który cieszył się bardzo dużą popularnością, w szczególności za oceanem. Japoński koncern nie mógł tego samego powiedzieć o Europie. Po zakończeniu produkcji piątej generacji marka Nissan zrezygnowała z oferowania modelu Maxima na Starym Kontynencie. Przyczyną tego stanu była zbyt wysoka cena, która – jak na ówczesne standardy – zdecydowanie przekraczała możliwości klientów, jak i niebezpiecznie zbliżała się do aut firm z „niemieckiej trójcy” – BMW, Mercedes oraz Audi. 

Szósta generacja Nissan Maximy (2004 – 2008) 

Oferowana już wyłącznie w USA, co widać głównie po silnikach. Firma zrezygnowała z jednostek o niewielkiej pojemności na rzecz potężnych 3,5 litrowych jednostek o mocy rzędu 265 KM. Postawiono także na bogate wyposażenie – w standardzie nabywcy może liczyć na tapicerkę wykończoną w całości skórą, elektryczne sterowanie lusterkami oraz fotelami i kierownicą, jak i funkcję pamięci ich ustawienia. W rezultacie marka skonkretyzowała się na rynek amerykański, a Maxima A34 (szóstej generacji) zyskała miano kultowej.

Siódma generacja Nissan Maximy (2009-2015) 

W tej generacji auto zyskało sportowy charakter, mocny silnik oraz korzystną cenę zakupu, dzięki której cieszyło się na rynku w USA bardzo dobrą opinią. Zmianie uległa skrzynia biegów – tym razem koncern z Japonii postawił na bezstopniową CVT.

Ósma generacja Nissan Maximy (od 2015 roku) 

Auto w tej generacji stało się jeszcze bardziej luksusowe i skierowane ku wymagającym klientom zza oceanu. Konkurencją stał się nie tylko Mitsubishi Galant czy Toyota Camry, lecz nawet Mercedes C Klasy oraz BMW serii 3.

Nissan Maxima – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Nissan Maximy (1981 – 1984) – pojemność silników: 2,4-2,8 l; moc silników: 100-125 KM; napęd na tylne; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 5b

  • Druga generacja Nissan Maximy (1985 – 1988) –  pojemność silników: 3,0 l; moc silników: 157 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b

  • Trzecia generacja Nissan Maximy (1989 – 1994) –  pojemność silników: 3,0 l; moc silników: 170-190 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b

  • Czwarta generacja Nissan Maximy (1995 – 1999) –  pojemność silników: 2,0-3,0 l; moc silników: 90-193 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b

  • Piąta generacja Nissan Maximy (2000 – 2004) –  pojemność silników: 2,0-3,5 l; moc silników: 140-268 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 6b, automatyczne 5b

  • Szósta generacja Nissan Maximy (2004 – 2008) –  pojemność silników: 3,0-3,5 l; moc silników: 200-265 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 6b, automatyczne 5b

  • Siódma generacja Nissan Maximy (2009-2015) –  pojemność silników: 2,2-3,5 l; moc silników: 170-290 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: automatyczna CVT

  • Ósma generacja Nissan Maximy (od 2015 roku) – pojemność silników: 3,5 l; moc silników: 300 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: automatyczna CVT

Nissan Maxima – opinie kierowców

Samochód jest raczej dobrze oceniany przez klientów. Na uwagę zasługuje wysoka jakość nadwozia i podwozia, duża liczba zamienników oraz oryginalnych części na rynku (do aut sprzed wycofania z Europy), jak i owiana sławą bezawaryjność. 

Wszystko to sprawia, że auto na rynku amerykańskim w dalszym ciągu notuje same sukcesy. Nieco inaczej jest w naszym kraju. 

Maxima produkowana wyłącznie na rynek amerykański może w Polsce okazać się trudna w eksploatacji ze względu na brak dedykowanych części zamiennych.

Nissan Maxima - Wiadomości

  • Nowy Nissan Maxima. Sportowy charakter i napęd na przód

    Nowy Nissan Maxima. Sportowy charakter i napęd na przód

    Piątek, 3 kwietnia 2015 (10:09)
    W Nowym Jorku zadebiutowało kolejne wcielenie flagowej limuzyny Nissana - modelu Maxima. Auto zachwalał przed publicznością sam szef koncernu Nissan-Renault - Carlos Ghosn.
  • Maxima Grażyny Szapołowskiej

    Maxima Grażyny Szapołowskiej

    Środa, 12 czerwca 2002 (09:55)
    Lśniąc lakierem na parking wjeżdża Nissan Maxima QX, a zza jego kierownicy zgrabnie wysiada Grażyna Szapołowska. Uśmiechnięta i profesjonalna, szybko zauroczyła obiektyw aparatu...
  • Samochód 2001 roku

    Samochód 2001 roku

    Niedziela, 16 lipca 2000 (17:15)
    Zbliża się kolejna edycja najbardziej prestiżowego w Europie konkursu Car of the Year. Do walki o tytuł COTY 2001 zgłoszone zostało następujące samochody: alfa romeo 147, audi A2, BMW...
  • Reklama