Mazda Demio
Czwartek, 9 lutego 2023 (10:29)
Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (16:53)
Mazda Demio to należący do segmentu B samochód osobowy od japońskiego producenta. Jest wytwarzany od 1996 roku. Początkowo nazwa „Demio” obowiązywała na wszystkich rynkach, ale począwszy od drugiej generacji samochód jest pod nią znany tylko w Japonii. Na rynkach eksportowych producenta model jest dostępny jako Mazda 2. Od 2014 roku jest produkowana jego IV generacja. Głównymi rywalami modelu są Honda Jazz, Hyundai i20 oraz Toyota Yaris.
Mazda Demio - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1996
Mazda Demio – historia modelu
Mazda Demio weszła na rynek japoński w 1996 roku. Natomiast w Europie została zaprezentowana dwa lata później. Był to zupełnie nowy model, który nie nawiązywał do żadnego z dotychczas produkowanych.
Mazda Demio była 5-drzwiowym hatchbackiem łączącym cechy minivana i niewielkiego kombi. Samochód miał niewielkie rozmiary, dzięki czemu idealnie nadawał się do miasta. Jednocześnie był jednak bardzo funkcjonalny i przestronny. Pod maską znalazł się silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra, który mógł rozwijać 63, 72 lub 75 KM.
W 2000 roku w ramach liftingu zmieniono nieco wygląd modelu i dopracowano wygłuszenie wnętrza. Natomiast już w 2003 r. pojawiła się nowa generacja Demio – tym razem jednak przeznaczona wyłącznie na rynek japoński. Konsumenci w Europie mogli kupić dokładnie taki sam model, ale pod nazwą Mazda 2. Bryła pozostała bez większych zmian, choć model uzyskał bardziej zaokrąglone, zgodne z trendami kształty. Niestety zmniejszeniu uległa pojemność bagażnika. Silniki (wyłącznie benzynowe) miały natomiast pojemność 1,5l i moc 75 lub 113 KM.
Trzecia generacja Mazdy Demio (a tym samym II generacja Mazdy 2) pojawiła się na rynku w 2007 roku. Samochód występował jako 3- lub 5-drzwowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan, a jego wygląd istotnie się zmienił. Projekt powstał na bazie płyty podłogowej Forda Fiesty 7. generacji. Auto prezentowało się nowocześniej, ale stało się mniej przestronne.
Mimo tego w 2008 r. Mazda Demio zdobyła tytuł World Car of the Year oraz drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku (za Fiatem 500). W 2010 r. przeprowadzono delikatny lifting modelu.
W 2014 r. pojawiła się czwarta generacja mazdy Demio i trzecia generacja Mazdy 2. Samochód zaprojektowano zgodnie z nową filozofią marki – KODO. Otrzymał on bardziej atrakcyjną, dynamiczną sylwetkę. Postanowiono zrezygnować z 3-drzwiowego hatchbacka, jednak inne wersje zostały podtrzymane.
W Japonii w 2014 r. model został uznany za Samochód Roku. W 2019 r. przeprowadzono restylizację tej generacji polegającą m.in. na zmianie wyglądu przodu oraz unowocześnieniu wewnętrznego wyposażenia. Jednostki benzynowe o mocy 75 i 90 KM otrzymały lekką hybrydyzację z alternatorem-rozrusznikiem (M Hybrid). Z oferty usunięto wersję o mocy 115 KM oraz silnik Diesla.
W 2021 roku zaprezentowano Mazdę 2 Hybrid z napędem hybrydowym przeznaczoną wyłącznie na rynek europejski. W 2023 r. dokonano kolejnego liftingu.
Delikatnie zmieniono wygląd zewnętrzny auta oraz wprowadzono nowe kolory lakierów. Samochód nadal jest produkowany i dostępny pod nazwą Mazda Demio w Japonii oraz Mazda 2 na rynkach zagranicznych.
Mazda Demio – generacje
Pierwsza generacja Mazdy Demio (1996-2002) jako jedyna była na wszystkich rynkach dostępna pod tą samą nazwą. Była zbudowana na płycie podłogowej DW i dostępna tylko w jednej wersji nadwozia (5-drzwiowy hatchback przypominający minivana). Auto miało napęd na przednie koła i było dostępne wyłącznie z silnikami benzynowymi. Samochód miał małe rozmiary, a mimo to był dość przestronny. Sprzedał się jednak poniżej oczekiwań.
Druga generacja Mazdy Demio (2002-2007) na większości rynków była znana jako Mazda 2. Sylwetka modelu pozostała bez większych zmian, choć jego linie stały się bardziej „krągłe”. W ofercie znalazły się silniki benzynowe i wysokoprężne. Wnętrze uległo zauważalnemu zmniejszeniu, ale nabywcom zaproponowano kilka wersji wyposażenia:
- S,
- TS,
- TS2,
- Sport,
- Antares,
- Capella.
Trzecia generacja Mazdy Demio (2002-2007) znacząco różniła się od poprzedniej. Samochód zbudowano na płycie podłogowej Forda Fiesty i nadano mu nowy wygląd. Model stał się bardziej dynamiczny i nowoczesny. Był dostępny jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, a także 4-drzwiowy sedan o wydłużonej tylnej części i bagażniku zwiększonym do 450 litrów. Nabywcy ponownie mieli do wyboru kilka wersji wyposażenia, w tym dwie limitowane, a także silniki benzynowe i Diesla o maksymalnej mocy do 103 KM.
Czwarta generacja Mazdy Demio (2014-) zyskała jeszcze nowocześniejszą i bardziej dynamiczną sylwetkę. Była dostępna jako 5-drzwiowy hatchback i 3-drzwiwy sedan. Dostępne były silniki benzynowe i Diesla, a na rynek europejski w 2021 roku wprowadzono silnik hybrydowy (dostępny w modelu Mazda 2 Hybrid).
Mazda Demio – dane techniczne
Mazda Demio I miała napęd na przednią oś i czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1,3-1,5l oraz mocy 63-75 KM.
Mazda Demio II (Mazda 2 I) również otrzymała przedni napęd. Mogła mieć napęd benzynowy (silniki o pojemności 1,25-1,6 litra i mocy 75-113 KM lub wysokoprężny (1.4/68 KM). Skrzynie biegów były manualne (5b) lub automatyczne (4b).
Mazda Demio III (Mazda 2 II) ponownie otrzymała napęd na przód. Gama napędów obejmowała silniki benzynowe (1,3-1,5l, 75-103 KM) oraz Diesla (1,4-1,6l, 68-90 KM). Dostępne przekładnie to manualna (4b lub 5b) oraz automatyczna typu CVT.
Mazda Demio IV (Mazda 2 III) otrzymała silniki benzynowe (1,5l, 75-115 KM) oraz Diesla (1,5l, 105 KM) i napęd na przednie koła. Dostępne są przekładnie: manualna (5b lub 6b) i automatyczna (6b). Od 2021 roku w Europie dostępna jest też wersja z silnikiem hybrydowym i napędem na przód lub (w opcji) AWD.
Mazda Demio – opinie kierowców
Mazda Demio (znana również jako Mazda 2) cieszy się raczej dobrymi opiniami kierowców. Początkowo jej design nie wzbudzał przesadnej ekscytacji, ale począwszy od II generacji zaczął się robić coraz bardziej ciekawszy. Współcześnie model jest ceniony za wygląd, a także funkcjonalność i ergonomię.
Samochód jest pakowny i dość oszczędny w eksploatacji, a jednocześnie dzięki stosunkowo niewielkim wymiarom dobrze sprawdza się w mieście. Jednocześnie cechuje się niską awaryjnością, dzięki czemu jest uznawany za niezawodny. Do jego zalet można też zaliczyć układ jezdny.
Przez wielu Mazda Demio jest wręcz uważana za jednego z najlepszych przedstawicieli swojej klasy. Oczywiście nie brakuje pojedynczych krytycznych głosów, ale ogólna ocena modelu jest bardzo pozytywna. Dotyczy to szczególnie jego nowszych generacji.