Hongqi H5

Poniedziałek, 18 grudnia 2023 (17:26) Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (16:28)
Hongqi H5 jest luksusowym samochodem o nadwoziu sedan, przeznaczonym dla wielbicieli komfortowych podróży, w tym dla osób prywatnych oraz przedsiębiorców. Auto, będące w Państwie Środka zamiennikiem dla wielu znacznie droższych samochodów europejskich, występuje w dwóch generacjach. Pierwsza była produkowana od 2017 do 2022 roku. Wtedy też została zastąpiona drugą generacją produkowaną do tej pory.
Hongqi H5 - najważniejsze informacje
Hongqi H5 /materiały prasowe

Hongqi H5 - najważniejsze informacje

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2017

Hongqi H5 – historia

Hongqi H5 to jeden z najważniejszych samochodów producenta FAW, będącego obecnie drugim pod względem wolumenu sprzedaży chińskim koncernem motoryzacyjnym. Marka od początku stawiała na najwyższy możliwy komfort jazdy, dlatego jej pierwsze auta z początku lat 60. ubiegłego wieku były przeznaczone wyłącznie dla najwyższych urzędników państwowych. Teraz jednak jest inaczej. Hongqi H5 jest jednym z najważniejszych samochodów w jej obecnym katalogu – w przypadku aut średniej wielkości.

Samochód, za sprawą długiej karoserii i szerokiego rozstawu osi, zapewnia niezwykłą wręcz wygodę. Gwarantuje możliwość pokonania trasy o każdej długości bez uczucia zmęczenia oraz irytacji przebywania w zbyt ciasnym wnętrzu. Zgrabnie zaprojektowana deska rozdzielcza oraz komfortowe, duże i przestronne fotele nie pozostawiają złudzeń, do kogo kierowany jest ten pojazd.

Hongqi H5 – generacje

Pierwsza generacja Hongqi H5 (2017-2022)

Pierwsza generacja Hongqi H5 miała premierę na szanghajskich targach motoryzacyjnych w 2017 roku, kiedy też oficjalnie zastąpiła auto Bestune B90. Zmianie względem poprzednika uległo w zasadzie wszystko – od karoserii zaczynając, aż na jednostkach napędowych kończąc. Konstrukcja pojazdu opierała się na platformie Mazda Atenza, używanej między innymi w modelu Mazda 6 trzeciej generacji. 

Platforma powstała w wyniku założenia przez firmę FAW oraz Mazda spółki joint-venture, w ramach której obie marki wspólnie opracowały projekt nowej płyty podłogowej. Auto było zasilane silnikami spalinowymi z układem hybrydowym, generując moc odpowiednią do codziennej, dość dynamicznej jazdy. Chwilę po wprowadzeniu Hongqi H5 do produkcji na rynku pojawił się Hongqi H5Sports – usportowiona wersja limuzyny H5. 

W przeciwieństwie do niej wariant Sports miał znacznie żywszą paletę barw, agresywniejsze zderzaki, jak i przemodelowaną osłonę chłodnicy. Obrazu auta sportowego dopełniały cztery końcówki rur wydechowych. Nie zmieniono jednak silników, dlatego pod maskę modelu Sports trafiły te same jednostki, co w wersjach standardowych.

Druga generacja Hongqi H5 (2022) 

Druga generacja Hongqi H5 przeszła ogromne zmiany względem poprzednika. Auto zyskało zupełnie nowy przód i tył. Przednie reflektory utraciły nieco dynamiki na rzecz rozdzielenia ich na dwa oddzielne zespoły lamp – po dwie na każdą stronę pojazdu. To zabieg stylistyczny znany np. z BMW 7 siódmej generacji. Z tyłu z kolei znajduje się lightbar, czyli długi pas świetlny łączący oba tylne światła ze sobą. Samochód wizualnie mocno nawiązuje do modelu Hongqi H9, czyli flagowej limuzyny chińskiego producenta. Auto było dostępne w wielu jednostkach napędowych i zostało zaprojektowane w całości przez Xiu Yi.

Hongqi H5 – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Hongqi H5 (2017-2022) – pojemność silników: 1,5-1,8 l; moc silników: 166-178 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: automatyczne 7b i 6b

  • Druga generacja Hongqi H5 (od 2022) – pojemność silników: 1,5-2,0 l; moc silników: 166-224 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: bezstopniowe, automatyczne 7b i 8b

Hongqi H5 – ciekawostki

Model Hongqi H5 w wersji koncepcyjnej pojawił się po raz pierwszy na pekińskim salonie samochodowym w 2016 roku, występując jako Hongqi B-Concept. Auto co prawda dość luźno przypominało wersję produkcyjną, lecz dobrze naprowadziło wielbicieli tej marki na jej przyszłość.
Moc silników zmieniała się w kolejnych latach za sprawą chęci spełnienia rygorystycznych norm spalin China V oraz China VI.