GAZ

Poniedziałek, 8 stycznia 2024 (15:57) Aktualizacja Czwartek, 11 stycznia 2024 (17:49)
Rosyjski koncern GAZ (Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod) powstał w czasie istnienia Związku Radzieckiego, a dokładniej w 1932 roku. Obecnie jest jednym z największych producentów samochodów osobowych w Rosji. W firmie pracuje około 25 tys. osób, a produkuje ona auta takie jak Ataman, Kombat, Tigr oraz Wołga.
GAZ - najważniejsze informacje
Rosyjski koncern GAZ powstał w czasie istnienia Związku Radzieckiego, a dokładniej w 1932 roku. /Getty Images

GAZ - najważniejsze informacje

  • Data powstania:

    1932

  • Kraj:

    Rosja

​GAZ. Rosyjski producent samochodów

Koncern motoryzacyjny GAZ wchodzi w skład potężnej Grupy GAZ, która ma w posiadaniu takie spółki jak PAZ – producenta samochodów, LiAZ – producenta autokarów, a także wiele innych. GAZ jest jedyną, która odpowiada głównie za produkcję samochodów osobowych. W efekcie jest też zdecydowanie największą. Fabryka Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod zajmuje się produkcją aut licencjonowanych oraz własnych pod nazwą GAZ.

Cała Grupa GAZ odnotowuje bardzo dużą sprzedaż w ujęciu rocznym. Sięga ona nawet 250 tys. egzemplarzy różnych pojazdów dostawczych, osobowych i ciężarowych. Produkcja obejmuje także silniki, których powstaje ponad 50 tys. w skali roku i części samochodowe o różnym przeznaczeniu.

Historia marki GAZ

Plan pięcioletni, obejmujący okres od 1928 do 1932 roku, w ZSRR zakładał znaczne wzmocnienie radzieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Decyzja była szybka – Rada Gospodarcza zdecydowała się podjąć współpracę z amerykańskim Fordem, rozpoczynając ją od produkcji pojazdów tego koncernu w ramach licencji. Budowa fabryki trwała 2 lata i zakończyła się z początkiem 1932 roku. Bieżąca produkcja rozpoczęła się w zasadzie od razu, od licencjonowanych samochodów Forda ze zmienioną nazwą – GAZ.

Firma produkowała auta osobowe, a w czasie trwania II wojny światowej także różny sprzęt militarny, w tym silniki do czołgów oraz dział, amunicję i akcesoria militarne. Mimo nalotów na zakłady produkcyjne, kontynuowała pracę, dostarczając na pola bitwy sprzęt niezbędny w ramach wojny.

Firma szybko się rozwijała, lecz w 2011 roku zaprzestała produkcji aut pod własną nazwą. Obecnie zajmuje się wyłącznie produkcją samochodów dostawczych i lekkich samochodów ciężarowych. W dalszym ciągu jednak składa auta licencjonowane, od 2011 roku były to pojazdy niemieckiego koncernu Volkswagen. Ta współpraca dobiegła końca w 2022 roku. Zerwanie umowy było związane z napaścią Rosji na Ukrainę. Firma GAZ od 2013 roku współpracowała również z niemieckim Mercedesem-Benzem, lecz umowa wygasła w 2018 roku.

GAZ w Polsce

Firma GAZ nie ma przedstawiciela w Polsce, lecz jej auta były w pewnym momencie oferowane również w naszym kraju. Znany był przede wszystkim M20 Pobieda, którego produkcją zajęła się firma FSO – Fabryka Samochodów Osobowych. Ten model zyskał nazwę FSO Warszawa M-20. 

Samochody tej firmy są obecnie eksportowane łącznie do 36 państw, z czego większość to te rozwijające się.

GAZ i popularne modele Pobieda i Wołga

Radziecko-rosyjska firma GAZ zaprezentowała na przestrzeni wielu lat kilka szczególnie interesujących modeli samochodów. Jednym z nich był GAZ M20 Pobieda. Stanowił on pierwowzór wariantu FSO Warszawa M-20, produkowanego od 1951 roku w Polsce na licencji udzielonej przez Związek Radziecki. 

Kolejnym samochodem – dość istotnym z historycznego punktu widzenia – był GAZ-31 Wołga, oferowany przez niespełna 20 lat, bo od 1982 do 2010 roku. Auto było przedstawicielem segmentu klasy średniej wyższej, dobrze ocenianym i trwałym.

Wśród aut produkowanych obecnie warto wyróżnić model GAZ Tigr – duży pojazd terenowy oferowany w wersjach militarnej oraz cywilnej. Auto funkcjonuje także jako policyjne. Zależnie od wersji, ten model może mieć 460 cm długości oraz 200 cm wysokości przy 220 cm szerokości.

Wśród samochodów innej klasy warto wyróżnić między innymi GAZelle NEXT, czyli małego VAN-a, jak i modele nieco większe, w tym GAZon NEXT oraz Sadko NEXT.

GAZ – ciekawostki na temat firmy

W 2006 roku firma GAZ wykupiła sprzęt, maszyny oraz całe linie montażowe z nieistniejącej już fabryki firmy DaimlerChrysler. Koncern doskonale wykorzystał zakupiony sprzęt oraz know-how, produkując nowe auta na platformie Grupy Chrysler. Dwa lata później firma GAZ wykupiła także grupę LDV Limited (Leyland DAF Vans).