DFSK

Czwartek, 8 maja 2025 (13:32) Aktualizacja Czwartek, 8 maja 2025 (13:55)
DFSK, a właściwie Dongfeng Sokon, to drugi co do wielkości producent samochodów w Chinach. Firma specjalizuje się w branży motoryzacyjnej i jest wspólnym przedsięwzięciem dwóch chińskich gigantów przemysłowych – Dongfeng oraz Chongqing Sokon Group. Od 2003 r. zajmuje się produkcją mikrovanów, vanów, samochodów osobowych oraz dostawczych. DFSK eksportuje swoje pojazdy na 90 rynków na całym świecie. Łączna sprzedaż w ubiegłym roku wyniosła ponad 2 mln egzemplarzy. Firma ma swoją siedzibę w Chongqing.
DFSK - najważniejsze informacje
DFSK /materiały prasowe

DFSK - najważniejsze informacje

  • Data powstania:

    2003

  • Kraj:

    Chiny (ChRL)

Co produkuje DFSK?

Na początku lat 2000. Chongqing Yu'an Innovation Technology (Group), producent motocykli i części samochodowych, oraz Dongfeng Motor, wspólnie ocenili szanse na sukces projektu produkcji mikrovanów przeznaczonych dla małych przedsiębiorstw. Dongfeng choć miał doświadczenie w produkcji samochodów dla francuskiego koncernu PSA, nie zajmował się dotąd lekkimi pojazdami dostawczymi.

W 2003 r. powołano do życia spółkę joint venture „Dongfeng Yu’an Automobile” z siedzibą w Chongqingu, gdzie rozpoczęto prace nad budową nowej fabryki. W 2005 r. zadebiutował pierwszy mały van o nazwie C-Series, który dostępny był w wielu konfiguracjach. 

W tym samym czasie grupa Yu’an zmieniła nazwę na Chongqing Sokon Industry Group (w skrócie „Sokon”), a spółka joint venture przyjęła nazwę DFSK.

Sprzedaż szybko nabrała tempa, a DFSK sukcesywnie wprowadzało na rynek kolejne modele minivanów, jednocześnie rozpoczynając eksport na Stary Kontynent. W Wielkiej Brytanii dystrybucją zajmowała się spółka zależna Sokon Automobile, a we Włoszech – firma Giotti Victoria.

Dopiero w 2013 r. marka DFSK zdecydowała się wejść na rynek SUV-ów, rozpoczynając prace nad siedmioosobowym modelem oferowanym w zaskakująco niskiej cenie. Projekt trafił na rynek w 2016 r. jako Dongfeng Fengguang 580. Był to SUV dostępny w wersji pięcio- i siedmiomiejscowej, z napędem na przednie lub wszystkie koła.

W 2017 r. całkowita sprzedaż DFSK osiągnęła 402 tys. pojazdów. W listopadzie 2018 r. grupa Chongqing Sokon podjęła próbę nabycia pozostałych 50% udziałów w spółce DFSK od Dongfenga, oferując za nie 621 milionów euro. Transakcja została sfinalizowana w lipcu 2019 r., co uczyniło Sokon jedynym właścicielem marki DFSK.

W historii DFSK ważne miejsce zajmuje również marka Seres, bowiem Chongqing Ruichi Automobiles jest aktualnie w pełni finansowaną spółką zależną, której produktami są elektryczne wersje wielu ciężarówek i samochodów DFSK. 

Zresztą Dongfeng to olbrzymi koncern, który w swoim portfolio ma również markę Voyah czy Mhero.

DFSK. Co to za marka?

DFSK to chińska marka samochodów, która powstała w wyniku połączenia Dongfeng Motor Corporation i Chongqing Sokon Industry Group. Od 2003r. wspólnie produkują mikrovany, vany, samochody osobowe, dostawcze – w tym także elektryczne – oraz pickupy, eksportując je na 90 rynków na całym świecie.

DFSK w Polsce

Za wprowadzenie marki DFSK na polski rynek odpowiada grupa Asian Automotive Distribution Center, która w swojej ofercie posiada szeroką gamę samochodów, a także motocykle marki Kove. Sprzedaż DFSK w Polsce ruszy w 2025 r. i rozpocznie się od dwóch SUV-ów oraz dwóch niewielkich samochodów dostawczych. 

W przyszłości gama modelowa z pewnością się poszerzy, jednak już teraz o chińskiej marce zrobiło się głośno za sprawą wyjątkowo niskich cen. Możliwe, że słyszeliście już o tym producencie – na polskim rynku dostępne były wcześniej pojedyncze modele, takie jak DFSK Fengon 500, DFSK Fengon E5 czy DFSKK01H.

Modele samochodów DFSK w Polsce

Obecnie w ofercie DFSK znajduje się:
  • DFSK FX600 (napęd spalinowy, w przyszłości doczeka się wersji z fabryczną instalacją LPG),
  • DFSK E5 PHEB (napęd hybrydowy typu plug-in),
  • DFSK C31 (napęd spalinowy + LPG),
  • DFSK C32 (napęd spalinowy + LPG).
Pierwszym modelem DFSK oferowanym w Polsce będzie SUV segmentu D, który pomieści nawet 7 osób w układzie siedzeń 2+3+2. Auto ma długość 4720 mm i napędzane jest silnikiem benzynowym 1.5 TGDI o mocy 177 KM, współpracującym z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Model FX600 będzie dostępny w dwóch wersjach wyposażenia – Comfort i Prestige – wycenionych odpowiednio na 139 900 zł oraz 151 900 zł. FX600 objęty jest gwarancją 7-letnią z limitem do 150 tys. km.

Drugim SUV-em jest DFSK E5 – również siedmioosobowy model o długości 4760 mm, napędzany układem hybrydowym typu plug-in. Pod maską znajduje się silnik spalinowy o mocy 177 KM, wspierany przez jednostkę elektryczną generującą dodatkowe 40 KM. Całość współpracuje z automatyczną skrzynią biegów E-CVT. Producent deklaruje całkowity zasięg wynoszący aż 1150 km, z czego do 87 km można pokonać wyłącznie na napędzie elektrycznym, dzięki baterii o pojemności 17,5 kWh. Wersja standardowa kosztuje 153 900 zł, a wariant Prestige – 177 900 zł. DFSK E5 objęty jest 6-letnią gwarancją z takim samym limitem przebiegu.

Do oferty trafią również dwa kompaktowe niewielkie auta dostawcze. DFSK C31 wyposażony jest w silnik benzynowy 1.6 o mocy 112 KM z możliwością doposażenia w instalację LPG. Posiada pojedynczą kabinę oraz ładowność 1005 kg. DFSK C32 z kolei napędzany jest jednostką 1.5 o mocy 100 KM, także z możliwością dołożenia instalacji gazowej, ale oferuje podwójną kabinę i ładowność wynoszącą 1013 kg. Cena modelu C31 to 81 200 zł, a C32 to 84 500 zł netto (podane kwoty nie zawierają kosztu montażu instalacji gazowej).

Asian Automotive Distribution Center (AADC) planuje uruchomić 20 punktów dealerskich w Polsce do końca bieżącego roku oraz kolejnych 5 w 2026 r. Będą to głównie partnerzy zajmujący się już sprzedażą innych marek z portfolio importera. 

Plany sprzedażowe zakładają dostarczenie na rynek 1 tys. samochodów w 2025 r., 2 tys. egzemplarzy w 2026 r. i 3 tys. pojazdów w 2027 r.

DFSK. Ciekawostki o marce

DFSK należy do grona 500 największych przedsiębiorstw w Chinach i jest jednym z trzech największych producentów samochodów w kraju. Zatrudnia ponad 16 tys. pracowników, z czego około 4,7 tys. osób pracuje w działach badań i rozwoju (R&D). 

DFSK posiada sześć centrów badawczo-rozwojowych zlokalizowanych w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Japonii oraz Niemczech.