Reklama

Grand Prix Singapuru. Zwycięstwo Vettela

Grand Prix Singapuru na ulicznym torze Marina Bay, 14. z 20 rund tegorocznych mistrzostw świata Formuły 1 wygrał Niemiec Sebastian Vettel (Red Bull). Drugi był Jenson Button (McLaren-Mercedes ) a trzeci Fernando Alonso (Ferrari), który utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej.

Faworyt wyścigu, Lewis Hamilton z powodu awarii skrzyni biegów na 23. okrążeniu wycofał się z wyścigu. Startujący z pole position Brytyjczyk w momencie awarii miał prawie dwie sekundy przewagi nad Vettelem. Z rywalizacji  - po wypadku - odpadł także Michael Schumacher.

Reklama

Wyścig ten otworzył azjatycko-amerykańską część sezonu. Kierowcy Formuły 1 ścigali się tam po raz piąty. To jedyny w kalendarzu wyścig nocny. Kierowcy mieli do przejechania 61 okrążeń, każde o długości 5 067 m.

 

Kierowcy przejechali 59 zamiast zaplanowanych 61 okrążeń toru, a - zgodnie z przepisami - jury przerwało wyścig po upływie dwóch godzin od startu.   

Początek rywalizacji nie zapowiadał wielkich emocji. Po zapaleniu się zielonego światła nie doszło do żadnej kolizji. Dobrze ruszył Hamilton, utrzymując pierwszą pozycję. Słabiej wypadł Wenezuelczyk Pastor Maldonado (Williams), który spadł z drugiej na czwartą. Na drugie miejsce awansował dwukrotny mistrz świata Vettel, a na trzecią Button.  

 Po niespełna dziesięciu okrążeniach kierowcy zaczęli zjeżdżać do alei serwisowej na zmianę opon z miękkiej mieszanki, które zużywały się w ekspresowym tempie. Jako pierwszy w czołówki zdecydował się na to Vetttel, a jako ostatni Button, który przez dwa okrążenia nawet prowadził w wyścigu.  

 Po pokonaniu kolejnych pięciu okrążeń, gdy wszyscy mieli już założone nowe opony, sytuacja na torze wróciła do normy. Prowadził Hamilton przed Vettelem, Buttonem i Maldonado.  

 Na 23. okrążeniu zaczęły się problemy Hamiltona, w którego bolidzie doszło do awarii skrzyni biegów. Brytyjczyk, który wygrał dwa z trzech ostatnich wyścigów, ze złości uderzył dłońmi w kierownicę, ale musiał zakończyć rywalizację.   

Dziesięć okrążeń później Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth) z Indii na lewem zakręcie uderzył w bandę i uszkodził przednie zawieszenie. Części ze zdemolowanego bolidu pokryły tor, ich usunięcie zajęło służbom technicznym kilka minut, a stawce kierowców przewodził samochód bezpieczeństwa.   

 Mimo wolnego tempa z rywalizacji wycofał się kolejny pechowiec - Maldonado, w którego bolidzie przestał działać jeden z układów hydraulicznych.  

Największym beneficjentem kłopotów technicznych Hamiltona i Maldonado okazał się Alonso. Lider klasyfikacji MŚ przesunął się dzięki temu na trzecią pozycję, choć pokazał w niedzielę niczego specjalnego.   

Na jednym z okrążeń doszło do zderzenia Michaela Schumachera (Mercedes GP) z Francuzem Jeanem-Erikiem Vergne (Toro Rosso-Ferrari). Oba auta zostały poważnie rozbite, ale kierowcy wyszli z kraksy bez szwanku. Na torze ponownie pojawił się samochód bezpieczeństwa. 

 Końcówka nie wprowadziła zmian w klasyfikacji. Czołowa trójka dojechała w kolejności Vettel, Button i Alonso.

Pierwszym zwycięzcą w Singapurze w 2008 roku został Hiszpan Fernando Alonso, wtedy kierowca teamu Renault, a Robert Kubica z ekipy BMW-Sauber uplasował się na 11. pozycji. 

Uliczny tor Marina Bay po pierwszym wyścigu 28 września 2008 roku był mocno krytykowany za nierówną nawierzchnię, stwarzającą poważne zagrożenie bezpieczeństwa, szczególnie na odcinkach prostych. Obiekt został ostatnio przebudowany, zmodernizowano wjazd i wyjazd ze strefy serwisowej, kilka zakrętów ma nowy profil, wymieniono też fragment nawierzchni.   

Wyniki GP Singapuru

1. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull)              2:00.16,144

2. Jenson Button (W.Brytania/McLaren Mercedes)    strata 8,959 s

3. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari                   15,227

4. Paul di Resta (Szkocja/Force India)                  19,063

5. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes)                       34,784

6. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus)                     35,759

7. Romain Grosjean (Francja/Lotus)                      36,698

8. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)                      42,829

9. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso)              45,820

10. Mark Webber (Australia/Red Bull)                     47,175

11. Sergio Perez (Meksyk/Sauber)                         50,619

12. Timo Glock (Niemcy/Marussia)                       1.31,918

13. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber)                   1.37,141

14. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India)              1.39,413

 

15. Heikki Kovalainen (Finlandia/Caterham)             1.47,967

16. Charles Pic (Francja/Marussia)                     2.12,925

17. Pedro de la Rosa (Hiszpania/HRT)                     1 okr.

18. Bruno Senna (Brazylia/Williams)                      2 okr.

19. Witali Pietrow (Rosja/Caterham)                      2 okr.

Klasyfikacja MŚ kierowców (po 14 z 20 eliminacji):

1. Fernando Alonso        194 pkt

2. Sebastian Vettel       165

3. Kimi Raikkonen         149

4. Lewis Hamilton         142

5. Mark Webber            133

6. Jenson Button          119

7. Nico Rosberg            93

8. Romain Grosjean         82

9. Sergio Perez            65

10. Felipe Massa            51

11. Paul di Resta           44

12. Michael Schumacher      43

13. Kamui Kobayashi         35

14. Nico Huelkenberg        31

15. Pastor Maldonado        29

16. Bruno Senna             25

17. Jean-Eric Vergne         8

18. Daniel Ricciardo         6

Klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 14 z 20 eliminacji):

1. Red Bull               298 pkt

2. McLaren Mercedes       261

3. Ferrari                245

4. Lotus                  231

5. Mercedes               136

6. Sauber                 100

7. Force India             75

8. Williams                54

9. Toro Rosso              14

Następny wyścig o Grand Prix Japonii odbędzie się 7 października na torze Suzuka.

INTERIA.PL/PAP

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje