Grand Prix Singapuru. Zwycięstwo Vettela
Grand Prix Singapuru na ulicznym torze Marina Bay, 14. z 20 rund tegorocznych mistrzostw świata Formuły 1 wygrał Niemiec Sebastian Vettel (Red Bull). Drugi był Jenson Button (McLaren-Mercedes ) a trzeci Fernando Alonso (Ferrari), który utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej.
Faworyt wyścigu, Lewis Hamilton z powodu awarii skrzyni biegów na 23. okrążeniu wycofał się z wyścigu. Startujący z pole position Brytyjczyk w momencie awarii miał prawie dwie sekundy przewagi nad Vettelem. Z rywalizacji - po wypadku - odpadł także Michael Schumacher.
Wyścig ten otworzył azjatycko-amerykańską część sezonu. Kierowcy Formuły 1 ścigali się tam po raz piąty. To jedyny w kalendarzu wyścig nocny. Kierowcy mieli do przejechania 61 okrążeń, każde o długości 5 067 m.
Kierowcy przejechali 59 zamiast zaplanowanych 61 okrążeń toru, a - zgodnie z przepisami - jury przerwało wyścig po upływie dwóch godzin od startu.
Początek rywalizacji nie zapowiadał wielkich emocji. Po zapaleniu się zielonego światła nie doszło do żadnej kolizji. Dobrze ruszył Hamilton, utrzymując pierwszą pozycję. Słabiej wypadł Wenezuelczyk Pastor Maldonado (Williams), który spadł z drugiej na czwartą. Na drugie miejsce awansował dwukrotny mistrz świata Vettel, a na trzecią Button.
Po niespełna dziesięciu okrążeniach kierowcy zaczęli zjeżdżać do alei serwisowej na zmianę opon z miękkiej mieszanki, które zużywały się w ekspresowym tempie. Jako pierwszy w czołówki zdecydował się na to Vetttel, a jako ostatni Button, który przez dwa okrążenia nawet prowadził w wyścigu.
Po pokonaniu kolejnych pięciu okrążeń, gdy wszyscy mieli już założone nowe opony, sytuacja na torze wróciła do normy. Prowadził Hamilton przed Vettelem, Buttonem i Maldonado.
Na 23. okrążeniu zaczęły się problemy Hamiltona, w którego bolidzie doszło do awarii skrzyni biegów. Brytyjczyk, który wygrał dwa z trzech ostatnich wyścigów, ze złości uderzył dłońmi w kierownicę, ale musiał zakończyć rywalizację.
Dziesięć okrążeń później Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth) z Indii na lewem zakręcie uderzył w bandę i uszkodził przednie zawieszenie. Części ze zdemolowanego bolidu pokryły tor, ich usunięcie zajęło służbom technicznym kilka minut, a stawce kierowców przewodził samochód bezpieczeństwa.
Mimo wolnego tempa z rywalizacji wycofał się kolejny pechowiec - Maldonado, w którego bolidzie przestał działać jeden z układów hydraulicznych.
Największym beneficjentem kłopotów technicznych Hamiltona i Maldonado okazał się Alonso. Lider klasyfikacji MŚ przesunął się dzięki temu na trzecią pozycję, choć pokazał w niedzielę niczego specjalnego.
Na jednym z okrążeń doszło do zderzenia Michaela Schumachera (Mercedes GP) z Francuzem Jeanem-Erikiem Vergne (Toro Rosso-Ferrari). Oba auta zostały poważnie rozbite, ale kierowcy wyszli z kraksy bez szwanku. Na torze ponownie pojawił się samochód bezpieczeństwa.
Końcówka nie wprowadziła zmian w klasyfikacji. Czołowa trójka dojechała w kolejności Vettel, Button i Alonso.
Pierwszym zwycięzcą w Singapurze w 2008 roku został Hiszpan Fernando Alonso, wtedy kierowca teamu Renault, a Robert Kubica z ekipy BMW-Sauber uplasował się na 11. pozycji.
Uliczny tor Marina Bay po pierwszym wyścigu 28 września 2008 roku był mocno krytykowany za nierówną nawierzchnię, stwarzającą poważne zagrożenie bezpieczeństwa, szczególnie na odcinkach prostych. Obiekt został ostatnio przebudowany, zmodernizowano wjazd i wyjazd ze strefy serwisowej, kilka zakrętów ma nowy profil, wymieniono też fragment nawierzchni.
Wyniki GP Singapuru
1. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull) 2:00.16,144
2. Jenson Button (W.Brytania/McLaren Mercedes) strata 8,959 s
3. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari 15,227
4. Paul di Resta (Szkocja/Force India) 19,063
5. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes) 34,784
6. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus) 35,759
7. Romain Grosjean (Francja/Lotus) 36,698
8. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 42,829
9. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso) 45,820
10. Mark Webber (Australia/Red Bull) 47,175
11. Sergio Perez (Meksyk/Sauber) 50,619
12. Timo Glock (Niemcy/Marussia) 1.31,918
13. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber) 1.37,141
14. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India) 1.39,413
15. Heikki Kovalainen (Finlandia/Caterham) 1.47,967
16. Charles Pic (Francja/Marussia) 2.12,925
17. Pedro de la Rosa (Hiszpania/HRT) 1 okr.
18. Bruno Senna (Brazylia/Williams) 2 okr.
19. Witali Pietrow (Rosja/Caterham) 2 okr.
Klasyfikacja MŚ kierowców (po 14 z 20 eliminacji):
1. Fernando Alonso 194 pkt
2. Sebastian Vettel 165
3. Kimi Raikkonen 149
4. Lewis Hamilton 142
5. Mark Webber 133
6. Jenson Button 119
7. Nico Rosberg 93
8. Romain Grosjean 82
9. Sergio Perez 65
10. Felipe Massa 51
11. Paul di Resta 44
12. Michael Schumacher 43
13. Kamui Kobayashi 35
14. Nico Huelkenberg 31
15. Pastor Maldonado 29
16. Bruno Senna 25
17. Jean-Eric Vergne 8
18. Daniel Ricciardo 6
Klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 14 z 20 eliminacji):
1. Red Bull 298 pkt
2. McLaren Mercedes 261
3. Ferrari 245
4. Lotus 231
5. Mercedes 136
6. Sauber 100
7. Force India 75
8. Williams 54
9. Toro Rosso 14
Następny wyścig o Grand Prix Japonii odbędzie się 7 października na torze Suzuka.