F1 - GP Hiszpanii: Dramat Hakkinena, wygrana Michaela Schumachera
Michael Schumacher z zespołu Ferrari wygrał Grand Prix Hiszpanii - piątą eliminację Mistrzostw Świata Formuły 1. Niemiec skorzystał z ogromnego pecha Miki Hakkinena, którego McLaren odmówił posłuszeństwa na ostatnim okrążeniu toru Catalunya, pozbawiając go czwartej z rzędu wygranej pod Barceloną.
Michael Schumacher dzięki wygranej objął samotne prowadzenie w klasyfikacji generalnej MŚ z 36 punktami na koncie Jego najgroźniejszy rywal David Coulthard zajął piąte miejsce i traci do Niemca 8 punktów.
Jak to bywa w Formule 1 pech i nieszczęscie jednego jest jednocześnie szczęsciem tego drugiego, który korzysta z niepowodzenia rywala. Tak było i tym razem. Mika Hakkinen zaprezentował się świetnie na torze pod Barceloną. Dzięki dobrej taktyce zespołu McLarena udało mu się objąć prowadznie w wyścigu. Kilka okrążeń zyskane na opóźnieniu drugiego pit-stopu pozwoliły mu nadrobić parę sekund nad Michaelem Schumacherem i pewnie usadowić się na pozycji lidera.
Kiedy wszyscy kierowcy pogodzili się już z końcowymi wynikami GP nastąpił dramat lidera mającego nad drugim "Schumim: 42,5 sekundy przewagi. Na ostatnim okrążeniu McLaren Hakkinena nagle zwolnił, a z jego tyłu zaczął wydobywać się dym i płomienie. Bolid Fina przejechał, a raczej przetoczył się jeszcze kilkaset metrów i zjechał na pobocze. To był koniec marzeń o zwycięstwie. Awaria (oficjalnie zawiodło sprzęgło) mogła być konsekwencją ostrej jazdy Fina, ale to przecież ona umożliwiła mu na objęcie prowadzenia.
Ostateczny triumf przypadł więc starszemu z braci Schumacherów, który przez 43. okrążenia kontrolował przebieg wydarzeń na torze. Po stracie prowadzenia (Hakkinen wrócił na tor po drugim postoju 3 sekundy przed Niemcem) wyraźnie spasował, zadowalając się drugą lokatą i pewnymi sześcioma punktami. Spokojna i pewna jazda przyniosła mu jednak komplet punktów. Po raz kolejny sprawdziła się więc stara zasada - po pierwsze być na mecie.
Schumacher odniósł trzecie zwycięstwo w sezonie i 47. w karierze, co zbliża go do rekordzisty wszechczasów pod tym względem Alaina Prosta (51 zwycięstw). Pod Barceloną Niemiec triumfował po raz trzeci i drugi dla Ferrari. Dla stajni z Maranello była to 138. wygrana w historii.
Schumacher po wyścigu podszedł do Hakkinena, przekazując mu swoje współczucie. - Obaj zaliczyliśmy świetny wyścig. Bardzo emocjonujący aż do ostatniego pit-stopu, kiedy mnie wyprzedził - powiedział Niemiec. - Widząc go wycofującego się pięć zakrętów przed metą byłem zszokowany. On naprawdę zrobił wszystko w porządku. Przykro mi z jego powodu. Poszedłem do niego, bo nie jest to, mówiąc szczerze, sposób w jaki chciałoby się wygrywać. Jednak tak się czasem zdarza w wyścigach. Zdarzało się to mnie, a teraz trafiło na Mikę - dodał obrońca tytułu.
Pech nie ominął także innego kierowcy McLarena Davida Coultharda. Szkot miał problemy z wyruszeniem do okrążenia rozgrzewającego, wobec czego musiał startować z ostatniej pozycji. Mimo tego, oraz kolizji na pierwszym "kółku" z Fisichellą, po której musiał wymieniać przedni spojler, Szkot był cichym bohaterem GP. DC w wielkim stylu odrabiał straty i piąta pozycja na mecie jest zapłatą za nieustępliwość. Dwa punkty pozwalają Coulthardowi na małe zmniejszenie znaczenia wygranej Schumachera w klasyfikacji generalnej.
Swoje pierwsze miejsce na podium w F1 wywalczył dla Williamsa Juan Pablo Montoya, finiszując jako drugi. Nie jest to zaskoczeniem, bowiem Kolumbijczyk już w Brazyli był bliski zwycięstwa, pokazując swoje wielkie umiejętności.
Pierwsze punkty w tym sezonie i to za trzecie miejsce zagarnął dla BAR Jacques Villeneuve. Kanadyjczyk przez cały wyścig plasował się w czołówce i wydarzenia pod koniec wyścigu także jemu przyniosły awans w klasyfikacji. Jest to pierwszy wyścig dla BAR zakończony finiszem na podium.
Zobacz najważniejsze wydarzenia GP Hiszpanii
Wyniki GP Hiszpanii
1. | Michael Schumacher | (Niemcy/Ferrari) | 1:31.03,305 |
2. | Juan Pablo Montoya | (Kolumbia/Williams) | 40,738 s |
3. | Jacques Villeneuve | (Kanada/BAR-Honda) | 49,626 |
4. | Jarno Trulli | (Włochy/Jordan-Honda) | 51,223 |
5. | David Coulthard | (Szkocja/McLaren-Mercedes) | 51,616 |
6. | Nick Heidfeld | (Niemcy/Sauber-Petronas) | 1.01,893 |
7. | Olivier Panis | (Francja/BAR-Honda) | 1.04,977 |
8. | Kimi Raikkonen | (Finlandia/Sauber) | 1.19,808 |
9. | Mika Hakkinen | (Finlandia/McLaren-Mercedes) | 1 okr. |
10. | Jean Alesi | (Francja/Prost-Acer) | 1 okr. |
11. | Luciano Burti | (Brazylia/Prost-Acer) | 1 okr. |
12. | Jos Verstappen | (Holandia/Arrows-Asiatech) | 2 okr. |
13. | Fernando Alonso | (Hiszpania/Minardi) | 2 okr. |
14. | Giancarlo Fisichella | (Włochy/Benetton) | 2 okr. |
15. | Jenson Button | (W.Brytania/Benetton-Renault) | 3 okr. |
16. | Tarso Marques | (Brazylia/European Minardi) | 3 okr. |
Klasyfikacja MŚ kierowców po 5.el
1. | Michael Schumacher | (Niemcy/Ferrari) | 36 pkt |
2. | David Coulthard | (Szkocja/McLaren-Mercedes) | 28 |
3. | Rubens Barrichello | (Brazylia/Ferrari) | 14 |
4. | Ralf Schumacher | (Niemcy/Williams-BMW) | 12 |
5. | Nick Heidfeld | (Niemcy/Sauber-Petronas) | 8 |
6. | Jarno Trulli | (Włochy/Jordan-Honda) | 7 |
7. | Heinz-Harald Frentzen | (Niemcy/Jordan-Honda) | 6 |
Juan Pablo Montoya | (Kolumbia/Williams-BMW) | 6 | |
9. | Mika Hakkinen | (Finlandia/McLaren-Mercedes) | 4 |
. | Jacques Villeneuve | (Kanada/BAR-Honda) | 4 |
11. | Olivier Panis | (Francja/BAR-Honda) | 3 |
12. | Kimi Raikkonen | (Finlandia/Sauber-Petronas) | 1 |
. | Giancarlo Fisichella | (Włochy/Benetton) | 1 |
Klasyfikacja MŚ konstruktorów
1. | Ferrari | 50 pkt |
2. | McLaren | 32 |
3. | Williams | 18 |
4. | Jordan | 13 |
5. | Sauber | 9 |
6. | BAR | 7 |
7. | Benetton | 1 |