F1 - GP Europy: Triumf Michaela Schumachera
Michael Schumacher z zespołu Ferrari wygrał Grand Prix Europy - dziewiątą eliminację Mistrzostw Świata Formuły 1. Niemiec na torze Nurburgring wyprzedził Juana Pablo Montoyę (Williams BMW) oraz Davida Coultharda (McLaren Mercedes).
W klasyfikacji generalnej MŚ kierowców Michael Schumacher zwiększył przewagę nad Coulthardem do 24 punktów. Do końca sezonu pozostało jeszcze 8 wyścigów.
Jeszcze raz okazało się, że szczęście sprzyja niemieckiemu kierowcy Ferrari. Kilkanaście minut przed wyścigiem Schumacher miał kłopoty z bolidem i zatrzymał się torze. Zdołał jednak skuterem, zabranym jednemu z porządkowych, dotrzeć do boksu i zmienić samochód na rezerwowy. W Grand Prix prowadził od startu do mety. Prowadzenie Niemca było jedynie zagrożone w pierwszej połowie wyścigu, kiedy opony w Ferrari zaczęły tracić przyczepność i czerwony bolid znalazł się pod ciężkim atakiem Williamsa Ralfa Schumachera. Michael zdołał jednak się obronić i po pierwszym postoju wrócił na tor jako lider. Zagrożenie ze strony Ralfa ostatecznie zniknęło na 39. okrążeniu. Młodszy Schumacher musiał odbyć karę 10 sekund za przekroczenie białej linii przy wcześniejszym wyjeździe z boksu.
- To był superweekend. Zdobyliśmy pole position i wygraliśmy wyścig - powiedział na mecie triumfator. - Mieliśmy problemy z pierwszym kompletem opon, ale później wszystko było w porządku. Kara dla Ralfa zniszczyła jego wyścig. Myślę, że nawet bez tego wygralibyśmy, chociaż walka byłaby do końca zacięta.
Było to dla Michaela Schumachera piąte zwycięstwo w sezonie i 49. w karierze. To drugie osiągnięcie zbliża go coraz bardziej do lidera wszech czasów w tej kategorii - Alaina Prosta (51 wygranych GP). "Schumi" wygrał na Nurburgringu po raz drugi z rzędu i trzeci w ostatnich siedmiu latach. Trzykrotnemu mistrzowi świata w zwycięstwie nie przeszkodziła nawet historia. Niemiec jest pierwszym kierowcą, który wygrał z pole position po powrocie F1 na zmodernizowany Nurburgring sześć lat temu.
Ferrari triumfowało na niemieckim obiekcie po raz 11. i drugi od 1995 roku. Ekipa z Maranello mogą cieszyć się z wygranej w GP już po raz 140.
Drugie miejsce po raz drugi w tym sezonie wywalczył Montoya. Taktyka dwóch postojów (taką samą obrało Ferrari dla Schumachera) i bezbłędna jazda okazały się receptą na finisz na podium. Wynik Kolumbijczyka w połączeniu z czwartym miejscem Ralfa Schumachera potwierdza wzrastającą konkurencyjność zespołu z Grove. Frank Williams nie zgadza się jednak z opinią, że jego team jest już na tym samym poziomie co Ferrari. - Oni mają większą niezawodność i Michaela - stwierdził sir Frank.
Trwa kryzys McLarena, choć trzecie miejsce Coultharda trzeba w tych okolicznościach uznać za sukces. Team Rona Dennisa jako jedyny z czołówki zdecydował się na konserwatywną taktykę jednego postoju. - Myślę, że biorąc pod uwagę nasze miejsca na starcie (5. Coulthard, 6. Hakkinen) było to dobre rozwiązanie - mówił po wyścigu DC. - Z wyniku jestem zadowolony. Kara dla Ralfa pozwoliła mi jeszcze przeskoczyć o jedno miejsce.
- Najlepszą odpowiedzią na pytanie o nasze osiągnięcia jest popatrzenie na dwa ostatnie GP - dodał Coulthard. Nic dodać, nic ująć.
Gorzej spisał się Hakkinen i on jednak zdołał przywieźć dla ekipy z Woking jeden punkt za szóstą lokatę.
Teraz wszystkie zespoły przenoszą się do Francji, gdzie już za tydzień na Magny Cours odbędzie się kolejna eliminacja MŚ.
Zobacz najważniejsze wydarzenia GP Europy
Wyniki GP Europy (305,235 km, 67 okr. po 4556 m) 1. Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari) 1:29.42,724 2. Juan Pablo Montoya (Kol./Williams-BMW) st. 4,217 3. David Coulthard (Szkocja/McLaren-Mercedes) 24,993 4. Ralf Schumacher (Niemcy/Williams-BMW) 33,345 5. Rubens Barrichello (Brazylia/Ferrari) 45,495 6. Mika Hakkinen (Finlan./McLaren-Mercedes) 1.04,868 7. Eddie Irvine (W.Brytania/Jaguar Racing) 1:06,198 8. Pedro de la Rosa (Hiszpania/Jaguar Racing) 1 okr. 9. Jacques Villeneuve (Kanada/BAR-Honda) 1 okr. 10. Kimi Raikkonen (Finlandia/Sauber-Petronas) 1 okr. 11. Giancarlo Fisichella (Wł./Benetton-Renault)1 okr. 12. Luciano Burti (Brazylia/Prost-Acer) 2 okr. 13. Jenson Button (W.Brytan./Benetton-Renault) 2 okr. 14. Fernando Alonso (Hiszp./European-Minardi) 2 okr. 15. Jean Alesi (Francja/Prost-Acer) 3 okr. Klasyfikacja MŚ kierowców (po 9 z 17 wyścigów) 1. Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari) 68 pkt 2. David Coulthard (Szkocja/McLaren-Mercedes) 44 3. Rubens Barrichello (Brazylia/Ferrari) 26 4. Ralf Schumacher (Niemcy/Williams-BMW) 25 5. Juan Pablo Montoya (Kolumbia/Williams-BMW) 12 6. Mika Hakkinen (Finlandia/McLaren-Mercedes) 9 7. Nick Heidfeld (Niemcy/Sauber-Petronas) 8 8. Jacques Villeneuve (Kanada/BAR-Honda) 7 9. Kimi Raikkonen (Finlandia/Sauber-Petronas) 7 10. Jarno Trulli (Wlochy/Jordan-Honda) 7 11. Heinz-Harald Frentzen (Niemcy/Jordan-Honda) 6 12. Olivier Panis (Francja/BAR-Honda) 5 13. Eddie Irvine (W.Brytania/Jaguar Racing) 4 14. Jean Alesi (Francja/Prost-Acer) 3 15. Giancarlo Fisichella (Włochy/Benetton) 1 . Pedro de la Rosa (Hiszpania/Jaguar Racing) 1 . Jos Verstappen (Holandia/Arrows-Asiatech) 1 Klasyfikacja MŚ konstruktorów 1. Ferrari 94 pkt 2. McLaren-Mercedes 53 3. Williams-BMW 37 4. Sauber-Petronas 15 5. Jordan-Honda 13 6. BAR-Honda 12 7. Jaguar 5 8. Prost-Acer 3 9. Arrows-Asiatech 1 . Benetton-Renault 1