Wakacje z kamperem? Na urlop jedźmy przede wszystkim bezpiecznie
Caravaning (van life) to trend, który wciąż zyskuje na popularności. Dziś chyba już każdy wie, co oznaczają te pojęcia. Ich popularność zdaje się być stymulowana kolejnymi falami pandemii czy efektami działalności promocyjnej influencerów. Taki sposób podróżowania daje poczucie wolności i ogromną niezależność w realizowaniu wakacyjnych marzeń o podróżach pełnych przygód.
Niestety, zakup własnego kampera - choć może okazać się świetną inwestycją - to nadal luksus, na który jeszcze nie każdy może sobie pozwolić. Alternatywą jest najem tego typu pojazdu, polecany szczególnie osobom, które dopiero chciałyby spróbować tej formy wypoczynku.
Wielu z tych, którzy połknęli już bakcyla, podejmuje decyzję o budowie własnego "domu na kółkach". W internecie znajdziemy ogromną ilość wskazówek i instrukcji, a dostępność rozmaitych akcesoriów i zestawów montażowych zdaje się nie mieć ograniczeń. Decydując się na taki krok należy się jednak dobrze przygotować - finansowo i merytorycznie. Kamper to pojazd specjalny poruszający się po drogach publicznych wraz z innymi uczestnikami ruchu. Obowiązują go zatem przepisy określone m.in. w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym oraz Rozporządzeniu o Warunkach technicznych pojazdów. Wymagania te odnoszą się przede wszystkim do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Dotyczą one różnych cech konstrukcyjnych pojazdu, jego wyposażenia oraz zabudowy w zakresie bezpiecznego przewożenia osób, jak również zabezpieczania ładunku.
Jedna z podstawowych kwestii związana jest z montażem dodatkowych miejsc siedzących dla pasażerów. Bardzo często kampery powstają na bazie pojazdów ciężarowych/dostawczych (kat. N) typu VAN, potocznie określanych "blaszakami", lub dużych pojazdów osobowych kat. M1 (samochód osobowy do przewozu 8+1 pasażerów). Adaptacja takiego pojazdu do kampera wiąże się często z koniecznością umieszczenia dodatkowych miejsc siedzących lub zmiany konfiguracji już istniejących siedzeń. Należy jednak pamiętać, że taka zmiana może być wykonana tylko przez uprawnione podmioty gospodarcze, czyli przedsiębiorców zajmujących się zabudową, konserwacją oraz naprawą pojazdów samochodowych. Zmiany te muszą być potwierdzone badaniami wytrzymałościowymi przeprowadzonymi przez jednostki uprawnione przez władzę homologacyjną w Polsce. Dopiero potwierdzenie spełnienia wymagań upoważnia nas do rejestracji pojazdu i pełnoprawnego przewożenia pasażerów. Powyższe przepisy nie dotyczą jedynie kamperów, a odnoszą się również m.in. do autobusów czy pojazdów do przewozu osób niepełnosprawnych.
Dlaczego wymagane są dodatkowe badania i dlaczego nie jest możliwe przeprowadzenie ich na Stacji Kontroli Pojazdów? Odpowiedź jest prosta. Są to istotne zmiany konstrukcyjne wpływające bezpośrednio na bezpieczeństwo pasażerów pojazdu, które nie były przewidziane przez producenta pojazdu bazowego. Dlatego niezbędne jest potwierdzenie, że pojazd po przebudowie zapewnia co najmniej taki sam poziom bezpieczeństwa, jak inne pojazdy tej kategorii. Badania te wymagają wykorzystania specjalistycznej aparatury badawczej, wykorzystywanej jedynie w instytutach i centrach badawczych, natomiast stacje diagnostyczne nie dysponują odpowiednim zapleczem technicznym.
Na szczęście na rynku jest wiele profesjonalnych firm posiadających odpowiednie kwalifikacje, którym można zlecić wykonanie zabudowy, a uprawnione jednostki badawcze służą pomocą w kwestii oceny spełnienia wymagań. Jedną z takich jednostek jest Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji z siedzibą w Warszawie - Instytut z bogatym doświadczeniem w zakresie homologacji i certyfikacji pojazdów oraz ich części i wyposażenia.
Elementy wyposażenia, których planujemy użyć do modernizacji pojazdu mają decydujące znaczenie w aspekcie kosztów modernizacji, komfortu podróżowania czy funkcjonalności pojazdu, ale także bezpieczeństwa w ruchu drogowym. - Podejmując się projektu budowy kampera marzeń istotne jest by wybierać podzespoły o sprawdzonej jakości, tj. homologowane lub certyfikowane produkty. Szczególnie gdy homologacja jest obligatoryjna jak w przypadku siedzeń, pasów bezpieczeństwa, okien, podzespołów elektronicznych, oświetlenia zewnętrznego czy orurowania, ale również w przypadku kiedy certyfikacja jest tylko dobrą praktyką. Badania przeprowadzone w naszym instytucie jednoznacznie potwierdzają, jak ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego pełnią odpowiedniej jakości podzespoły. Nie bez znaczenia jest także kwestia montażu tych elementów. Nawet wysokiej klasy produkt może nie zapewnić należytego bezpieczeństwa w przypadku niewłaściwego zamocowania w pojeździe. - radzi Przemysław Pająk, kierownik Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów w Łukasiewicz - PIMOT.
Własny kamper zapewnia swobodę i niezależność w podróży, szczególnie, gdy jesteśmy zwolennikami wakacji w drodze. Przebudowa istniejącego pojazdu może pozwolić nam zaoszczędzić środki finansowe na kolejne wyprawy. Istotne jest jednak, by cały proces był przeprowadzony w należyty sposób, tj. aby bezpieczeństwo i zgodność z obowiązującymi przepisami zostało sprawdzone i potwierdzone przez uprawnione do tego jednostki, takie jak Łukasiewicz - PIMOT. Zadbajmy o to, aby na wakacje jeździć nie tylko tanio i komfortowo, ale przede wszystkim bezpiecznie.
Artykuł sponsorowany