Tuning samochodowy - gdzie kupisz części i akcesoria?
Miłośnicy motoryzacji marzą o samochodzie, który spełni ich oczekiwania. Jedni wolą go kupić, inni postanawiają maszynę marzeń zbudować samodzielnie. To właśnie dla tej drugiej grupy powstały specjalistyczne sklepy oferujące części i akcesoria do modyfikacji samochodów.
Wydawać by się mogło, że w czasach szeroko dostępnych samochodów używanych o wysokich osiągach tuning powinien odejść do lamusa. Nic bardziej mylnego. Niektóre platformy są tak rozpracowane wśród miłośników motoryzacji, że gama dostępnych do nich części zamiennych i sportowych jest przeogromna. Automobiliści lubią tuning, gdyż daje im poczucie indywidualności, a gotowy projekt, w którym wszystko działa zgodnie z założeniami, to wielka satysfakcja dla konstruktora. Pomocny w osiągnięciu tego celu będzie Fmic.pl - sklep tuningowy.
Generalnie tuning dzielimy na taki, który ma na celu albo zmianę wyglądu samochodu, albo jego osiągów i możliwości. Oba podejścia mogą iść ze sobą w parze, ale równie dobrze da się je realizować osobno. Dowodem na to są chociażby tzw., sleepery, czyli niepozornie wyglądające samochody skrywające pod maską wielką moc.
Tuning wizualny obejmuje m.in.:
- Zmianę koloru pojazdu,
- Dodanie na karoserii naklejek,
- Montaż spoilerów i bodykitów (należy jednak pamiętać, że części te, o ile są zamontowane z głową, mogą poprawić właściwości jezdne pojazdu),
- Zmianę oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego,
- Zmianę tapicerki, np. obszycie foteli skórą,
- Montaż nowych felg.
Tuning mechaniczny to:
- Zmiana charakteru zawieszenia
- Modyfikacje silnika lub jego całkowita wymiana,
- Redukcja wagi pojazdu,
- Doładowanie silnika,
- Modyfikacja wydechu,
- Zmiana układu hamulcowego na bardziej wydajny,
- Modyfikacje i zmiany skrzyń biegów,
- Modyfikacja komputera silnika.
Chcąc polepszyć osiągi auta najwięcej do ugrania jest zazwyczaj przy modyfikacji silnika. Pole do manewru jest tu olbrzymie i może nawet wiązać się z przebudową całego podzespołu w oparciu o sportowe części. Idąc na całość można np. wymienić korbowody i tłoki na kute, zastosować bardziej agresywne wałki rozrządu, lżejsze koło zamachowe oraz zamontować większe zawory w głowicy. Popularnością cieszy się np. porting kanałów dolotowych i wylotowych, by usprawnić zasysanie powietrza przez silnik i usuwanie z niego spalin. W tym celu montuje się nawet dedykowane kolektory dolotowe. Dobrze jest tę operację połączyć z instalacją turbosprężarki i intercoolera. To z pewnością podniesie moc silnika w zauważalnym stopniu. Warto jest też wtedy zastosować bardziej wydajne wtryskiwacze paliwowe i dedykowany, sportowy sterownik silnika.
W parze z opisanym wyżej podejściem powinny iść modyfikacje zawieszenia, mające na celu poprawę właściwości jezdnych pojazdu. Tu najczęściej w grę wchodzi tzw. gwint, czyli zawieszenie pozwalające na regulację wysokości i twardości, a przez to ustawienie wymarzonego zakresu pracy. Oprócz sportowych sprężyn należy też wtedy założyć dedykowane konkretnemu rozwiązaniu amortyzatory. Warto bowiem wiedzieć, że te zwykłe, montowane w autach do codziennej jazdy, mogą nie wytrzymać intensywnego użytkowania na torze. Wraz z nimi powinny pojawić się też odpowiednie, twarde sprężyny dodatkowo usztywniające pojazd. Kolejnym atutem będą tuleje poliuretanowe w zawieszeniu - są one twardsze od gumy, co z pewnością (zwłaszcza w połączeniu z powyższymi) pogorszy komfort jazdy, ale za to polepszy zachowanie pojazdu na drodze.
Oczywiście nie można zapominać o bezpieczeństwie. Przy zwiększonych osiągach silnika konieczna jest zmiana układu hamulcowego. Takie przedsięwzięcie wykonane w sposób kompleksowy obejmuje zmianę tarcz na takie o większej średnicy, a co za tym idzie jarzm i zacisków hamulcowych. Warto zainwestować w klocki hamulcowe o wysokiej skuteczności. Sportowe, wielotłoczkowe zaciski do skutecznej pracy wymagają jednak odpowiednio wydajnej pompy hamulcowej. W autach przeznaczonych do driftu montowane bywają też tzw. hydrołapy, czyli osobny hamulec ręczny sterowany hydraulicznie.
Dodatkowe kilka koni mechanicznych zyskać można także na modyfikacji układu wydechowego. Dobrze zaprojektowany nie tylko będzie ładnie wyglądał, ale też podkreśli dźwięk jednostki napędowej. Przede wszystkim jednak swobodniejszy przepływ spalin pozwoli na zdobycie dodatkowej mocy.
Należy też postawić na bezpieczeństwo. W autach sportowych montowane są specjalne kubełkowe fotele z czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa. Gwarantują one trzymanie boczne przy szybkiej jeździe po łuku. Przy projektach stworzonych z myślą o wyścigach na torze albo udziału w rajdach samochodowych budowa rasowego pojazdu sportowego wiąże się też z koniecznością montażu klatki bezpieczeństwa. Element ten powinien być wykonany przez specjalistę zgodnie ze sztuką. Daje to gwarancję skuteczności w razie kraksy.
Artykuł sponsorowany