Hybrydę da się lubić?

Po raz pierwszy w Polsce ukazał się raport dotyczący samochodów niskoemisyjnych. "Samochody elektryczne i hybrydowe - Kompendium wiedzy kierowcy" to kompleksowe opracowanie dotyczące ekologicznej motoryzacji w Polsce i w Europie, dotykające wielu zagadnień istotnych również dla kierowców. W raporcie opisano między innymi:

- najistotniejsze fakty z historii samochodów elektrycznych i hybrydowych na świecie,
- przywileje właścicieli takich aut zarówno w Polsce jak i Europie,
- mapę punktów ładowania,
- technikę jazdy samochodami eco,
- wydarzenia sportowe w których startują pojazdy tego typu.

Raport dostępny jest do pobrania na stronie: http://elektrycznahybryda.pl.

Jeszcze do niedawna prawdziwi wielbiciele motoryzacji mieli podobną opinię o samochodach hybrydowych jak piwosze o bezalkoholowej odmianie swojego ulubionego napoju. Samochody zasilane elektrycznie nie były traktowane jak "rasowe" auta, ale jak wybryki ekscentrycznych ekologów i to produkowane tylko dla jednostek. Jednak opinia ta ulega zmianie coraz szybkiej. Z jednej strony jest to wynik popularyzacji aut tego typu w sporcie samochodowym. Przykładów jest wiele, ale te najbardziej spektakularne to FIA Formula lub zwycięstwa hybrydowych bolidów w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Argumenty te coraz częściej przekonują fanów motoryzacji, dla których emocje i wyzwania są  najbardziej istotne.  Z drugiej strony pojawiają się auta hybrydowe w 100% funkcjonalne i pozwalające na komfortowe użytkowanie w każdych warunkach (jazda po mieście, na autostradzie lub nawet w poza utwardzonymi drogami). Przykładem takiej konstrukcji jest Mitsubishi Outlander PHEV - pierwsza elektryczna hybryda z napędem 4x4. Samochód łączy kilka istotnych cech: tanią eksploatację, przestronne wnętrze i doskonałe właściwości jezdne. Dodatkowym smaczkiem jest fakt, że auto po naładowanie z gniazdka może przejechać do 50 km bez użycia silnika spalinowego. Te argumenty z kolei przekonują praktyków i ludzi ceniących komfort oraz wygodę. Są sytuacje, kiedy nawet zagorzały fan rasowego dźwięku "boxera" doceni ciszę jednostki napędowej, zwłaszcza jeśli towarzyszy mu zestaw audio klasy premium.

Komfort, dobre parametry jezdne i tania eksploatacja to jedno. Drugie - to przywileje na które mogą liczyć posiadacze aut niskoemisyjnych (jak zwykło się określać samochody hybrydowe lub elektryczne). Należą do nich: bezpłatne lub ulgowe parkowanie, darmowe ładowanie czy wjazd do stref ograniczonego ruchu, dostępne w niektórych miastach w Polsce. W Europie lista benefitów jest znacznie dłuższa i nie rzadko występują na niej dopłaty bezpośrednie do zakupu tego typu pojazdów). Dopłaty i ulgi to jedno. Jednak jest jeszcze grupa przywilejów niezależna od dobrej woli urzędników. To koszty użytkowania samochodów hybrydowych. Przyjmuje się, że te związane z wydatkami na paliwo mogę być prawie dwukrotnie niższe. Oprócz tego koszty przeglądów takich aut są tańsze, a klocki i tarcze hamulcowe wymienia się znacznie rzadziej. Dlaczego? Zapraszam do lektury raportu: http://elektrycznahybryda.pl.

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy