Bezpiecznie w każdej sytuacji. Technologie, które chronią pasażerów Skody
Choć stosowane we współczesnych samochodach technologie bezpieczeństwa nie zastąpią z pewnością umiejętności i doświadczenia kierowcy, to w razie nieprzewidzianych zdarzeń drogowych mogą się wręcz okazać trudne do przecenienia. Wiele z nich rozpoznaje i odpowiednio wcześnie reaguje na groźne sytuacje, zanim te zdążą się w ogóle wydarzyć. Postanowiliśmy im się w związku z tym przyjrzeć nieco bliżej, pod lupę biorąc rozwiązania stosowane w pojazdach koncernu Skoda.
Aktywny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) wykorzystywany w nowych modelach Skody utrzymuje bezpieczny dystans od poprzedzających pojazdów i dostosowuje prędkość auta do prędkości innych samochodów poruszających się na drodze. Oznacza to, że hamuje wtedy, gdy hamują one, i przyspiesza, gdy one nabierają prędkości. Rozwiązanie to łączy w sobie elementy właściwe dla konwencjonalnego tempomatu i nowoczesnych systemów kontroli prędkości wykorzystujących systemy radarowe. Jest ponadto aktywne zarówno przy niskich, jak i wysokich prędkościach.
Aktywny tempomat ACC dostępny w samochodach koncernu Skoda jest w stanie domyślnie hamować z prędkością 3,5 m/s2. W nagłych sytuacjach, wymagających natychmiastowej reakcji, system może hamować nawet gwałtowniej, z prędkością sięgającą 6 m/s2 (poza terenem zabudowanym) lub 8 m/s2 (w ruchu miejskim). O konieczności ostrego, awaryjnego hamowania system powiadomi kierowcę za pomocą stosownego komunikatu.
Tempomat z funkcją automatycznego hamowania i przyspieszania sprawdzi się najlepiej poza miastem, a zwłaszcza - na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Co ciekawe, tempomat ACC Skody jest w stanie utrzymać zadaną prędkość zarówno na zjazdach, jak i na podjazdach - osoba siedząca na kierownicą nie musi zatem w podobnych sytuacjach operować pedałem hamulca czy przyspieszenia.
Nowa Skoda Octavia tańsza, niż myślisz
System Rear Traffic Alert wspomaga wyjeżdżanie z miejsc parkingowych - monitoruje przestrzeń znajdującą się tyłu i po bokach pojazdu, a gdy trzeba, o ryzyku kolizji alarmuje za pomocą odpowiednich sygnałów ostrzegawczych (zarówno dźwiękowych, jak i świetlnych), pojawiających się na desce rozdzielczej. Dla uniknięcia kolizji z innymi użytkownikami drogi, których kierowca wyjeżdżający tyłem nie zdąży dostrzec w porę, system może automatycznie aktywować hamulec awaryjny.
Czujniki wykorzystywane przez system Rear Traffic Alert wykrywają samochody, których kierowca nie jest w stanie zauważyć np. dlatego, że znajdują się akurat w martwym polu. Rozwiązanie to okazuje się przydatne również wtedy, gdy na tylnej kanapie siedzi komplet pasażerów (czy wtedy, gdy na tylnej półce znajdują się przedmioty ograniczające widoczność).
Nowa Skoda Octavia tańsza, niż myślisz
Skoda Area View to zestaw szerokokątnych kamer umieszczonych z przodu i z tyłu samochodu, a także w obudowach lusterek. Monitorują one całe otoczenie pojazdu w układzie panoramicznym. Rejestrowany obraz wyświetlany jest w czasie rzeczywistym na centralnym ekranie samochodu. System ostrzega o rozmaitych niebezpieczeństwach towarzyszących manewrom wymagającym dużej precyzji i dokładności, takich jak np. poruszanie się w wąskich uliczkach lub parkowanie w ciasnych miejscach.
System Area View może wyświetlać rejestrowany obraz w kilku różnych trybach, pokazując widok pochodzący tylko z jednej kamery, z dwóch kamer (prezentujących przestrzeń znajdującą się przed bądź za samochodem) lub ze wszystkich kamer jednocześnie. W przypadku ostatniego z trybów - łączącego obraz ze wszystkich kamer - przestrzeń wokół pojazdu prezentowana jest w rzucie przypominającym ujęcie wykonane z "lotu ptaka". Całe otoczenie auta można wówczas obserwować w jednym, panoramicznym "kadrze". Skoda wielokrotnie demonstrowała - na przykład podczas testów i pokazów organizowanych dla przedstawicieli mediów - że zastosowany przez nią system kamer pozwala poruszać się samochodem nawet wtedy, gdy jego okna są całkowicie zasłonięte.
Nowa Skoda Octavia tańsza, niż myślisz
Na pokładzie nowych samochodów Skody znajduje się również specjalny telefon alarmowy, będący rozwinięciem i uzupełnieniem systemu eCall, którego powszechne stosowanie wymogła w 2018 r. na producentach samochodów osobowych i dostawczych Komisja Europejska. Telefon alarmowy montowany na pokładzie aut spod znaku uskrzydlonej strzały okaże się przydatny przede wszystkim w razie awarii lub innego zdarzenia drogowego, które uniemożliwi kontynuowanie jazdy. W takiej sytuacji, za naciśnięciem tylko jednego przycisku, będziemy mogli uzyskać połączenie głosowe z czynnym przez całą dobę centrum pomocy stworzonym specjalnie dla klientów Skody. Asystenci dostępni przez telefon pomogą nam w ustaleniu możliwej przyczyny usterki, która zatrzymała nasz samochód, a jeśli nie będą w stanie w krótkim czasie zdiagnozować naszego problemu, wezwą do nas przedstawiciela firmy świadczącej usługi z zakresu assistance.
Nowa Skoda Octavia tańsza, niż myślisz