Aveo uratuje FSO?

W październiku przyszłego roku z linii produkcyjnej Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu zjadą pierwsze egzemplarze chevroleta aveo.

Ukraińscy właściciele FSO liczą, że nowy model uratuje niegdysiejszą dumę polskiej motoryzacji.

Reklama

O planach wprowadzenia produkcji aveo mówili podczas konferencji prasowej w Warszawie wiceprezes spółki Ukravto Oleg Papashev i członkini zarządu FSO Zofia Duran.

Przed konferencją szefowie Ukravto, którym towarzyszyła liczna delegacja ukraińskich dziennikarzy motoryzacyjnych, zwiedzali hale produkcyjne FSO, gdzie powstają - eksportowane niemal wyłącznie na rynek Ukrainy i Rosji - matizy i lanosy.

Inaczej ma być z produkowanym od października 2007 roku chevroletem aveo. Ukravto chce, żeby ten mały samochód zdobywał głównie rynki Unii Europejskiej. Jego produkcja według Olega Papasheva ma rosnąć od 5 tys. w 2007 roku do 150 000 tys. rocznie w późniejszym okresie. Co ciekawe, aveo ma powstawać na tej samej, aczkolwiek zmodernizowanej, linii produkcyjnej do lanos. FSO może produkować lanosa (oraz matiza) jeszcze tylko do końca 2008 roku, a sprzedawać o rok dłużej.

Jak zapewniał Papshev w planach Ukravto jest produkcja aveo tylko na Żeraniu. A dodatkowo 60 proc. komponentów samochodu ma także pochodzić z naszego kraju. - Nie wiadomo jednak jeszcze, jakie to będą komponenty - mówił wiceprezes Ukravto.

Produkcja aveo ma pozwolić FSO na odbicie się od finansowego dna. Jak podkreśliła Zofia Duran, już w tym roku firma zanotowała po raz pierwszy dodatnie przepływy pieniężne (cash flow), co wskazuje według niej, na poprawiającą się sytuację firmy. - W tym roku nasze przychody wyniosły 1 200 mln zł i przewidujemy, że już w 2007 roku uda nam się uzyskać zysk netto - podkreśliła Zofia Duran.

Produkcja aveo nie spowoduje od razu wzrostu zatrudnienia na Żeraniu. Według Olega Papsheva jest ono w tej chwili optymalne, ale nie wykluczył jego zwiększenia, jeśli aveo będzie dobrze się sprzedawał.

Póki co jednak Ukravto i FSO wciąż czekają na decyzję polskiego rządu i Komisji Europejskiej w sprawie poręczenia kredytu inwestycyjnego na rozpoczęcie produkcji aveo. Unia musi zgodzić się na taką formę pomocy publicznej.

Dowiedz się więcej na temat: fabryki samochodów | FSO

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL