Trzy cylindry w focusie. Czy to może się udać?
Gdy w 1998 roku na rynku pojawił się pierwszy focus, podstawowa jednostka napędowa miała pojemność 1,4 l i rozwijała moc 75 KM.
Tak wyposażone auto nie cieszyło się jednak dużą popularnością. Zdecydowana większość klientów wybierała silnik 1,6 l o mocy 100 KM - kierowcy z żyłką sportowca często kupowali też wersję o pojemności 1,8 l (115 KM) lub 2,0 l (130 KM).
W zeszłym roku do salonów Forda trafiła trzecia już generacja focusa, która otrzymała właśnie nową jednostkę napędową - niewielki, trzycylindrowy, benzynowy silnik o pojemności zaledwie 1,0 l. Czy tak niewielki motor poradzi sobie z ważącym przeszło 1,2 tony autem?
Na pierwszy rzut oka kompaktowy samochód z silnikiem o tak znikomej pojemności wydaje się chybionym pomysłem. Szybko zmienimy jednak zdanie, jeśli przyjrzymy się danym technicznym nowej jednostki.
Trzycylindrowy silnik, którego blok zmieściłby się na kartce papieru formatu A4, ma bardzo nowoczesną konstrukcję. Na każdy cylinder przypadają po cztery zawory (silnik ma zmienne fazy rozrządu), jednostka wspomagana jest turbosprężarką, za dostarczenie paliwa do komór spalania odpowiada bezpośredni wtrysk. Efekt?
Podstawowa wersja rozwija moc 100 KM i dysponuje momentem obrotowym 170 Nm dostępnym w przedziale od 1400 do 4000 obr./min. To zaledwie o 5 KM mniej, niż rozwija oferowany przez forda w obecnym focusie silnik Ti-VCT i pojemności 1,6 l! Jak przekłada się to na osiągi?
Dostępny u dealerów pięciodrzwiowy focus 1,6 l (105 KM) przyspiesza do 100 km/h w 12,3 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 187 km/h. Średnie zużycie paliwa - przynajmniej jeśli wierzyć danym technicznym - to 5,9 l/100 km (w rzeczywistości ok. 7,5 l).
Dla porównania takie samo auto z debiutującym waśnie silnikiem 1,0 l ecoboost rozpędza się do 100 km/h w 12,5 s i potrafi przemieszczać się z prędkością maksymalną 185 km/h. Osiągi są wprawdzie odrobinę gorsze, ale w zupełności wystarczają do sprawnej jazdy miejskiej i rozsądnego wyprzedania na trasie.
Dodatkowe 0,2 s do 100 km/h łatwo jednak zaakceptować, gdy przyjrzymy się dokładniej zużyciu paliwa. Ford deklaruje, że jednostka zużywać ma średnio 4,8 l/100 km, czyli o przeszło litr mniej niż silnik 1,6.
Z kolei wersja mocniejsza, 125-konna, ma średnio zużywać 5 l paliwa na 100 km. Taki wynik trudno wprawdzie osiągnąć, ale w czasie testów przekonaliśmy się, że uzyskanie spalania rzędu 6,5 l/100 km nie jest ani niemożliwe, ani trudne.
Warto zauważyć, że zaledwie o 5 KM więcej miała - uznawana w momencie debiutu pierwszej generacji focusa za sportową - odmiana z silnikiem 2,0 l ZETEC.
A jak z osiągami? 125-konny silnik zapewnia sprint do setki w 12,3 s i prędkość maksymalną 187 km/h. Moment obrotowy wynosi 170 Nm (chwilowo, w trybie overboost - 200 Nm).
Benzynowy focus o zaledwie trzech cylindrach może więc śmiało stawać w szranki z podstawowymi wersjami konkurencyjnych kompaktów wyposażonych w silniki wysokoprężne! Zapewnia porównywalne osiągi i zużycie paliwa będąc przy tym jednak sporo tańszym w zakupie (ceny rozpoczynają się od ok. 63 tys. zł).