30 657 aut w listopadzie

W temacie sprzedaży nowych samochodów na polskim rynku, potwierdziły się prognozy przygotowywane przez firmę Samar w połowie miesiąca. W listopadzie sprzedaż ta zamknęła się liczbą 30 657 sztuk o 4,36% mniejszą niż w październiku bieżącego roku i o niemalże 20% wyższą w stosunku do listopada roku ubiegłego.

Ten dobry wynik pozwolił na osiągnięcie sprzedaży skumulowanej od początku roku w wysokości 320 551. Przekroczony więc został wynik z roku 2001, kiedy to osiągnięto sprzedaż w wysokości 307 739 sztuk, a także z roku ubiegłego, kiedy to sprzedaż w tym samym okresie wyniosła 283 325 sztuk. Obecnie notowany wzrost sprzedaży osiągnął poziom 13,14%, jest więc wyższy od zakładanego na początku roku o około 2%.

Reklama

Wszystko wskazuje na to, że prognoza mówiąca o sprzedaży około 345 tysięcy zostanie znacznie przekroczona. Niestety, różnica w stosunku do rekordowego roku 1999 wciąż pozostaje duża (37,49% spadku w stosunku do analogicznego miesiąca tego roku i 44,6% spadku w stosunku do wyniku z okresu styczeń - listopad 1999 roku). Według analityków firmy Samar, ten bardzo dobry rezultat to przede wszystkim zasługa niemalże wszystkich firm notowanych w pierwszej dziesiątce, w tym: Citroena, Fiata, Forda, Opel, Peugeot, Renault, Skody i Toyoty. To w ich przypadku różnice w sprzedaży w stosunku do 11 miesięcy roku ubiegłego wahały się pomiędzy 2 236 sztuk (w przypadku Citroena), a 11 401 sztuk (w przypadku Toyoty). Oczywiście firmy te nie były jedynymi, notującymi wzrost sprzedaży.

Liderem rynku wciąż pozostaje Fiat, którego sprzedaż w okresie jedenastu miesięcy bieżącego roku wyniosła 58 340 sztuk. W porównaniu z rokiem ubiegłym była ona o prawie 12% wyższa, dzięki czemu udział Fiata w rynku znowu się poprawił (18,03% na koniec października wobec 18,2% obecnie). W stosunku do roku ubiegłego, jest on jednak niższy o 0,2%. Jest to jednak różnica niewielka zważywszy na bardzo wysokie zainteresowanie modelem Panda.

Druga pozycja listy niezmiennie należy do Skody. W ciągu kolejnych miesięcy tego roku (do listopada włącznie) producent ten sprzedał 38 625 samochodów, o 20,13% więcej niż rok wcześniej. Uzyskany wynik pozwolił na dalsze umocnienie pozycji tej marki na polskim rynku. Jej udział zwiększył się z 11,35% do 12,05%.

Listopad nie przyniósł zmiany na trzeciej pozycji listy rankingowej, która wciąż należy do Toyoty, zmniejszył się jednak dystans dzielący ją od znajdującego się na pozycji czwartej Renault. Wynik miesięczny w wysokości 2 778 sztuk sprzedanych pozwolił na zajęcie czwartej pozycji w rankingu miesięcznym. Od początku roku sprzedaż Toyoty zamknęła się liczbą 33 763 sztuk, o ponad 50,98% wyższą w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W liczbach bezwzględnych oznacza to niemal 11,5 tysiąca więcej aut sprzedanych w stosunku do roku ubiegłego. Niestety, w porównaniu z październikiem roku bieżącego dynamika wzrostu sprzedaży Toyoty nieznacznie się zmniejszyła (z 51,53% do 50,98%).

Dobry rezultat miesięczny Renault (3 290 sztuk), pozwolił na zajęcie trzeciej pozycji w rankingu miesięcznym oraz zwiększył szansę na odzyskanie utraconej trzeciej pozycji w rankingu wyników skumulowanych do końca bieżącego roku. Od początku roku do końca listopada sprzedaż Renault zamknęła się liczbą 33 725 sztuk (38 sztuk różnicy w stosunku do Toyoty), o 18,7% większą w porównaniu z rokiem ubiegłym. Udział Renault w rynku przekroczył 10,5%, jest więc o 0,5% wyższy niż notowany rok wcześniej.

Na piątej pozycji listy niezmiennie plasuje się Opel. Miesięczny wynik Opla, pod względem poziomu wzrostu (38,34%) uplasował tą markę na drugiej pozycji tuż za Toyotą (45,14%). Skumulowany wynik sprzedaży w okresie styczeń - listopad zamknął się liczbą 29 411 sztuk, o prawie 19% wyższą w porównaniu z analogicznym okresem roku 2002. - Uruchomienie produkcji Astry II w Gliwicach, zwiększa szanse tej marki nie tylko na umocnienie jej pozycji na rynku, ale także na uzyskanie lepszego miejsca w rankingu - mówi Wojciech Drzewiecki z firmy Samar.

Omawiając dokonania liderów polskiego rynku, nie sposób nie wspomnieć również o wynikach uzyskanych przez Peugeot (24 027 samochodów sprzedanych, 14% wzrostu), Forda (21 729 samochodów sprzedanych, 47,23% wzrostu) oraz Citroena (13 978 samochodów sprzedanych, 19,04% wzrostu). Poprawiła się nieco sytuacja Volkswagena. Wynik sprzedaży uzyskany w listopadzie (1 555 sztuk) był o ponad 11% lepszy w stosunku do listopada roku ubiegłego. Niestety, wynik sumaryczny od początku roku wciąż pozostaje gorszy w stosunku do analogicznego okresu roku 2002 o ponad 21%. Całkowita sprzedaż samochodów tej marki od stycznia do listopada włącznie wyniosła 14 761 aut. Poniesiona strata przyczyniła się do utraty udziału w rynku, który wyniósł na koniec omawianego okresu 4,6% (6,6% na koniec listopada roku ubiegłego). - Istnieje szansa na dalszą poprawę sprzedaży Volkswagena. Prowadzona obecnie agresywna kampania promocyjna już zaczęła przynosić wymierne efekty w postaci poprawy wyników miesięcznych - mówi Drzewiecki.

Pogarsza się sytuacja Seata. Listopad przyniósł spadek sprzedaży samochodów tej marki o ponad 20% (799 sztuk, wobec 1005 sztuk sprzedanych w listopadzie roku 2002). Sprzedaż Seata z miesiąca na miesiąc zmniejsza się. W stosunku do rezultatów notowanych po jedenastu miesiącach ubiegłego roku, wynik tegoroczny (8 890 sztuk) był o prawie 5,3% gorszy. Utrzymanie takiego stanu rzeczy w kolejnych miesiącach może grozić utratą zajmowanej pozycji, na rzecz znajdującego się na pozycji jedenastej Nissana.

Dowiedz się więcej na temat: firmy | samar

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje