Jak skutecznie zahamować?

Samochody są coraz szybsze. Bywa, że także coraz cięższe. Problemem stają się więc hamulce. Jak skutecznie zatrzymać ważący np. tonę pojazd jadący z prędkością 220 km/h?

Problem coraz większej wagi pojazdów i coraz większych osiągów zazwyczaj rozwiązywano przez zwiększanie konwencjonalnych układów hamowania, co pociągało za sobą większe hamulce (często wymuszające stosowanie kół o większej średnicy). Było to rozwiązanie kosztowne i miało negatywny wpływ na inne obszary projektowania pojazdu. Amerykański Delphi opracował nową technologię, która może pomóc w rozwiązaniu tego problemu. Układ Advanced Disk System (ADS) składa się z dwóch tarcz zamocowanych wahliwie na zewnętrznej średnicy piasty. Hydrauliczny tłok dostarcza siłę hamowania poprzez klocki znajdujące się po obu stronach każdej tarczy, co daje w sumie 4 powierzchnie cierne. W ten sposób ADS daje aż do 1,7 raza większy moment hamowania niż konwencjonalny system z jedną tarczą o tej samej średnicy, lub daje podobny moment przy mniejszej średnicy tarcz. Zużywanie się oraz łatwość obsługi są porównywalne z tradycyjnymi hamulcami, a architektura z wahliwymi tarczami pomaga wyeliminować problem bicia bocznego.

Reklama

Układ z dwoma tarczami daje także cztery powierzchnia chłodzące, eliminując potrzebę instalacji łopatek lub kanalików chłodzących oraz znacznie zmniejszając naprężenia cieplne na hamulcu i elementach montowanych na piaście koła. Polepszone własności cieplne pozwalają konstruktorom na zoptymalizowanie innych aspektów układu hamowania. Dając dużo większe możliwości optymalizacji rozmiary tarcz, długości ruchu pedału, rozmiaru próżniowego urządzenia wspomagającego hamowanie oraz materiału ciernego, ADS pozwala na dostosowanie kosztów, parametrów i sposobu hamowania do wymagań rynku.

Na przykład, przy czterech klockach hamulcowych ADS wymaga około połowy siły hamowania potrzebnej w konwencjonalnych hamulcach tarczowych. Dlatego można będzie znacznie zmniejszyć rozmiary urządzenia wspomagającego hamowanie lub zmniejszyć siłę nacisku na pedał hamulca lub długość jego ruchu. Mniejsze próżniowe urządzenie wspomagające to oszczędność jednego kilograma wagi oraz więcej cennej przestrzeni pod maską, co ułatwia rozmieszczanie urządzeń we wnętrzu pojazdu. Alternatywnie, średnicę tarcz można zmniejszyć o aż 25%, co pozwoli na stosowanie mniejszych kół (znaczne ograniczenie kosztów), opon o wyższym stosunku wysokości do szerokości oraz istotne zmniejszenie ciężaru pojazdu.

Nowy układ został przetestowany w 20 pojazdach, przejeżdżając ponad 1,5 miliona kilometrów, co ma zapewnić, iż będzie działał zgodnie z założeniami w każdym terenie, przy każdym sposobie jazdy i przez cały okres użytkowania samochodu. Delphi twierdzi, że ADS może wejść do produkcji przez rokiem 2006.

Dowiedz się więcej na temat: hamulce | układ | problem | 220 KM

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje