Tokio 2017

Mitsubishi e-EVOLUTION CONCEPT

Najjaśniejszą z gwiazd stoiska Mitsubishi na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Tokio jest koncepcyjny model e-VOLUTION. Czy tak właśnie wyglądać będą nowe pokolenia crossoverów japońskiej marki?

Karoserię zaprojektowano kierując się koncepcję stylistyczną, określaną mianem DYNAMIC SHIELD (dynamiczna tarcza). Cechami charakterystycznymi Mitsubishi e-EVOLUTION są krótkie zwisy i mocno pochylona przednia szyba. W aucie nie znajdziemy np. klasycznego wlotu powietrza w osłonie chłodnicy - czarna sekcja grilla schowana jest pod powłoką ze szkła, co przypomina, że mamy do czynienia z samochodem o napędzie elektrycznym. Pod szkłem znajdują się kamery i czujniki wykorzystywane przez systemy bezpieczeństwa. Poniżej smukłych reflektorów umieszczono duże wloty powietrza, kierujące strumienie chłodzące zaciski hamulców.

Reklama

O tym, że kierujący siedzi za kierownicą Mitsubishi przypomina typowy dla marki poziomy układ deski rozdzielczej. Duży płaski ekran wyświetlacza obejmuje całą szerokość tablicy przyrządów. Wśród wyświetlanych informacji znajdują się dane o warunkach otoczenia, dane nawigacyjne oraz podpowiedzi instruujące kierowcę i związane z prowadzeniem samochodu. Dwa mniejsze wyświetlacze po obu stronach dużego ekranu pokazują obrazy przestrzeni przed i za samochodem.

Mitsubishi e-EVOLUTION CONCEPT napędzany jest trzema silnikami elektrycznymi. Główny akumulator trakcyjny jest umieszczony centralnie, pod podłogą samochodu, co pozwoliło obniżyć środek ciężkości. Jeden z silników elektrycznych napędza przednie koła. Pozostałe dwa odpowiadają za napęd kół osi tylnej. Takie rozwiązanie pozwala zrezygnować z ciężkiego mechanizmu różnicowego (w razie potrzeby symulując np. jego blokadę) i daje szereg innych zalet. Nad zarządzaniem napędem tyłu czuwa system AYC (Dual Motor Active Yaw Control), który koryguje tor jazdy poprzez aktywną kontrolę momentu obrotowego (torque-vectoring).

Hamulce prototypowego Mitsubishi e-EVOLUTION CONCEPT wyposażono w elektrycznie sterowane zaciski, które zajęły miejsce konwencjonalnych zacisków hydraulicznych.

Umów się teraz na jazdę próbną nowym Mitsubishi >>

Japończycy w niecodzienny sposób podeszli do kwestii sztucznej inteligencji. W samochodzie zastosowano unikatowy system AI, który "znacząco zwiększa możliwości kierującego pojazdem". Duża liczba różnego rodzaju czujników umożliwia systemowi AI natychmiastowe weryfikowanie i analizowanie sytuacji na drodze, a także "odczytywanie" intencji kierowcy.

System w niezauważalny sposób dostosowuje zachowanie i osiągi pojazdu do zamiarów kierowcy, oferuje też ciekawą funkcja uczenia kierującego. Elektronika tworzy swoisty obraz poziomu kompetencji kierowcy i tworzy dla niego program "szkolenia", który jest następnie realizowany poprzez sugestie podawane głosem lub za pomocą komunikatów ukazujących się na dużym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej. Dzięki temu, kierowcy mogą doskonalić swoje umiejętności, co z kolei skutkuje większym bezpieczeństwem i przyjemnością z prowadzenia.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy