Zielona strzałka. Gdzie stanąć, by uniknąć mandatu?

Zielona strzałka na sygnalizatorze często jest przez kierowców lekceważona, a przecież działa ona na takiej samej zasadzie jak znak stop - czyli trzeba się przed nią zatrzymać. Gdzie konkretnie? Wyjaśniamy.

Przypomnijmy, zielona strzałka na sygnalizatorze zezwala na warunkowy skręt. Warunkowy, czyli po uprzednim upewnieniu się, że manewr jest możliwy. Zwykle chodzi o ustąpienie pierwszeństwa pojazdom jadącym po drodze, w którą chcemy skręcić albo o przepuszczenie pieszych czy rowerzystów, którzy mają zielone światło. Warto podkreślić, że zielona strzałka nie oznacza pierwszeństwa - ona zezwala na skręt tylko pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu, którzy mają, żeby tak rzec, "pełne zielone".

Czy można zawracać na zielonej strzałce?

Sprawdźmy, co na temat mówią przepisy, a konkretnie rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 roku. Czytamy tu fragment o znaczeniu sygnałów świetlnych nadawanych przez sygnalizator S-2 (czyli zieloną strzałkę właśnie).

Reklama
  1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 3.
  2. Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
  3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Pierwszy punkt mówi o tym, że dozwolone jest skręcanie w kierunku, który wyznacza strzałka, z zastrzeżeniem, że manewr nie spowoduje utrudnienia w ruchu innym jego uczestnikom i że dojdzie do zatrzymania przed sygnalizatorem. Przypomnij, że zatrzymanie oznacza, iż koła w trakcie tego manewru nie kręcą się - nie chodzi więc po prostu o zwolnienie nawet do minimalnej prędkości. Wg niektórych badań aż 90% kierowców ignoruje strzałkę w tym sensie, że zamiast zatrzymać się tylko zwalnia. Niektórzy, w razie kontroli, tłumaczą to tym, że kierowcy jadący za nimi mogą się nie spodziewać pełnego zatrzymania i może dojść do stłuczki.

Z kolei punkt drugi mówi, że zielona strzałka umożliwia także zawracanie, pod warunkiem, że przed skrzyżowaniem nie występuje znak B-23 (zakaz zawracania). Zawracanie jest możliwe, ale tylko ze skrajnego lewego lub prawego pasa.

Zielona strzałka - gdzie się zatrzymać?

Jeśli na jezdni nie jest namalowana linia P-12 lub P-13 wskazująca miejsce zatrzymania (w tym pierwszym przypadku chodzi o linię ciągłą, w tym drugim o linię przerywaną), to należy zatrzymać się przed sygnalizatorem.

Mandat za przejazd na zielonej strzałce

Tutaj można wyróżnić dwie sytuacje. Pierwsza to ta, w której strzałka się świeci, ale kierowca nie zatrzymał pojazdu. Mandat za takie wykroczenie wynosi 100 zł, do konta kierowcy zostanie przypisanych sześć punktów. 

W drugiej sytuacji strzałka już się nie pali, a kierowca mimo to wjeżdża za sygnalizator. Taki manewr jest karany jak przejazd na czerwonym świetle, a to oznacza mandat w wysokości 500 zł oraz aż piętnaście punktów karnych. Jeśli natomiast dojdzie do kolizji, to policjant może nie tylko wlepić wyższy mandat, ale wręcz skierować sprawę do sądu, np. w celu odebrania uprawnień.

  

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zielona strzałka | przepisy ruchu drogowego
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy