Poważna zmiana w sprawie motocykli 125 cm3. Czy staną się motorowerami?

Motocyklami i skuterami klasy 125 mogą się poruszać między innymi kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B. To efekt zmian wprowadzonych niemal dekadę temu. Teraz maszyny 125 mogą znów stać się przedmiotem zmian. Pierwszy kraj zastanawia się nad zmianą klasyfikacji motocykli 125 i dołączenie ich do kategorii motorowerów. To rozwiązanie ucieszy wielu, ale ma swoje poważne wady.

Zmiany w przepisach wprowadzone niemal dekadę temu pozwalające kierowcom samochodów przesiąść się na motocykle klasy 125 okazały się dobrym ruchem i spowodowały boom na maszyny tej klasy. Kierowcy chętnie przesiadają się na jednoślady, dzięki którym mogą zaoszczędzić sporo czasu podczas codziennych dojazdów do pracy. Takie przepisy obowiązują w większości krajów Europy i wielu państwach świata, a teraz jedno z państw zastanawia się nad zluzowaniem zasad dotyczących 125-ek jeszcze bardziej. Czy to dobry ruch?

Wątpliwości wokół motocykli 125

Pierwsze wątpliwości - nie bez uzasadnienia - dotyczące motorów klasy 125 pojawiły się jeszcze przed wprowadzeniem nowych przepisów. Wielu ekspertów obawiało się wtedy, że udostępnienie motocykli tej klasy kierowcom samochodów bez żadnego szkolenia i doświadczenia na jednośladach może spowodować znaczący wzrost liczby wypadków. Argumentem - poniekąd słusznym - był fakt, że współczesne motory klasy 125 mogą rozwijać prędkości przekraczające 100 km/h, co przy braku doświadczenia na jednośladach może być bardzo niebezpieczne.

Reklama

Ostatecznie obawy się nie potwierdziły, a zmiany przyjęły się na dobre - przepisy funkcjonują, a 125-ki cieszą się sporą popularnością.

Motocykle 125 to motorowery?

Według informacji podanych przez amerykański portal motocyklowy Ride Apart, nad dalszymi zmianami w przepisach dotyczących 125-ek zastanawia się japońska Narodowa Agencja Policji. Chodzi konkretnie o zmianę kategorii motocykli 125 i dołączenie ich do klasy motorowerów. Sprawę bada specjalna komisja składająca się z ekspertów ruchu drogowego.

Do tej pory motorowery w Japonii były maszynami o pojemności do 50 cm3 i mocy 0,8 KM, a wszystko powyżej nie łapało się do tej kategorii, którą Japończycy nazywają ściślej zmotoryzowane rowery. Teraz komisja rozważa czy nie zmienić wytycznych i dołączyć do nich motorów klasy 125.

Przepisy mają być precyzyjne

Żeby sprawę jeszcze bardziej skomplikować, Japończycy nie zamierzają dopisać do motorowerów wszystkich maszyn 125. Z informacji przekazanej przez Ride Apart wynika, że chodzi o motocykle klasy 125, ale tylko o mocy nieprzekraczającej wartości 4 kW, czyli około 5,9 KM.

Patrząc realnie, większość motocykli klasy 125 i tak nie mieści się w tym limicie - nawet maszyny produkcji chińskiej osiągają moc na poziomie 8-10 KM, a bardzo popularna w Japonii Honda Super Cub generuje moc na poziomie niemal 9 KM (7,2 kW). Jak wskazuje Ride Apart jedynym konkretnym modelem, który łapie się pod te wyśrubowane wymagania jest BMW CE-02 (ma równo 4 kW), co mogłoby wskazywać na fakt, że potencjalna zmiana przepisów przygotowywana jest między innymi pod wprowadzenie tego elektrycznego skutera do powszechnego użytku w Japonii.

Niewykluczone, że jeśli przepisy wejdą w życie, w ślad za ich wytycznymi pójdą też inni producenci, którzy będą oferować nieco wykastrowane wersje swoich motocykli  z ograniczoną mocą.

Czy zmiany wejdą też do Europy?

Na razie zmiany rozważa tylko Japonia, ale wcale niewykluczone, że podobne ruchy będą podejmowane w Europie, aby umożliwić korzystanie z tego typu jednośladów również osobom, które nie mają żadnego prawa jazdy. Nie ma więc na razie obaw, że na 125-ki wsiądą niedoświadczeni 14-latkowie bez żadnych uprawnień i znajomości przepisów, powodując poważne zagrożenie na drogach. Jeśli taki ruch miałby być wykonany w Europie, a w tym w Polsce musiałby również wiązać się ze sporymi obostrzeniami co do osiągów tych maszyn.

Warto wspomnieć, że w Polsce ograniczenie mocy motorowerów wynosi właśnie 4 kW, ale z tą różnicą, że pojemność nie może przekraczać 50 cm3, a prędkość maksymalna nie może być wyższa niż 45 km/h.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: motocykle 125 | motory | przepisy | prawo jazdy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy