Honda Prelude

Czwartek, 9 lutego 2023 (10:06) Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (15:18)
Honda Prelude to kompaktowe sportowe coupe, które powstało na bazie Civica II generacji i Accorda I generacji. Model jest uważany za kultowy. Miłośnicy motoryzacji docenili go m.in. za świetne jednostki napędowe, sprawnie działający system czterech kół skrętnych (4WS), perfekcyjną jakość wykonania oraz agresywną stylistykę.
Honda Prelude - najważniejsze informacje
Honda Prelude (2001) /materiały prasowe

Honda Prelude - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1978

  • Zakończenie produkcji:

    2002

Honda Prelude – historia modelu

Honda Prelude pojawiła się na rynku w 1978 roku. Początkowo była dostępna tylko jedna wersja dwudrzwiowego nadwozia. Później wypuszczono także niewielką serię odmian cabrio. 

Było to auto dla miłośników szybkości i dynamizmu, a jednocześnie ceniących trwałość i jakość wykonania, z których znany jest japoński producent.

Przez cały okres produkcji Honda Prelude zachowała swój drapieżny, sportowy charakter, zawsze oferując doskonałe osiągi. Niestety ostatnia, piąta generacja sprzedawana równolegle z podobnym Accordem Coupe nie sprzedała się szczególnie dobrze, co ostatecznie doprowadziło do zakończenia produkcji Prelude w 2002 roku.

Honda Prelude – generacje i dane techniczne

Pierwsza generacja Hondy Prelude (1978-1987) była dostępna w wersji coupe z elektrycznie sterowanym szyberdachem. Montowano w niej silniki benzynowe o pojemności 1.6 oraz 1.8l o mocy kolejno 80 i 90 KM. W pierwszych rocznikach można było znaleźć 5-biegową skrzynię manualną, ale od 1980 r. produkowano też wariant z 3-stopniową skrzynią automatyczną.

W drugiej generacji Honda Prelude (1983-1987) otrzymała zupełnie nowy, zgrabny i elegancki „look”. Dodano również bardzo modne otwierane reflektory i fabrycznie montowany system ABS. W egzemplarzach przeznaczonych na japoński rynek była dostępna nawet nawigacja! Silniki miały moc od 101 do 160 KM.

Trzecia generacja Hondy Prelude (1986-1992) pod względem stylistycznym była podobna do poprzedniej. W podstawowej wersji wyposażenia miała m.in. elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, szyberdach i aluminiowe felgi. Moc silników wynosiła od 109 do 150 KM. W tej generacji wprowadzono system 4WS i dopracowano zawieszenie.

Czwarta generacja Hondy Prelude (1991-1996) w znacznym stopniu bazowała na Accordzie. Jej wygląd znowu zmieniono, rezygnując z otwieranych reflektorów i „kanciastego” nadwozia. Sterowanie systemu 4WS zostało zmienione z mechanicznego na elektroniczne. Nabywcy mieli do wybory 4-stopniową przekładnię automatyczną lub 5-biegową manualną oraz silniki o mocy od 133 do 200 KM.

Piąta generacja Prelude (1997-2002) nawiązywała wyglądem do poprzednich wersji i swojego sportowego charakteru. Miała elektrycznie sterowany system 4WS i innowacyjny system kontroli trakcji ATTS. a jej silniki w zależności od wersji generowały od 133 KM do 200 KM. W Japonii dodatkowo dostępny był 220-konny wariant Type-S.

Honda Prelude – opinie

Honda Prelude miała (i nadal ma) wielu wielbicieli. Auto charakteryzuje się sportowym pazurem, ale jest też bardzo przystępne w eksploatacji i trwałe. Współcześnie jest traktowane jako klasyk.

Honda Prelude - Wiadomości

Honda Prelude - Zdjęcia