Trzy cylindry w Skodzie. Jak ciepłe bułeczki

Trzycylindrowy silnik serii EA 111 od lat cieszy się popularnością wśród klientów Skody, Seata i Volkswagena. Ten czeski produkt od 2001 roku schodzi z taśm produkcyjnych zakładu w Mladá Boleslav.

Trzycylindrowy silnik serii EA 111 od lat cieszy się popularnością wśród klientów Skody, Seata i Volkswagena. Ten czeski produkt od 2001 roku schodzi z taśm produkcyjnych zakładu w Mlada Boleslav. Oprócz jednostki 1.2 HTP, Skoda wytwarza także silniki 1.2 TSI tej samej serii, 1.2 TSI i 1.4 TSI serii EA 211 oraz manualne i automatyczne skrzynie biegów.

Ceniony trzycylindrowy motor napędza modele Fabia, Roomster i Rapid. Oznaczenie HTP to skrót od "High Torque Performance" - wskazuje na duży moment obrotowy dostępny już od małej prędkości obrotowej, co przekłada się zarówno na małe zużycie paliwa, jak dobrą dynamikę tej lekkiej jednostki.

Oprócz silników Skoda wytwarza również skrzynie biegów. Automatyczna dwusprzęgłowa przekładnia DQ 200 produkowana jest w miejscowości Vrchlabí. Manualne skrzynie biegów MQ 200 i MQ/SQ 100 budowane są natomiast od połowy 2011 roku w Mladá Boleslav.

Reklama

Element ten przeznaczony jest do miejskich samochodów Grupy Volkswagen - między innymi Skody Citigo. W marcu bieżącego roku wyprodukowano półmilionowy egzemplarz tej skrzyni biegów.

Skoda wybudowała niedawno nowe Centrum Układów Napędowych w Centrum Technologicznym Skody Cesana w Mladá Boleslav. Ze wsparciem Grupy Volkswagen w jego budowę zainwestowano 34 miliony euro. To obecnie największa inwestycja tego typu realizowana w całym przemyśle Czech.

Duże znaczenie dla procesu produkcji silników i skrzyń biegów Skody mają fabryczne odlewnie i kuźnie. Kilka tygodni temu świętowały one jubileusz pięćdziesięciolecia. Ta część fabryki - założona w 1963 roku - powstała niedługo przed wprowadzeniem do produkcji słynnej Skody 1000 MB.

Obecnie to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie tego typu kompleksów na świecie, wyróżniony tytułem "Centre of Excellence" wskazującym na najlepsze i najbardziej wyspecjalizowane zakłady całej Grupy Volkswagena.

Skoda rozpoczęła produkcję silników w 1899 roku. Cztery lata po powstaniu firmy, która produkowała wtedy rowery, założyciele Václav Laurin i Václav Klement zbudowali swój pierwszy bicykl z napędem spalinowym - Motocyclette. W jednośladzie zamontowano zespół dwóch jednocylindrowych silników o mocach 1,25 i 1,75 KM.

Od tego momentu rozpoczyna się historia jednego z najdłużej istniejących na świecie producentów branży motoryzacyjnej. W 1905 roku firma Laurin&Klement ukończyła swój pierwszy pojazd Voiturette A (od francuskiego: niewielki samochód). Napędzany był siedmiokonnym, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1100 cm3, chłodzonym cieczą. Kolejny ważny kamień milowy został osiągnięty w roku 1908, kiedy firma zbudowała pierwszy ośmiocylindrowy motor na świecie. Do 1924 roku nieustannie rozwijająca się firma Laurin&Klement produkowała już także lotnicze jednostki napędowe.

Po połączeniu z zakładami Skody w 1925 roku, rozwój układów napędowych dalej miał kluczowe znaczenie dla firmy. W latach 30. duże doświadczenie w tym zakresie przejawiało się także w produkcji wozów sportowych o wysokich osiągach. Po II wojnie światowej ważnym kolejnym krokiem w rozwoju firmy był pierwszy silnik umieszczony z tyłu, wprowadzony do produkcji w 1964 roku. Do silnika umieszczonego z przodu powrócono w 1987 roku. Nowa era w historii Skody rozpoczęła się w 1991 roku, gdy Skoda dołączyła do Grupy Volkswagena.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy