Tani samochód? To dramatycznie niebezpieczny samochód
Czy się to komuś podoba czy nie, w dzisiejszych czasach o życiu i zdrowiu często decydują pieniądze. Niestety, nie dotyczy to wyłącznie chorego rynku usług medycznych...
W Indiach powstała niedawno Baharat NCAP - kolejna z organizacji zajmujących się badaniem bezpieczeństwa nowo produkowanych pojazdów. To już dziesiąta z lokalnych agencji zrzeszonych w Globar New Car Assessment Program. Baharat NCAP utworzono specjalnie z myślą o testach zderzeniowych pojazdów oferowanych w Indiach, które są obecnie piątym co do wielkości rynkiem motoryzacyjnym świata.
Specjaliści od samochodowego bezpieczeństwa sprawdzili właśnie dwa auta, które opracowane zostały głównie z myślą o lokalnym rynku: Datsuna Go i Maruti Suzuki Swift. Wyniki testów zderzeniowych śmiało określić można słowem "druzgocące".
Z perspektywy europejskiego klienta warto przyjrzeć się bliżej modelowi Go - pierwszemu z pojazdów wskrzeszonego ostatnio Datsuna. Auto, które bazuje konstrukcyjnie na Nissanie Micra typoszeregu K13, zaprojektowano z myślą o rynkach wschodzących. Niewykluczone jednak, że produkowany w Indiach, w należącej do aliansu Renault-Nissan fabryce w Oragadam, model trafi również na wybrane rynki europejskie.
Niestety, wynik testu zderzeniowego nowego Datsuna jest - łagodnie mówiąc - katastrofalny. Baharat NCAP nie przyznało konstrukcji ani jednej z pięciu gwiazdek! W Europie tak niski wynik, byłby nie do pomyślenia nawet 15 lat temu!
Po zderzeniu czołowym z prędkością 64 km/h struktura nadwozia uległa poważnemu zniszczeniu. Przednia część nadwozia praktycznie przestała istnieć, dużym deformacjom uległy słupki, dach i podłoga auta. Samochód nie jest wyposażony w poduszkę powietrzną, więc w czasie wypadku głowa kierowcy z dużą siłą uderzyła w kierownicę. David Ward - sekretarz generalny Global NCAP - wyjaśnił jednak, że karoseria ma tak słabą konstrukcję, iż obecność poduszki powietrznej nie wpłynęłaby w znaczącym stopniu na zminimalizowanie obrażeń kierowcy. Niewielkim pocieszeniem może być jedynie fakt, że bezpieczeństwo - przewożonych w foteliku, na tylnej kanapie - dzieci oceniono na dwie gwiazdki.
Bardzo podobnie kształtują się wyniki testu zderzeniowego popularnego w Indiach Maruti Suzuki Swift. Auto również otrzymało notę 0 gwiazdek. Jednak, zdaniem specjalistów od bezpieczeństwa, w przeciwieństwie do Datsuna, montaż poduszek powietrznych znacząco zminimalizowałby prawdopodobieństwo wystąpienia obrażeń zagrażających życiu.
Warto dodać, że Global NCAP już wcześniej przeprowadził testy zderzeniowe pięciu innych pojazdów oferowanych na indyjskim rynku. Znalazły się wśród nich m.in. Hyundai i10, Maruti Suzuki Alto, Tata Nano czy lokalna wersja Volkswagena Polo. W ocenie ekspertów aż cztery z pięciu testowanych aut nie zasłużyły na ani jedną gwiazdkę! Pozytywnie - na 4 gwiazdki - oceniono jedynie drogą, niechętnie wybieraną przez indyjskich nabywców, bogatszą odmianę Volkswagena Polo wyposażoną w poduszki powietrzne.
W tym miejscu warto przypomnieć, że europejski oddział Globar NCAP - Euro NCAP - bada bezpieczeństwo oferowanych na Starym Kontynencie pojazdów od 1997 roku. Obecnie, za dużą wpadkę rzutującą na wizerunku producenta uznaje się w Europie ocenę trzygwiazdkową. Dodatkowo kryteria przyznawania gwiazdek są coraz ostrzejsze.