Takiego samochodu jeszcze nie było. Nowy Lexus RX z trzema napędami hybrydowymi
Lexus RX to model wręcz legendarny, który kilkukrotnie wyznaczał trendy w motoryzacji. Teraz zaś, kiedy jego śladami podążają SUV-y konkurencji, japoński producent ponownie zaskoczył, prezentując nową odsłonę RX-a, dostępną w trzech wersjach hybrydowych.
Pierwsza generacja Lexusa RX pojawiła się na rynku 26 lat temu, a cała branża wyglądała wtedy zupełnie inaczej. Autem rodzinnym było kombi, luksusowym limuzyna, a SUV-ami nazywano pojazdy tylko trochę mniej spartańskie od klasycznych terenówek. Nikt nie patrzył wtedy na nie jak na pojazdy wielozadaniowe, mogące także pełnić role reprezentacyjne. Premiera Lexusa RX-a wymagała od branży całkowitej zmiany sposobu myślenia - oto SUV mógł stanowić alternatywę dla luksusowej limuzyny.
Kolejna rewolucja nastąpiła w 2005 roku wraz z premierą Lexusa RX 400h, czyli hybrydowej odmiany drugiej generacji modelu. Dotychczas z samochodami tego segmentu kojarzone były głównie silniki Diesla - połączenie bardzo dobrych osiągów i niskiego spalania, dzięki elektryfikacji napędu, było wówczas czymś niespotykanym w segmencie premium.
Obecnie wszystkie marki, nie tylko te premium, mają w swojej ofercie kilka SUV-ów, a posiadanie napędu hybrydowego w gamie postrzegane jest jako oznaka dojrzałości producenta - stawianie na rozwój i nowoczesne technologie. Na tak konkurencyjny rynek Lexus nie mógł więc po prostu wprowadzić nowej odsłony RX-a z kolejną generacją układu hybrydowego. Dlatego wprowadził go z trzema, zupełnie różnymi napędami hybrydowymi.
Dotychczas Lexus oferował zawsze tylko jedną hybrydową odmianę, sprzedawaną obok benzynowej, ale rozwój technologii oraz dojrzałość rynku sprawiły, że Japończycy zdecydowali się na zaproponowanie klientom wyłącznie zelektryfikowanego napędu, ale za to w trzech wersjach.
Pierwsza nosząca oznaczenie RX 350h to klasyczna hybryda, a więc taka, jak stosowana była w poprzednich odsłonach. Wolnossący silnik benzynowy, pracujący w oszczędnym trybie Atkinsona, współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi (przy przedniej i tylnej osi), generując łącznie 250 KM mocy. Napęd ten pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w czasie poniżej 8 s, ale spala tylko średnio od 6,3 l/100 km.
Wersja RX 450h otrzymała dużą baterię, pozwalającą jej na przejechanie do 69 km w trybie wyłącznie elektrycznym. To w praktyce pozwala na korzystanie na co dzień z RX-a 450h, jak z samochodu elektrycznego, angażując napęd spalinowy tylko w przypadku dalszych podróży. Łączna moc hybrydy plug-in Lexusa wynosi 309 KM, dzięki czemu Lexus RX 450h przyspiesza do 100 km/h w jedynie 6,5 s. Jednak za sprawą znacznie większego akumulatora, jego średnie spalanie wynosi zaledwie od 1,1 l/100 km.
Odnośnie do wersji plug-in warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy, doskonale obrazującej, jak dopracowane są napędy hybrydowe Lexusa. Możliwość pokonania długiego dystansu na prądzie, wymaga zastosowania dużej baterii (w tym przypadku 18,1 kWh), dla której niełatwo znaleźć miejsce w aucie z napędem spalinowo-elektrycznym i mającym trzy silniki. Dlatego powszechnie stosowaną praktyką, jest ograniczanie pojemności bagażnika, aby zmieścić akumulator. Tymczasem w Lexusie RX odmiana plug-in ma równie przepastny kufer (612 l), co pozostałe odmiany. To zasługa odpowiednio opracowanej platformy, pozwalającej na maksymalne wykorzystanie zalet układu hybrydowego, bez jakiegokolwiek wpływania na komfort użytkowania samochodu.
Zdecydowanie najciekawszą odmianą flagowego SUV-a Lexusa jest jednak topowa RX 500h, którą producent nie bez powodu nazywa przełomową. To połączenie rozwiązań typowych dla samochodów spalinowych o wysokich osiągach, wraz z zaletami płynącymi z hybrydyzacji. Pod jego maską zamiast wolnossącego silnika, pracuje 2,4-litrowy, turbodoładowany motor, który sam w sobie zapewniałby bardzo dobre osiągi. Współpracują z nim jednak oczywiście dwa silniki elektryczne, zapewniające błyskawiczny zastrzyk mocy.
Odmiana RX 500h daje kierowcy do dyspozycji 371 KM, które pozwalają na sprint do 100 km/h w zaledwie 6,2 s. Robi to wrażenie, ale nie tylko suche dane techniczne decydują o wyjątkowości topowego RX-a. Po pierwsze nie korzysta on z bezstopniowej przekładni planetarnej, jak pozostałe hybrydy, ale z 6-biegowego "automatu", co zapewnia dodatkowe wrażenia sportowe. Ponadto tylny silnik elektryczny jest dwukrotnie mocniejszy, niż w pozostałych odmianach, co również nadaje autu bardziej dynamicznego charakteru, który jest również efektem zastosowanie nowego napędu na wszystkie koła DIRECT4. Nie można też zapominać o nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej (którą spotkamy także w wersji RX 350h). Jedną z jej zalet jest większa gęstość energii i większa moc wyjściowa, co poprawia dynamikę samochodu. Umieszczona pod tylną kanapą nie zajmuje przestrzeni i obniża środek ciężkości.
To nadal nie koniec wyróżników Lexusa RX 500h. Wyposażono go także w adaptacyjne zawieszenie, system skrętnych tylnych kół, a także bardziej wydajne hamulce z przednimi tarczami o średnicy aż 400 mm. To wszystko, wraz ze zwiększoną sztywnością nadwozia, niżej położonym środkiem ciężkości oraz obniżeniem masy własnej nawet o 90 kg względem poprzedniej generacji (które to zalety cechują wszystkie odmiany nowego RX-a), sprawia, że topowa odmiana flagowego SUV-a Lexusa, zapewnia niepowtarzalne wrażenia z jazdy.
Nie da się zaprzeczyć, że inżynierowie Lexusa położyli bardzo duży nacisk na rozwój napędów hybrydowych, które stanowią wizytówkę marki. Nie można jednak pominąć faktu, że nowy RX to także zupełnie nowa jakość w historii modelu. Ten mierzący niemal 4,9 m długości SUV zaprojektowany został według nowej, jeszcze bardziej wyrazistej koncepcji stylistycznej, a bryła jego nadwozia nawiązuje do sportowych coupe, co nadaje całej sylwetce dynamicznej prezencji.
We wnętrzu z kolei znajdziemy zupełnie nowy kokpit zaprojektowany w oparciu o koncepcję Tazuna. Zgodnie z nią, obsługa auta została uproszczona i jest bardzo intuicyjna, dzięki czemu kierowca ma łatwy dostęp do wszystkich interesujących go funkcji, bez konieczności odrywania wzroku od drogi i szukania ich. Doskonałym tego przykładem jest klimatyzacja - jej obsługa odbywa się z poziomu centralnego, 14-calowego ekranu, zgodnie z najnowszymi trendami. Aby jednak kierujący mógł nadal łatwo z niej korzystać, w wyświetlacz wkomponowano dwa fizyczne pokrętła, co jest unikalnym połączeniem nowoczesnej cyfrowości i klasycznej analogowości.
O nowoczesności piątej generacji Lexusa RX świadczy także liczba zastosowanych rozwiązań, dbających o bezpieczeństwo podróżnych. Samochód wyposażono w najnowszą generację Lexus Safety System+, na który składa się 18 systemów zapobiegającym niebezpiecznym zdarzeniom lub o nich ostrzegających. Jednym z ciekawszych takich rozwiązań są elektroniczne klamki z systemem Safe Exit Assist, który nie pozwola na otworzenie drzwi, jeśli z tyłu do naszego pojazdu zbliża się inny uczestnik ruchu i mogłoby dojść do zderzenia. Fakt zdobycia przez Lexusa RX maksymalnej oceny pięciu gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP potwierdza doskonałe dopracowanie japońskiego SUV-a także w tym zakresie.