Rotacyjny na wodór i benzynę
Podczas gdy europejscy producenci prezentują dopiero prototypy pojazdów na wodór, w Japonii pierwsze takie samochody trafią wkrótce do klientów.
Tamtejsze ministerstwo transportu wydało zgodę na dostarczenie Mazd RX-8 z rotacyjnym silnikiem Wankla, który może być zasilany zarówno benzyną, jak i wodorem.
Pierwsze dwa samochody, wyleasingowane przedsiębiorstwom, trafią do nich pod koniec marca. Do końca bieżącego roku Mazda planuje dostarczyć klientom kolejnych 10 pojazdów.
Hybrydowa Mazda RX-8 pierwszy raz została zaprezentowana w 2003 roku. Napędzana ona jest silnikiem rotacyjnym, który na benzynie dysponuje mocą 210 KM, a na sprężonym wodorze - 109 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 222 i 140 Nm. Samochód wyposażono w zbiornik benzyny o pojemności 61 litrów oraz drugi - o pojemności 110 litrów, w którym pod ciśnieniem 350 barów przechowywany jest wodór. Zasięg samochodu na benzynie to 549 km, a na wodorze - 100 km. Zmiana rodzaju zasilania odbywa się za pomocą przełącznika w kabinie.
Miesięczna rata leasingowa hybrydowej Mazdy wynosi 420 tysięcy jenów (z podatkiem).