Nowy prezes na nowe tysiąclecie
Ford Distribution, czyli polskie przedstawicielstwo Forda wkracza w nowe tysiąclecie z nowym prezesem. Po rezygnacji Philippe Jaquina ze stanowiska w kwietniu ub. r. obowiązki prezesa pełniła Barbara Kux, dyrektor wykonawczy Ford Motor Company na Europę Centralną. Od stycznia 2001 roku dyrektorem generalnym Ford Distribution jest Adam Kołodziejczyk, wcześniej wiceprezes Toyota Motor Poland.
W ubiegłym roku Ford sprzedał w naszym kraju 20 192 nowe samochody, co oznacza spadek o 34 proc. w porównaniu z rekordowym nie tylko dla tej marki rokiem 1999. Tak znaczące zmniejszenie popytu na Fordy firma tłumaczy zakończeniem produkcji modelu Escort i załamaniem rynku w Polsce. Sukcesem jest za to doskonała sprzedaż Forda Focus, który zwiększył udział w segmencie C z 4,8 proc. w 1999 roku do 6,5 proc. w ubiegłym. Focus był także najlepiej sprzedającym się Fordem w Polsce - w 2000 roku sprzedano ponad 9500 tych aut. Także na świecie Focus jest liderem w swoim segmencie. W pierwszych dziewięciu miesiącach ub. r. Focus znalazł 740 000 nabywców, podczas gdy drugi na tej liście Volkswagen Golf o 100 tysięcy mniej.
Udział Forda w całym polskim rynku samochodowym spadł w ubiegłym roku z 4,5 proc. do ok. 4 proc. Zdaniem nowego dyrektora generalnego, Adama Kołodziejczyka, zadaniem dla jego firmy na najbliższy czas będzie utrzymanie udziału w rynku na poziomie 4 proc. Nic więcej raczej nie uda się zrobić, gdyż przewidywany jest dalszy spadek sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Adam Kołodziejczyk wiele obiecuje sobie po wprowadzeniu na rynek nowego Mondeo, które ma stać się jednym z najlepiej sprzedających się aut segmentu C. Zdaniem prezesa Ford Distribution, Mondeo z pewnością będzie sprzedawał się lepiej niż groźny rywal, Renault Laguna, który pojawi się w salonach na przełomie marca i kwietnia.