Nie miałeś alfy? Co z ciebie za kierowca...

Miłośnicy Alfy Romeo to osobna, szczególna grupa samochodowych maniaków. Wiele osób - nie bezpodstawnie - twierdzi, że ten, kto nie posiadał nigdy własnej alfy nie może nazwać się fanem motoryzacji.

To właśnie pojazdy włoskiej marki zapewniają trudną do opisania mieszankę piękna i emocji. W tym roku kierowcy z "cuore sportivo" mają szczególne powody do radości - w Alfie Romeo świętują właśnie potrójny jubileusz.

Równe pięćdziesiąt lat temu - 27 czerwca 1962 roku - na torze Monza zadebiutował jeden ważniejszych modeli w historii firmy - giulia TI. Pięćdziesiąt lat temu zakończyła się również budowa słynnego toru testowego Balocco. Jakby tego było mało piątą dekadę działalności obchodzi także Registro Italiano Alfa Romeo (R.I.A.R) - jeden z dwóch (oprócz Scuderia del Portello) oficjalny, fabryczny klub Alfy Romeo...

Reklama

Sportowy sedan? M3 nie było pierwsze

Pierwsze egzemplarze giulii trafiły na drogi w 1962 roku. Podstawowa odmiana - giulia 1600 TI o pojemności 1,6 l osiągała prędkość maksymalną 165 km/h i przyspieszała do 100 km/h w 14,7 s. Pięćdziesiąt lat temu, takie osiągi w rodzinnym sedanie robiły ogromne wrażenie.

W 1963 roku ofertę modelu uzupełniła wersja o nazwie "super". Samochód wyposażony był w silnik wykonany ze stopów lekkich. W jego kadłubie osadzono mokre tuleje cylindrowe, wał korbowy podparty był na pięciu łożyskach. Jednostka miała dwa umieszczone w głowicy wałki rozrządu, za przygotowanie mieszanki odpowiadał dwugardzielowy gaźniku typu Solex.

Model giulia przetrwał w ofercie Alfy aż do 1977 roku. Samochód występował w kilku wersjach - własne nadwozia opracowały np. Bertone, Pininfarina czy Zagato.

Tydzień motoryzacyjnych uniesień

Żaden z późniejszych modeli Alfy Romeo nie mógłby się pochwalić tak rewelacyjnymi właściwościami jezdnymi, gdyby nie wspomniany tor testowy Balocco. Odległy o 60 km od Mediolanu Circuito di Balocco znajduje się w gminie Vercelli (Piemont) - całość infrastruktury zajmuje powierzchnię aż 190 hektarów. Alfa Romeo była jednym z pierwszych europejskich producentów motoryzacyjnych mających w dyspozycji tego typu obiekty do celów testowych i badawczo-rozwojowych, zarówno bolidów wyścigowych, jak i samochodów seryjnych. Pierwszym użytkownikiem toru był oficjalny dział sportu Alfa Romeo - Autodelta.

Balocco obejmuje dzisiaj ponad 80 km torów i nawierzchni wszelkiego rodzaju, na których prowadzić można kompleksowe testy eksploatacyjne, nie tylko samochodów osobowych, ale także ciągników rolniczych i drogowych oraz pojazdów ciężarowych i specjalnych.

Właśnie w Balocco, 24. czerwca odbył się jeden z największych tegorocznych zlotów właścicieli i fanów Alfy Romeo. Dla wielu z nich impreza ta rozpoczyna tydzień motoryzacyjnych uniesień - część załóg prosto z Włoch, udaje się bowiem do Anglii, na zaliczany do najciekawszych imprez motoryzacyjnych "Goodwood Festival of Speed" (od 28 czerwca do 1 lipca br.)

Wśród aut, które wyruszyły już z Balocco w drogę do Goodwood znajduje się także nowa alfa romeo giulietta quadrifoglio verde. Dla fabrycznego teamu podróż do Wielkiej Brytanii jest okazją do odwiedzin Klubów Alfy Romeo w siedmiu krajach na trasie podróży - we Włoszech, Szwajcarii, Niemczech, Francji, Holandii, Belgii oraz Wielkiej Brytanii.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy