Największy samochodowy geniusz ostatnich lat!

W końcówce lat dziewięćdziesiątych większość producentów z zazdrością spoglądała w kierunku robiącej międzynarodową karierę Skody.

Obecnie miejsce Czechów zajęli Koreańczycy. Marką, która w ostatnim czasie dokonała największego postępu, zarówno w dziedzinie jakości, jak i stylistyki i ogólnego wizerunku jes,t bez wątpienia Kia.

Na oszałamiający sukces koreańskiego producenta złożyło się wiele czynników. Dzięki rygorystycznemu podejściu do kontroli jakości udało się wprowadzić bezkonkurencyjną, siedmioletnią gwarancję. Rozsiane po całym świecie biura konstrukcyjne dołożyły też wszelkich starań, by osiągi i charakterystyka prowadzenia nowych aut marki Kia trafiały w gusta klientów na poszczególnych rynkach.

Reklama

Co ciekawe, zmiana postrzegania koreańskiego producenta nie byłaby możliwa, gdyby nie jeden człowiek, którego wkład w obecną pozycję koncernu Kia trudno przecenić. Tym człowiekiem jest szef stylistów koreańskiej marki, Niemiec, Peter Schreyer.

Genialny stylista urodził się w 1953 roku w niemieckim Bad Reihenhall. Już w czasie studiów na wydziale wzornictwa przemysłowego Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Monachium Schreyer podjął staż w biurze projektowym Audi Design - w ten sposób rozpoczęła się jego trwająca 28 lat współpraca z Audi i Volkswagenem.

Pracę na pełny etat rozpoczął w 1980 roku, gdy - po ukończeniu Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Londynie - zatrudniony został w biurze stylistycznym Audi. We wczesnych latach dziewięćdziesiątych pracował również dla Volkswagena, mając udział w opracowaniu ówczesnych generacji Golfa i Passata.

To właśnie spod ręki Petera Schreyera wyszły takie motoryzacyjne hity, jak zaprezentowane w 1996 roku Audi A3 oraz - wytwarzane od 1998 roku - Audi A6 i Audi TT. Schreyer nadzorował również prace nad Volkswagenem Golfem IV generacji i pierwszym wcieleniem Volkswagena New Beetle.

Przygoda z Kią rozpoczęła się dla Schreyera w 2006 roku, gdy przyjął propozycję objęcia stanowiska głównego stylisty w Kia Motors Corporation. Zaledwie rok później Schreyer otrzymał honorowy doktorat londyńskiej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w uznaniu zasług dla wzornictwa w przemyśle motoryzacyjnym.

Właśnie pod kierownictwem Schreyera Kia dokonała całkowitej wymiany swojej gamy modelowej, dzięki czemu Koreańczykom udało się stworzyć nowy wizerunek marki. To właśnie za jego sprawą nowe auta Kii otrzymały charakterystyczny grill, określany często mianem "tygrysiego nosa".

Pierwszym rozpoznawalnym przez większość Europejczyków dziełem Schreyera spod znaku Kii była zaprezentowana w 2009 roku Venga. W 2010 roku w ofercie koreańskiej marki pojawiły się też nakreślone jego ręką modele Forte, Sorento i Sportage. Następne lata zaowocowały m.in. nowymi wcieleniami modeli Optima, Picanto, Rio i Cee'd.

Kilka dni temu Schreyer uhonorowany został prestiżową nagrodą "Grand Prix du Design" przyznawaną przez jury paryskiego festiwalu Automobile International.

Od stycznia 2013 Peter Schreyer zatrudniony jest na stanowisku prezydenta ds. designu i głównego stylisty Hyundai Motor Group. Jest odpowiedzialny za długoterminową strategię designu pojazdów Hyundai i Kia.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy