Kolejne dwa i-MiEV-y na polskich drogach
W środę w Warszawie odbyła się uroczystość przekazania kluczyków do 2 elektrycznych samochodów mitsubishi i-MiEV, które zasilą flotę Banku Ochrony Środowiska.
BOŚ Bank jest już trzecim klientem w Polsce, który zakupił mitsubishi i-MiEV. W naszym kraju sprzedano dotąd 29 takich samochodów a do klientów trafiło już 7 z nich: 4 auta zakupiła energetyczna firma Fortum, która 2 elektryczne samochody podarowała Straży Miejskiej we Wrocławiu i Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Częstochowie a jeden mitsubishi i-MiEV jest wykorzystywany przez Biuro Rozwoju Krakowa. Pozostałe 22 pojazdy zostaną niebawem przekazane dwóm przedsiębiorstwom z sektora energetycznego.
Mitsubishi i-MiEV zadebiutował w 2009 roku w Japonii, będąc pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z napędem elektrycznym. Od grudnia 2010 roku jest dostępny w wersji dla klientów ze Starego Kontynentu. i-MiEV został przetestowany w bardzo surowych warunkach klimatycznych i temperaturach wahających się od plus 40 do minus 30 stopni Celsjusza na dystansie 500 000 km, co odpowiada 12 okrążeniom kuli ziemskiej.
To pierwszy i jedyny pojazd elektryczny na świecie, który przeszedł testy zderzeniowe Euro NCAP otrzymując w nich 4 gwiazdki.
Mitsubishi i-MiEV jest już dostępny w większości krajów europejskich, w Japonii, Hong-Kongu, Australii i na Kostaryce. W Norwegii ten model zajmuje pierwsze miejsce w segmencie małych samochodów miejskich.
Po pełnym naładowaniu i-MiEV może pokonać dystans 150 km. W świetle badań przeprowadzonych w Europie i Japonii to zasięg wystarczający, gdyż średni dzienny przebieg to 37 kilometrów. Większość pokonywanych jednorazowo tras nie przekracza 8 kilometrów (przy takich odległościach rozgrzewający się, konwencjonalny silnik samochodowy emituje najwięcej zanieczyszczeń, a katalizator wykazuje najniższą wydajność). Konstrukcja pojazdu umożliwia ładowanie baterii na 2 sposoby: 1. standardowe gniazdko elektryczne o mocy 230 V (16A) - czas ładowania 6 godzin, 2. gniazdo trójfazowe i stacje szybkiego ładowania w ciągu około pół godziny.
Maksymalna prędkość rozwijana przez pojazd to 130 km/h. Koszt przejechania 100 km wynosi około 6 PLN (135 Wh/km). Na samochód i-MiEV MMC udziela dostosowanej do specyfiki samochodu elektrycznego 5-letniej gwarancji z ograniczeniem przebiegu do 100.000 km, obejmującej wszystkie elementy elektrycznego układu napędowego.
i-MiEV posiada niewielkich rozmiarów, lekką przekładnię stałą (reduktor), pozwalającą tak wykorzystać charakterystykę wysokomomentowego silnika elektrycznego, by nie trzeba było używać wielobiegowej przekładni z jej skomplikowanymi mechanizmami zmiany biegów, jak w typowych układach przeniesienia napędu pojazdów z silnikami spalinowymi. Dźwignię trybu pracy można przełączać w położenia P (Parking), R (Reverse - bieg wsteczny), N (Neutral - bieg jałowy) oraz D (Drive - jazda do przodu). Dodatkowo i-MiEV posiada dwa specyficzne tryby jazdy:B (Brake- hamowanie), który zwiększa odzyskiwanie energii (przeznaczony do jazdy z góry), C (Comfort), który redukuje odzyskiwanie energii (służy do jazdy w gęstym ruchu miejskim).
i-MiEV wykorzystuje wysokowydajny, kompaktowy i lekki 67-konny synchroniczny silnik elektryczny ze stałym magnesem. Generuje on maksymalny moment obrotowy 180 Nm już od najniższych obrotów, co zapewnia dynamiczną jazdę i osiągi typowe niemal dla aut sportowych.
Mitsubishi i-MiEV zasilany jest akumulatorami litowo-jonowymi wyprodukowanymi przez firmę Lithium Energy Japan. Bateria o dużej pojemności zbudowana jest z 88 litowo-jonowych ogniw połączonych szeregowo. W czasie hamowania system odzyskiwania energii sprawia, że silnik zaczyna pracować jako prądnica, uzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach pojazdu.
Nad prawidłowym działaniem wszystkich podzespołów czuwa system operacyjny MiEV OS, który stale monitoruje poziom baterii i odzyskanej energii, by zapewnić płynną i dynamiczną jazdę. W rezultacie zużycie energii jest stale optymalizowane przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnych osiągów i bezpieczeństwa. Wszystkie dane widoczne są na wielofunkcyjnym wyświetlaczu. Kierowca może na bieżąco śledzić poziom energii i jej zużycie, status ładowania czy wskaźnik zasięgu, który pokazuje jaki dystans można jeszcze pokonać bez dodatkowego ładowania. p>Zostań fanem profilu Moto i Poboczem na Facebooku. Tam można wygrać wiele motoryzacyjnych gadżetów. Wystarczy kliknąć w "lubię to" w poniższych ramkach.