Inteligentne zarządzanie energią

W samochodach jutra m. in. systemy kierowania, klimatyzacji i hamowania będą sterowane przez wysoko zaawansowane układy elektroniczne. Konwencjonalny 12-woltowy akumulator stosowany w dzisiejszych samochodach po prostu nie wystarczy do zasilania dużej liczby różnorakich systemów pobierających moc. Wspólnie z europejskim oddziałem Forda Delphi planuje utorować drogę do inteligentnego zarządzania energią, bazującego na systemach 12- i 42-woltowych.

W samochodach jutra m. in. systemy kierowania, klimatyzacji i hamowania będą sterowane przez wysoko zaawansowane układy elektroniczne. Konwencjonalny 12-woltowy akumulator stosowany w dzisiejszych samochodach po prostu nie wystarczy do zasilania dużej liczby różnorakich systemów pobierających moc. Wspólnie z europejskim oddziałem Forda Delphi planuje utorować drogę do inteligentnego zarządzania energią, bazującego na systemach 12- i 42-woltowych.

W tej właśnie dziedzinie Ford i Delphi wchodzą na nowe obszary wyjaśnia Gerhard Mertes, nowy szef produktu odpowiedzialny za system 42-woltowy i systemy wielonapięciowe w Delphi. Stworzywszy laboratorium na kołach, będziemy mogli spróbować odpowiedzieć na wiele pytań istotnych dla konstrukcji systemów 42-woltowych, np. jak taki system będzie się zachowywał przy pełnym obciążeniu i które odbiory elektryczne i funkcje można wyłączać w rozmaitych sytuacjach.

Najbardziej niecodzienną cechą nowego samochodu badawczego Forda - Mondeo CD 132 Kombi – są jego dwa systemy elektryczne: standardowy system 12 V oraz system o napięciu 42 V, zasilane z dwóch oddzielnych akumulatorów, 12- i 36-woltowego.

Reklama

Dzięki systemowi zarządzania energią, naukowcy Forda będą mogli przetestować współpracę różnych 12- i 42-woltowych odbiorników, generatorów i akumulatorów energii, jak również określić optymalne obciążenie hybrydowego systemu 12V / 42V. Będą w stanie sprawdzić, jak nagły wzrost poboru mocy wpływa na układ elektryczny pojazdu, a więc kiedy na przykład kierowca awaryjnie hamuje elektrycznymi hamulcami, skręcając jednocześnie kierownicę do oporu dla ominięcia przeszkody. Będą mogli znaleźć odpowiedź na pytanie, jak system reaguje na nagłe włączenie odbiorników o dużym poborze mocy i jak takie nagłe przeciążenie wpłynie na akumulatory energii / baterie elektryczne.

Opracowana przez Delphi elektronika pokładowa symuluje różne stany obciążenia oraz piki poboru mocy w systemie 42-woltowym. Jednocześnie system zarządzania energią tworzy rozmaite symulacyjne modele, umożliwiające określenie optymalnego sposobu adaptacji 12-woltowego systemu pojazdu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Po prostu | elektryczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy