Inteligentne reflektory

Inteligentne systemy reflektorowe przyszłości, jak VARILIS (Variable Intelligent Lighting System) Helli wskazują drogę ku dynamicznemu, "nteligentnemu" rozkładowi strumienia światła, dostosowującego się do różnych warunków ruchu i otoczenia. Inną pomoc oferują systemy Night Vision, których głównymi składnikami są reflektory (przy wykorzystywaniu światła podczerwonego), kamera i zespół wyświetlający.

Reflektor - przy wykorzystaniu promieni podczerwonych - oświetla obszar odpowiadający strumieniowi świateł drogowych (do 200 m przed samochodem), niewidoczny dla ludzkiego oka. Światło podczerwone jest odbijane przez obiekty znajdujące się na drodze samochodu, nagrywane jako obraz przez kamerę i przedstawiane na wyświetlaczu wewnątrz kabiny.

Używane dziś źródła światła (lampy halogenowe lub ksenonowe, czy diody LED) wytwarzają promienie podczerwone, które mogą być wykorzystywane do tego celu, a bezpośrednio graniczące ze światłem widzialnym w spektrum fal świetlnych.

Reklama

Do nagrywania obrazów - jak na razie - najlepiej nadają się tak zwane kamery CMOS (cyfrowe kamery o wielkim zakresie reagowania na światło, które funkcjonują dobrze również w świetle samochodów nadjeżdżających z przeciwka.

Monitory ciekłokrystaliczne lub wyświetlacze HUD (head-up displays) mogą być wykorzystywane jako nośniki informacji. Te ostatnie działają na zasadzie wyświetlania obrazu na szybie z dokładną synchronizacją z sytuacją przed samochodem. Oznacza to, że kierowca nie musi już "zdejmować" wzroku z drogi. Ponadto natychmiast jasna staje się rzeczywista pozycja obiektów rejestrowanych przez kamerę. Monitor LCD w desce rozdzielczej jest rozwiązaniem alternatywnym, ale wymaga, by kierowca zmieniał położenie oczu w takim samym stopniu, jak wymagają tego lusterka wsteczne.

Reflektory z wykorzystaniem podczerwieni, zaprezentowane przez Hellę na tegorocznym salonie samochodowym IAA we Frankfurcie 2001, zapewne w ciągu kilku najbliższych lat zapewnią kierowcy dodatkową pomoc podczas bezpiecznej jazdy w nocy. Dostarczą one kierowcy dodatkowych informacji, uzupełniających te, które odbiera on optycznie dzięki światłom mijania, na temat ruchu drogowego, szczególnie w zakresie dalszej perspektywy, a tym samym przyczynią się walnie do obniżenia liczby śmiertelnych wypadków w nocy.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: światła | reflektory
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy