Ford opatentował ręczną skrzynię bez pedału sprzęgła

​Ford opatentował manualną przekładnię, w której biegi można zmieniać bez konieczności naciskania sprzęgła. Nie wiadomo jednak, czy to rozwiązanie kiedykolwiek trafi do produkcji.

Amerykanie nie są entuzjastami manualnych skrzyni biegów. Skądinąd słusznie uważają, że ręczna zmiana biegów, szczególnie jeśli jest powiązana z koniecznością obsługiwania sprzęgła, to zbędne utrudnianie sobie życia, w sytuacji gdy istnieją przekładnie automatyczne. 

W ostatnich latach nastąpił zresztą mocny rozwój tych ostatnich. Automaty (rozumiane jako przekładnie, w których kierowca nie musi ręcznie zmieniać biegów, niezależnie od technicznego sposobu rozwiązania problemu) nie powodują zwiększonego zużycia paliwa, nie są też wolniejsze od człowieka. Co więcej, można w nich zastosować znacznie większą liczbę biegów niż w przekładniach manualnych, oznacza lepsze przyśpieszenia i niższe zużycie paliwa.

Reklama

W efekcie w samochodach sportowych pojawiły się skrzynie nawet o dziewięciu biegach, w których istnieje możliwość sekwencyjnej, manualnej zmiany przełożeń, najczęściej za pomocą łopatek przy kierownicy. Patrząc od strony technicznej najczęściej są to zautomatyzowane skrzynie dwusprzęgłowe, a nie klasyczne skrzynie automatyczne, ale sens jest ten sam - biegi zmieniają się same, robią to szybko i wtedy, kiedy trzeba.

Ponieważ skrzynie automatyczne osiągnęły tak wysoki poziom doskonałości, stają się coraz powszechniejsze i np. Mercedes ogłosił już, że całkowicie wycofa się ze stosowania przekładni manualnych.

Nie bardzo wiadomo więc, po co Fordowi manualna skrzynia, w której biegi można zmieniać bez użycia sprzęgła. W każdym razie rozwiązanie to polega na wyposażeniu samochodu w specjalny moduł, którego zadaniem jest odczytywania ruchów lewarka. Gdy kierowca chce zmienić bieg i zaczyna wykonywać ruch lewarkiem, elektronika to odczytuje i natychmiast wyłącza sprzęgło, dzięki czemu można zmienić bieg. Technicznie jest to realizowane za pomocą siłownika elektrycznego, który zwiększa ciśnienie w układzie hydraulicznym sprzęgła. Opcjonalnie samochód może również posiadać pedał sprzęgła.

Rozwiązanie opatentowano w 2018 roku, ale dopiero niedawno zostało to upublicznione. Jak do tej pory manualna skrzynia bez pedału sprzęgła nie znalazła zastosowania w żadnym modelu Forda. Nie jest jednak wykluczone, że pojawi się w którymś modelu wyposażonym układ napędowy typu mild hybrid.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Ford | patent
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy