Co to jest lampa wyładowcza?
Niemal od samego początku istnienia samochodu królową reflektora była poczciwa żarówka.
Dopiero lampy ksenonowe, które debiutowały w pierwszej połowie lat 90. dały początek prawdziwej rewolucji oświetleniowej.
Kluczem do sukcesu lampy ksenonowej (zwanej fachowo lampą wyładowczą) jest inna zasada działania. W żarówce źródłem światła jest rozgrzana do białości spirala. W prawdziwym "ksenonie" świeci łuk elektryczny przeskakujący między dwiema elektrodami. Można powiedzieć, że to miniaturowa błyskawica zaprzęgnięta do ciągłej pracy. Dało się ją "oswoić" na użytek motoryzacji dopiero po latach prób i badań.
Do zainicjowania łuku elektrycznego w reflektorach ksenonowych potrzebny jest krótkotrwały, ale potężny impuls elektryczny o napięciu aż 6-12 kV! Stąd bierze się krótka zwłoka przy ich włączaniu. Układ sterujący przez 1- 2 sekundy zbiera energię, żeby uruchomić lampy. Później jest prościej. Do utrzymania łuku wystarczy napięcie minimum 85 V. Producenci nieprzypadkowo przestrzegają, aby nie próbować zakładać samodzielnie zrobionych lamp wyładowczych. Grozi to porażeniem!
Lampa ksenonowa zapewnia też większy zasięg świateł, bardziej równomierne oświetlenie obszaru przed samochodem i lepsze oświetlenie poboczy. Emituje jaśniejsze światło o barwie zbliżonej do światła dziennego. Gwarantuje to kierowcy dużo większy kontrast widzenia, szczególnie przy jeździe w deszczu lub we mgle. Dzięki lampom ksenonowym oko ludzkie dostrzega więcej szczegółów i o wiele dokładniej rozpoznaje kolory oświetlanych przedmiotów.
Te zalety są bezcenne na naszych drogach, zwykle ginących w głębokim mroku, na których roi się od nieoświetlonych rowerzystów, pieszych, pozostawionych pojazdów, a nawet dużych maszyn rolniczych!
Zgodnie z wymogami przepisów reflektory ksenonowe powinny być uzupełnione przez spryskiwacze i automatyczną regulację wysokości świateł zależnie od obciążenia i ukształtowania drogi. Tylko taki zestaw - zamontowany fabrycznie i profesjonalnie wyregulowany - gwarantuje, że ksenony nie będą oślepiać innych kierowców.
Zalety lamp ksenonowych
W porównaniu do żarówki lampa wyładowcza ma niemal same zalety. Wytwarza co najmniej dwukrotnie więcej światła. To bardzo ważna cecha, gdyż oko ludzkie z wiekiem systematycznie zatraca "światłoczułość". Statystyczny kierowca w wieku 40 lat potrzebuje dwa razy więcej światła, aby po zmierzchu widzieć równie dobrze jak dwudziestolatek.
Dodatkowe zalety "ksenonów" to niższe zużycie energii, mniejsza ilość emitowanego ciepła, duża odporność na wstrząsy i długa żywotność określona na 15-20 tys. godzin (najlepsze zwykłe żarówki - do 1500 godzin).