BMW kończy współpracę z Baidu
Niemiecki koncern motoryzacyjny BMW i chińska firma internetowa Baidu zakończą wspólne prace nad autonomicznymi samochodami - poinformowali w piątek przedstawiciele obu podmiotów. Chińczycy rozpoczynają poszukiwania nowego partnera - dodano.
Szef oddziału ds. samosterujących się samochodów w Baidu Wang Jing powiedział agencji Reutera, że na razie podczas amerykańskich testów będą korzystać z samochodów Lincolna.
"Jesteśmy otwarci na wszelkich partnerów, obecnie rozmawiamy z wieloma" - podkreślił Wang.
Koncerny z branży motoryzacyjnej i technologicznej oceniają, że samochody przyszłości będą samodzielnie nawigować po drogach, co zrewolucjonizuje przemysł transportowy. W wyścigu technologicznym biorą udział prawie wszystkie firmy motoryzacyjne, a także internetowi giganci tacy jak Google.
BMW i Baidu postanowiły zakończyć współpracę, która obejmowała wspólne testy technologii w Stanach Zjednoczonych i Chinach, ponieważ prezentowały odmienne stanowiska ws. kierunku przyszłych badań - tłumaczył szef BMW w Chinach Olaf Kastner. Dodał, że wcześniej razem z Baidu BMW opracowało system automatycznego wyprzedzania innych samochodów na drodze. Uznał tę technologię za ważny krok w pracach nad całkowicie autonomicznymi pojazdami.
"Odkryliśmy, że tempo rozwoju, a także pomysły obu firm trochę się różniły" - mówił Kastner nie ujawniając szczegółów dotyczących punktów spornych między dotychczasowymi partnerami. Zapewnił, że niemiecka firma nadal chce prowadzić badania w Chinach.
Podczas światowej konferencji dot. internetu w mieście Wuzhen na wschodzie Chin Baidu zademonstrowało kilka prototypów samochodów autonomicznych opracowanych z krajowymi firmami - Chery, BYD Co Ltd i BAIC Motor. Pojazdy poruszały się po zamkniętych torach unikając przy tym przeszkód i zagrożeń takich jak wyjeżdżający na drogę rowerzyści. Demonstrowały też możliwości wyprzedzania.
W piątek zapowiedziano jednocześnie, że BMW i Baidu będą dalej współpracować nad mapami wysokiej rozdzielczości, które są jednych z istotniejszych elementów przyszłych systemów autonomicznej jazdy.
Baidu planuje komercjalizację na małą skalę technologii samonawigujących samochodów do 2018 roku, oraz rozszerzenie tego projektu do 2021. BMW stawia sobie podobne cele i chce mieć w 2021 roku całkowicie autonomiczny samochód.
W zeszłym miesiącu władze Chin opublikowały tzw. mapę drogową rozwoju technologii autonomicznej jazdy. Pekin zakłada, że takie pojazdy wyjadą na drogi w latach 2021-2025, a w 2030 roku każde auto będzie wyposażone w funkcje samodzielnej jazdy.