30 lat Opla Astry. Miałeś takiego?

Mija właśnie równe 30 lat od debiutu najpopularniejszego Opla w historii. Trzy dekady temu na europejskie drogi wyjechały pierwsze egzemplarze Opla Astry. Dziś można je rejestrować na żółte tablice!

Rok 1991, w którym Opel Astra F miał światową premierę, był czasem wielkich zmian. Niedawno zniknęła "żelazna kurtyna" dzieląca Europę, a "zimna wojna" dobiegła końca. Z powodu takich zdarzeń jak katastrofa tankowca Exxon Valdez ludzie zaczęli baczniej zwracać uwagę na wpływ człowieka na środowisko. Producenci samochodów musieli nauczyć się godzić konieczność ograniczania emisji spalin i zużycia paliwa z rosnącym zapotrzebowaniem na coraz wyższy komfort.

Jako pierwsze w październiku 1991 roku do dealerów dotarły pięciodrzwiowe hatchbacki, pięciodrzwiowe kombi Caravan oraz sportowe Astry GSi. Flagowa odmiana GSi, dostępna wyłącznie jako trzydrzwiowy hothatch, była oferowana z 2‑litrowymi silnikami o mocy 115 KM lub 150 KM, przy czym mocniejsza jednostka miała 16 zaworów i dwa wałki rozrządu. Wiosną 1992 roku pojawił się czterodrzwiowy sedan, a rok później włoska firma karoseryjna Bertone przygotowała Astrę kabriolet. Klienci mieli do wyboru pięć silników benzynowych i jednego diesla. Wszystkim czterocylindrowym jednostkom towarzyszył najnowocześniejszy układ oczyszczania spalin. W samochodach z silnikami benzynowymi 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 montowano trójfunkcyjne katalizatory, a diesel 1.7 miał nowo opracowany katalizator utleniający.

Reklama

Systemy bezpieczeństwa Opla obejmowały między innymi podwójne stalowe wzmocnienia w drzwiach chroniące przed skutkami uderzenia w bok pojazdu, specjalną konstrukcję foteli zapobiegającą wysunięciu się spod pasa bezpieczeństwa, a także napinacze przednich pasów bezpieczeństwa ograniczające przemieszczenie się ciała do przodu w przypadku poważnej kolizji czołowej. Bezpieczeństwo bierne zwiększono jeszcze bardziej w 1994 roku, wprowadzając do wyposażenia standardowego pełnowymiarowe czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu. 

"Pełnowymiarowy" był także przedział pasażerski nowego modelu. W porównaniu z Kadettem E inżynierowie Opla wygospodarowali w Astrze F znacznie więcej przestrzeni — na przykład poprzez przesunięcie szyby czołowej o 74 mm do przodu oraz zwiększenie ilości miejsca nad głową i na poziomie kolan nawet o 50 mm.

Mimo tego współczynnik oporu aerodynamicznego Cd wynosił zaledwie 0,30. Oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa i przestronności konstrukcja Astry F, kładziono też duży nacisk na aspekt ekologiczny. Znaczną część deski rozdzielczej, wykończenia drzwi, foteli i konsoli środkowej wykonano z polipropylenu, dla którego firma Opel opracowała innowacyjny i przyjazny dla środowiska proces recyklingu. Do wyprodukowania innych elementów, takich jak wsporniki zderzaków i wygłuszenia nadkoli, od razu użyto surowców wtórnych.

Bezpieczeństwo i ochrona środowiska nie były jednymi obszarami innowacji w Astrze F. "Wielofunkcyjny wyświetlacz" w górnej części konsoli środkowej, a więc na linii wzroku kierowcy, był pierwszym takim rozwiązaniem na świecie, łączącym funkcje wyświetlacza radia, komputera pokładowego i informacji diagnostycznych. Nowy model był również pierwszym samochodem w klasie kompaktowej z "systemem oczyszczania powietrza", który chronił kierowcę i pasażerów przed pyłkami, kurzem i innymi zanieczyszczeniami. Wersja GSi 16V była natomiast pierwszym samochodem z elektroniczną kontrolą trakcji w segmencie Astry.

W latach 1991-1997 wyprodukowano około 4,13 miliona egzemplarzy Astry F, co czyni z niej najlepiej sprzedający się model w dotychczasowej historii Opla.

Spieszymy dodać, że Astra pierwszej generacji zajmuje też doczesne miejsce w historii "polskiej motoryzacji". Samochód w wersji Classic był pierwszym pojazdem wyprodukowanym w - uruchomionej w 1998 roku - nowej wówczas fabryce General Motors w Gliwicach. Produkcja ruszyła tam oficjalnie 31 sierpnia 1998 roku. Pierwszy egzemplarz polakierowany był na kolor biały, a sama Astra F - właśnie jako Classic - wytwarzana była w polskiej fabryce do 2002 roku. Warto dodać, że od 1998 roku z samych tylko Gliwic wyjechało już przeszło 1,8 mln egzemplarzy Opla Astry!  

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy