114 lat silników Skody
Od siedmiokonnego silnika z początku XX wieku, po 220-konne TSI w roku 2014. Historia silników Skody ma już 114 lat!
Historia silników benzynowych Skody i poprzedzającej jej marki Laurin & Klement jest nawet dłuższa, niż historia produkowanych przez nie samochodów. Założona przez dwóch wizjonerów firma była jednym ze światowych pionierów motoryzacji i silników spalinowych. Jeszcze na etapie produkcji rowerów zainteresowanie silnikami spalinowymi popchnęło Václava Laurina i Václava Klementa do połączenia swojego wyrobu z tym rodzajem napędu. Tak powstał jeden z pierwszych na świecie motocykli współczesnego typu, który dał początek wielu popularnym i notującym niesłychane sukcesy sportowe jednośladów marki.
W pionierskich dla motoryzacji czasach, na przełomie wieków marka Laurin & Klement badała różne rozwiązania konstrukcyjne: eksperymentowała z miejscem montażu podzespołów samochodu i konfiguracją. Miała na swoim koncie silniki jedno- i wielocylindrowe, widlaste i rzędowe.
Połączenie technicznego kunsztu Laurina i odważnej strategii Klementa zaowocowało powstaniem w 1905 roku pierwszego ich samochodu. Model "Voiturette A" napędzany był już dojrzałym, nowoczesnym, czterosuwowym motorem z dwoma dolnozaworowymi cylindrami ustawionymi rzędowo, o pojemności skokowej jednego litra. Moc 7 KM przekazywana na tylną oś za pośrednictwem łańcucha lub wału Kardana pozwalała osiągać prędkości rzędu 40 km/h.
Już w 1908 czescy konstruktorzy z dwóch silników modelu F zbudowali jeden z pierwszych w historii motorów V8.
Uzyskanie patentu na produkcję i samodzielny rozwój rozrządu suwakowego dało samochodom z logo L&K przepustkę do powożenia światowej elity: arystokracji i przedsiębiorców całej Europy, a nawet z dalekiej Australii. Luksusowymi samochodami tej marki jeżdżono na dworach Japonii i Chin.
Po drugiej wojnie światowej Skoda odnalazła się w nowej rzeczywistości, jako jedna z najsilniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie firm Bloku Wschodniego. Modele takie jak Octavia z silnikiem 1089 cm³ lub 1221 cm³ z powodzeniem sprzedawano na rynkach eksportowych np. w Wielkiej Brytanii i Nowej Zelandii, a zaprezentowany w 1964 roku 1000 MB po obydwu stronach Żelaznej Kurtyny, zgodnie uznawany był za jeden z najlepszych samochodów z silnikiem o pojemności do jednego litra.
Model zdobył ogromną popularność dzięki połączeniu dobrych osiągów z niskimi kosztami eksploatacji. To z tej konstrukcji wyprowadzono legendarny model 130 RS, który z silnikiem o pojemności 1228 cm³ i mocy 140 KM przy 8500 obr./min rozpoczął pasmo sukcesów Skody w sporcie motoryzacyjnym.
W 1999 roku Skoda powróciła do Rajdowych Mistrzostw Świata z modelem Octavia WRC. Wyczynowy model z silnikiem o określonej regulaminem mocy 300 KM zajął w 2001 roku trzecie miejsce w morderczym Rajdzie Safari oraz czwarte - w Rajdzie Monte Carlo. Były to jednak jedyne sukcesy tego modelu w ciągu kilkuletniej kariery w rajdach. Również wprowadzenie Fabii WRC w 2003 roku nie zmieniło sytuacji i fabryczny zespół Skody już rok później wycofał się z rywalizacji w mistrzostwach świata.
W 2012 roku zakończono wartą 34 miliony euro rozbudowę Centrum Technologii i Rozwoju Cesana, dając Skodzie cenne narzędzie do rozwijania kolejnych nowoczesnych jednostek. Oczywiście większość z silników montowanych dzisiaj w Skodach zostało opracowanych przez Grupę Volkswagen, niemniej czeska marka zachowuje w ofercie autorskie jednostki, z których korzystają teraz także pozostałe marki koncernu.
Przez ostatnie 23 lata współpracy z Grupą Volkswagen, Skoda doczekała się aż pięciu typów jednostek benzynowych: 16V, HTP, MPI, FSI i TSI. Pierwszym krokiem Skody w zwiększaniu wydajności swoich silników był niezwykle udany motor HTP. Skrót ten oznacza High Torque Performance i wskazuje na wysokie osiągi płynące z dużego momentu obrotowego. silnik jest prawdziwym hitem ŠKODY: w tym roku bramy jej fabryki opuścił trzymilionowy egzemplarz motoru 1.2 HTP. Moc tej trzycylindrowej jednostki to 64 KM, a maksymalny moment wynosi 108 Nm.
Wśród silników wolnossących niesłabnącą popularnością cieszą się także silniki typu MPI. Ich nazwa wskazuje na wielopunktowy wtrysk paliwa. To sprawdzone i przystępne cenowo jednostki. W modelu Superb pojawia się także wolnossący motor typu FSI, wykorzystujący bezpośredni wtrysk paliwa.
Ostatnim wynalazkiem jest technologia TSI. Technologia ta występuje w samochodach Skody od sześciu lat. Są to silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką. Rozwiązanie to umożliwia osiąganie bardzo dużej mocy jednostkowej i korzystnego przebiegu charakterystyki mocy i momentu obrotowego, gdzie samochód jest w stanie dynamicznie rozpędzać się nawet pod dużym obciążeniem od najniższych obrotów silnika.
jj