X-Type - dyskretny urok elegancji...

...na niższym pułapie. - Od chwili przejęcia Jaguara przez Ford Motor Company w roku 1989, nasza firma znacznie się rozrosła. Podczas gdy w roku 1990 wytwarzaliśmy około 20 tys. samochodów rocznie, po premierze modelu X-Type, przekroczyliśmy barierę 100 tys. - powiedział Dyrektor Jaguar Cars Jonathan Browining.


Wzrost sprzedaży jest wynikiem zmian jakie zaszły w firmie. Obecnie samochody ze znakiem skaczącego kota, nie są już tylko ekskluzywnymi limuzynami o unikalnym angielskim stylu. Wprawdzie od roku 1968 z taśm produkcyjnych zjechało 1,5 miliona egzemplarzy limuzyn XJ, ale zaoferowano też nowe wersje S-Type i sportowe XK-Type. Największą innowacją jest produkcja modeli X-Type.


Łamanie stereotypów

Premiera samochodu odbyła się wiosną 2001 i do razu rozgorzała dyskusja czy "obniżenie poprzeczki" nie zmieni image'u firmy. Model kosztuje bowiem połowę wartości dotychczas oferowanych samochodów, czyli adresowany jest do mniej zamożnych klientów. Jednak jak powiedział jeden z projektantów samochodu Tadeusz Jelec (Polak pracujący od 13 lat w dziale stylizacji Jaguara) tradycja Jaguara zobowiązywała i nie poddano się kanonom mody. Modele "X" nadal posiadają charakterystyczne dla firmy: chromowaną osłonę chłodnicy, okrągłe reflektory i sylwetkę "zwierzęcia gotowego do skoku".

O ile wyglądem przypomina inne wyroby firmy, to zastosowane w nim rozwiązania techniczne są dla angielskiej firmy przełomowe. Po raz pierwszy w historii koncernu zrealizowano projekt z poprzecznie umieszczonym silnikiem i napędem na wszystkie koła. W gamie silnikowej zaoferowano początkowo dwie jednostki V6 o pojemności 3000 ccm (231 KM) i 2500 ccm (196 KM). Jesienią roku 2001 do oferty dołączyła jednostka V6 2000 ccm o mocy 156 KM. Zmieniono też system przekazywania napędu. W "dwulitrówce" wyeliminowano napęd tylnych kół i w ten sposób powstał pierwszy w historii Jaguar z przednim napędem.

Reklama


Konkurent BMW 3 i Mercedesa C

Pojazd ma długość 467 cm, szerokość 179 cm i wysokość 139 cm. Są to wartości podobne jak w pojazdach BMW serii 3 (długość 447 cm, szerokość 174 cm), czy Mercedesie C (długość 452 cm, szerokość 173 cm). Także rozstaw osi wynoszący we wszystkich pojazdach ponad 270 cm, wskazuje na podobną ilość miejsca we wnętrzu. Na tym jednak podobieństwo się kończy. O ile BMW serii 3 i Mercedes klasy C mają bardziej nowatorskie rozwiązania wnętrza i młodzieżowy styl sylwetek, o tyle Jaguar jest "małą dostojną limuzyną". Królują w nim skórzana tapicerka, stonowane kolory deski rozdzielczej, a tarcze zegarów prędkościomierza i obrotomierza przypominają tachometry wykonane ze starych pergaminów.

Różnica dotyczy też klienta kupującego pojazd. Jest on adresowany do osób majętnych, których status społeczny można poznać po posiadaniu eleganckiego ubrania, firmowego zegarka i... samochodu. Nie ma co także oczekiwać, aby używane wersje stały się pojazdami popularnymi. Na używanego jaguara stać wiele osób na Zachodzie, ale dobrze czują się w nim tylko niektórzy. Jest on spełnieniem angielskiego przysłowia, że "smoking pasuje do właściciela dopiero w piątym pokoleniu". Jednak czy "obniżenie poprzeczki" i szukanie klientów wśród klasy średniej było dobrym rozwiązaniem i nie zniechęci dotychczasowych klientów? Przekonamy się o tym dopiero za trzy, cztery lata.

Ceny w Polsce Jaguara X-Type:

2000 ccm Entry - 35 900 Euro

2000 ccm Sport - 39 500 Euro

2000 ccm High - 40 600 Euro

2500 ccm Entry - 39 500 Euro

2500 ccm Sport - 42 700 Euro

2500 ccm High - 44 900 Euro

3000 ccm Sport - 45 200 Euro

3000 ccm High - 47 600 Euro

(bk)

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama