Wielofunkcyjne MPV

Jeżeli pojazd musi służyć do pracy, a hobby właściciela to wycieczki, powinien zainteresować się minivanem. Dodatkową atrakcją dla osób prowadzących własną działalność jest oferta wersji homologowanych na ciężarówkę, co pozwala odliczać VAT. Ideę minivana zapoczątkował w roku 1996 renault scenic. Obecnie w ofercie pojazdy tej klasy mają: Renault (scenic), Citroen (picasso), Opel (zafirę) i Fiat (multiplę).


W trzech (wyjątkiem jest zafira) tylna kanapa to trzy pojedyncze fotele, które umocowano na specjalnych zaczepach. Aby je zdemontować wystarczy pochylić oparcie (złożyć je na siedzisko), odbezpieczyć dwa zaczepy i ... można wyciągnąć fotel. Ponieważ waży on ok. 10 kg, jego montaż i demontaż nie nastręcza trudności. W ten sposób możemy zdemontować od jednego do trzech foteli i powiększyć przestrzeń bagażową.

Odmienną konstrukcję tylnych siedzeń ma zafira. Zamontowano tam pojedynczą kanapę, ale przewagą nad innymi samochodami jest większa ilość miejsc siedzących, gdyż w bagażniku ukryte są dwa dodatkowe fotele. W przypadku siedzeń przednich innowację wprowadził Fiat. Multipla posiada trzy indywidualne fotele.

Taką przestrzeń pasażerską mamy w klasycznej wersji osobowej. Gdy kupujemy model homologowany na "ciężarówkę" użytkowość samochodu zostaje znacznie ograniczona. Z tyłu samochodu jest montowana blaszana przegroda, która uniemożliwia powiększenie przestrzeni ładunkowej. Dodatkowo pojazd taki ma mniejszą liczbę miejsc niż wersja osobowa. W oplu zafira mamy możliwość przewozu tylko pięciu osób, a dwa dodatkowe fotele są unieruchomione (w dowodzie rejestracyjnym widniej zapis iż jest to pojazd pięcioosobowy).

Reklama

Renault Scenic oprócz zamontowanego rozgraniczenia przestrzeni pasażerskiej i ładunkowej stracił też jedno miejsce. Samochód może przewozić cztery osoby i w związku z tym środkowy tylny fotel jest wyjęty. Jednakże nie jest zdemontowany na stałe, można go powtórnie zamontować. Identycznie rozwiązano problem w Citroenie Picasso.

Pojazdy klasy minivan mają długość jak wersje segmentu C (golf, focus) czyli ok. 400 cm. Jedynie xsara picasso jest większa od tradycyjnej xsary o 20 cm i ma długość 427 cm. W związku z wymiarami manewrowanie samochodem na parkingu, czy na ulicach miast, jest łatwiejsze niż pojazdami wielkości citroena c5, renault laguny, czy opela vectry. Średnica zawracania wynosi ok. 11 m.

Zaletą minivana jest także wykorzystanie przestrzeni bagażowej. Minimalna pojemność za siedzeniami wynosi ok. 400 litrów (picassso ma bagażnik 550 litrów, a zafira przy rozłożonych fotelikach tylko 150 litrów), ale po wyjęciu foteli, czy złożeniu tylnej ławki pojemność można powiększyć do 1700 litrów. Jednakże w wersji ciężarowej bagażnik nie może być powiększany, stąd też wielkość przestrzeni wynosi w każdym przypadku ok. 400 litrów.

Minivany nie są pojazdami tanimi. Najmniej bo 55 100 zł kosztuje Renault Scenic 1,4 Family (cena zawiera aktualnie udzielany rabat 3500 zł). Jednakże za tę kwotę otrzymujemy pojazd który ma wprawdzie zestaw sześciu poduszek powietrznych, ABS, i radioodtwarzacz kasetowy, ale dysponuje silnikiem o mocy 95 KM i nie ma klimatyzacji. Podobnie ubogo wyposażony citroen, to wydatek rzędu 56 600 zł (oferta tylko na raty lub za gotówkę, nie dotyczy nieoprocentowanych rat: 70/30 %). W tym wypadku nie mamy jednak, standardowych dla scenica, poduszek bocznych i radia. Gdybyśmy chcieli kupić najtańszego opla to musimy się liczyć z wydatkiem rzędu 66 150 zł za zafirę club 1,6 16V. Jednak brak klimatyzacji, to nie jedyny minus tego pojazdu. W modelu tym nie przewidziano elektrycznego sterowania szyb przednich.

Najkorzystniej wypada multipla. Każda ma w standardzie klimatyzację, elektryczne sterowanie szyb i lusterek, ale ... oferta obejmuje tylko jedną wersję wyposażeniową SX. Ze względu na bogatsze wyposażenie koszt samochodu to 67 900 zł.

Gdybyśmy chcieli kupić wersję z klimatyzacją w przypadku scenica byłby to Alize. Najtańszy ma silnik 1600 ccm (110 KM) i kosztuje 63 500 zł (aktualnie cenę należy pomniejszyć o 4 350 zł). W przypadku citroena oferowana jest obecnie wersja exclusiv za 63 260 zł, która posiada klimatyzację, radio CD i boczne poduszki. Zafiara z klimatyzacją to wyposażenie Comfort, a minimalny koszt samochodu 1,6 16 V to 73 150 zł.

Gdy ktoś poszukuje diesla to ma do wyboru citroena HDI 90 KM za minimum 72 300 zł, scenica 80 KM za 64 000 zł (w tym wypadku rabat wynosi 3 500 zł) i 105 KM za 71 900 (rabat 4 350 zł), zafirę 100 KM kosztującą od 76 950 zł i 125 KM za 95 400 zł i multiplę 115 KM za 74 500 zł.

Wersja homologowana na ciężarówkę kosztuje o 1500 - 2000 zł więcej.

Bogusław Korzeniowski

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama