Twingo kontra "ypsylon"
Miarą stabilności rynku jest sprzedaż samochodów w których najważniejsze nie są walory użytkowe, ale... uroda i fantazja. Na rynku polskim od kilku lat reprezentantami tego stylu są Lancia Y i Renault Twingo. "Wesołe twingo" jest symbolem młodzieżowego stylu, a "mała włoszka" drugim pojazdem dla bogatych i wymagających klientów.
Sympatyczna Włoszka
"Ypsylon" zadebiutował w listopadzie 1995 i szybko stał się urozmaiceniem monotonii ulic. Dwudrzwiowa karoseria zaprojektowana została z naruszeniem dotychczasowych zasad. Zamiast akcentować wielkość pojazdu, poprzez wizualne "wydłużenie" karoserii, zaokrąglono sylwetkę, czego dowodem jest m.in. czarny, łukowato wygięty pas na boku. Zamiast ułatwiać dostęp do komory silnika, poszerzono błotniki, a komorę "przykryto" małą klapą. Zamiast zadbać o wielkość bagażnika, ograniczono jego pojemność do 225 litrów. Także wnętrze odbiega od kanonów do jakich przyzwyczaili nas producenci samochodów popularnych. Podobnie jak w twingo, tablica przyrządów umieszczona została centralnie, ale zdecydowano się na klasyczne, analogowe zegary. Przed konsolą z kontrolkami i zegarami, na całej długości deski rozdzielczej umieszczono głęboką półkę, która od strony pasażerów obita została tkaniną podobną do tej na siedzeniach i drzwiach. Pomimo wielu świadomych uchybień udało się zbudować samochód o linii nadwozia wzbudzającej sympatię.
Praktyczność, czy indywidualizm?
Sukces obydwu samochodów na Zachodzie Europy nie ma żadnego odbicia na rynku polskim. Tam "wesołe twingo" jest symbolem młodzieżowego stylu, a "mała włoszka" drugim pojazdem dla wymagających klientów. W Polsce większość osób kupujących samochody, ocenia je pod względem użytkowym i praktycznym, a to dyskryminuje te modele.
Pojazdy są oferowane wyłącznie jako wersje dwudrzwiowe, a przestrzeń bagażowa jest znacznie mniejsza niż w innych modelach tego samego koncernu. Trudno też określić który z samochodów jest korzystniejszą ofertą. Każde porównania są ukazaniem cech praktycznych, które model posiada lub nie, a twingo i ypsilon to przecież pojazdy dla indywidualistów. Porównać można byłoby jedynie walory jezdne obydwu pojazdów i różnorodność modeli. Pod tym względem wygrywa Lancia. Jej zawieszenie lepiej tłumi drgania, do wnętrza dociera znacznie mniejszy hałas i ma lepszą charakterystykę jazdy podczas gwałtownych manewrów na krętej drodze.
W lancii dostępne są trzy rodzaje silników (54 KM, 60 KM i 80 KM), podczas gdy renault oferuje tylko dwa (60 KM i 75 KM). Jednak w obydwu przypadkach można wybrać najbardziej odpowiedni dla siebie: ekonomiczny i wolniejszy, lub "sportowy" i... droższy.
Porównanie:
Model lancia renault fiat ypsilon twingo punto Wymiary Długość [mm] 3725 3430 3835 Szerokość [mm] 1690 1630 1660 Wysokość [mm] 1440 1420 1480 Rozstaw osi [mm] 2380 2350 2460 Śr. zawracania [m] 9,6 10 10,2 Poj. bagażnika [litr] 215/910 170/1095 295/1080 Masa [kg] 910 850 920 Silnik: Pojemność [ccm] 1242 1149 1242 Ilość cyl./zaworów R4/16 R4/16 R4/16 Moc [KM/obr/min] 80/5000 75/5500 80/5000 Moment obr. [Nm/rpm] 114/4000 105/3500 114/4000 Osiągi: Prędkość maks.[km/h] 174 168 172 Przyspieszenie [sek.] 11,2 11,7 11,4 Spalanie [90/120/miasto] 5/6/7,5 4,9/5,9/7,6 5/6/7,6 Cena lancia y twingo punto 1,2 16V 1,2 16 1,2 16V elefantino activ 41400 zł 37900 zł 35900 zł
Bogusław Korzeniowski