Ten samochód to wzorzec SUV-a
Wysoki poziom techniczny, nienaganne wykonanie, trwałość, niezawodność... Kiedyś z tymi cechami kojarzyły się nam tylko mercedesy. Dziś także... toyoty.
Wśród samochodów tej marki szczególną pozycję ma model RAV4, uchodzący za wzorzec SUV-a (jest zresztą protoplastą tej klasy aut) przedmiot pożądania licznych fanów czterech kółek, przebój rynku pojazdów używanych, gdzie na utrzymane w przyzwoitym stanie, sprzedawane za rozsądną cenę "ravki" wręcz czyhają całe rzesze chętnych.
Tak jest zresztą nie tylko w Polsce. Od 1994 r., czyli od pojawienia się pierwszego wcielenia toyoty RAV4, na całym świecie nabywców znalazło ponad 4,5 mln egzemplarzy tego modelu. Do salonów sprzedaży wjeżdża właśnie najnowsza, czwarta jego generacja.
W czasach, gdy ogłaszane z wielkim przytupem superpremiery okazują się często li tylko kosmetyką znanych dotychczas produktów, Toyota RAV4 IV stanowi chlubny wyjątek. To autentyczna nowość. Samochód, zbudowany na platformie Avensisa, wyraźnie urósł. Jest aż o 20 cm dłuższy (457 cm) od poprzednika; także o 3 cm od niego szerszy (184,5 cm) i o 2,5 cm niższy (166 cm). Stylistycznie przypomina inne nowe modele Toyoty: wąskie reflektory przechodzące płynnie we wlot powietrza, biegnące wzdłuż całego nadwozia ostre przetłoczenie, wznosząca się linia bocznych okien... Tylne drzwi (pokrywa bagażnika) nie otwierają się już na bok, lecz klasycznie, do góry. No i w żadnej z wersji nie znajdziemy na nich koła zapasowego...
Zgodnie z zamysłem stylistów, jest dynamicznie, elegancko, sportowo... Czwarte pokolenie RAV4 bardziej przypomina modnego crossovera niż terenówkę.
Ci, którzy poczują się rozczarowani tymi zmianami, odzyskają dobry humor po zajęciu miejsca za kierownicą nowej toyoty. Siedzi się tu odrobinę niżej niż dotychczas. Zwiększył się też zakres regulacji fotela i kierownicy. W wystroju kabiny dominują ostre, zdecydowane linie i surowe kształty. Zniknęła klasyczna centralna konsola. Podświetlane jasnoniebieskim światłem zegary są doskonale czytelne.
Inne ukształtowanie słupków poprawiło widoczność z wnętrza pojazdu. Dzięki zwiększonemu o 10 cm rozstawowi osi przybyło miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie. Wzrosła też - do 547 litrów - bazowa pojemność bagażnika. Jakość materiałów i spasowania poszczególnych elementów kabiny oraz ergonomia obsługi są jeszcze lepsze niż dotychczas.
Nowe toyoty są lub mogą być opcjonalnie wyposażone w liczne nowoczesne udogodnienia, m.in. automat samoczynnie przełączający światła drogowe na mijania, by nie oślepiać kierowców innych pojazdów, czy system, który płynnie, zależnie od warunków jazdy, rozdziela (w wersjach 4x4) moment obrotowy między przednie i tylne koła.
Nabywca Toyoty RAV4 będzie mógł wybierać spośród trzech silników: benzynowego 2.0 l. 151 KM (dostępny z napędem 4x4) i dwóch wysokoprężnych: nowy 2.0 l. 124 KM (z przednim napędem) i 2.2 l. 150 KM (4x4). Standardowo wszystkie będą współpracowały z sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi. Benzynówkę można zamówić również ze skrzynią automatyczną typu CVT, a mocniejszego diesla z automatyczną 6-biegową.
Najtańsza toyota RAV4 czwartej generacji kosztuje w Polsce 96 900 zł. Cenę tę usprawiedliwia bogate wyposażenie standardowe, obejmujące m.in. klimatyzację, 7 poduszek powietrznych, systemy stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji, zestaw audio, światła do jazdy dziennej LED, Bluetooth.
Słyszy się opinie, że w mocno obsadzonym segmencie SUV nowa Toyota RAV4 będzie miała licznych rywali. Można jednak rzec też odwrotnie: to im właśnie przybył niezwykle groźny konkurent...