Ale duże!!!

Podczas pierwszego dnia prasowego Salonu Samochodowego w Paryżu, Nick Scheele, prezes Ford of Europe, zaprezentował światu najnowszego forda mondeo w wersji kombi. Mondeo kombi jest kolejnym członkiem, obok modeli cztero- i pięciodrzwiowych, nowej rodziny pojazdów. W tej wersji nadwozia samochód wypełni lukę, z jaką musieli się liczyć nabywcy. Teraz do wyboru mają szerszą gamę produktów Ford of Europe, a z nowym modelem producent łączy wiele nadziei i oczekuje, że osiągnie on około 40 procent całkowitej sprzedaży forda mondeo.


- Modele kombi są ważne dla naszych klientów w segmencie C/D i tutaj nowy ford mondeo naprawdę podnosi poprzeczkę - powiedział Nick Scheele. - Ford Mondeo kombi daje rzadką kombinację elastyczności i użyteczności największego w segmencie przedziału bagażowego, jednocześnie zachowując klasyczną elegancję w udoskonalonych kształtach. Dodaliśmy również szereg ważnych elementów, które są wspólne dla wszystkich wersji nowego forda mondeo - Inteligentny System Bezpieczeństwa (Intelligent Protection System), nowe jednostki napędowe, doskonałe właściwości jezdne, precyzyjnie zaprojektowane wnętrze oraz ciche, przestronne otoczenie dla wszystkich pasażerów - dodał Scheele.

Reklama

Mondeo kombi wnosi swój własny styl, elegancję i przodownictwo w segmencie C/D. Został zbudowany obok modeli cztero- i pięciodrzwiowych mając zapewnić użytkownikowi jak najlepsze w tej klasie połączenie bezpieczeństwa, nowatorskich rozwiązań w układzie napędowym, doskonałych własności jezdnych, przestronnego wnętrza oraz długiej listy seryjnego wyposażenia. Wewnątrz i na zewnątrz nowy ford mondeo kombi robi wrażenie mocnego i solidnego.

Najmocniejszym punktem tego samochodu jest jednak olbrzymia przestrzeń dla wszystkich pasażerów. Ilość miejsca dla nóg, kolan i ramion na tylnym siedzeniu jest wiodąca w tej klasie, w większości przypadków samochody wyższej klasy oferują podobną przestrzeń. Ford mondeo kombi rozciąga tę przewagę na bardzo ważny przedział bagażowy, który oferuje jedną z większych objętości ładunkowych w segmencie C/D. Całkowita pojemność za drugim rzędem siedzeń wynosi 830 litrów.

Wysokie światła tylne ze smukłymi, wyszukanymi wykończeniami nadają nowemu mondeo kombi charakterystyczny wygląd tyłu. Ich wąski, wydłużony kształt został dobrany w celu zwiększenia szerokości tylnej klapy, jednocześnie zapewniając wysoki poziom widoczności do tyłu. Sama klapa została starannie zaprojektowana w celu zapewnienia maksymalnej szerokości i zwiększenia dostępności do przedziału bagażowego. Jej budowa została dostosowana do potrzeb osób o różnych sylwetkach, aby mogli sięgnąć i zamknąć klapę bez wysiłku.

Projekt nadwozia nowego Forda Mondeo kombi jest bardzo spójny. - W proporcjach pojazdu klasy C/D, stworzyliśmy kombi, które odbiera się jak klasę D pod względem jego sylwetki, przestronności i możliwości - powiedział główny projektant, Gert Hohenester z Merkenich Design Studio w Kolonii. Mondeo kombi charakteryzuje się smukłą sylwetką i wznoszącą się linią boczną, która nadaje dynamiki. Sportowy wygląd jest podkreślony przez matowo-czarne relingi dachowe. Wyrazistości dodają również 16-calowe koła - element wyposażenia seryjnego.

W uzyskaniu dużej pojemności bagażnika pomogło tylne zawieszenie nowego mondeo kombi. W odróżnieniu od konstrukcji poczwórnych cięgieł zastosowanych w sedanach, model kombi charakteryzuje się budową typu "krótki i długi wahacz" (SLA - Short and Long Arm), która znacząco przyczynia się do przestronności przedziału bagażowego. Kompaktowa natura zawieszenia typu SLA minimalizuje niekorzystny wpływ nadkoli, które ograniczają miejsce na bagaż. To przyczynia się do uzyskania większej szerokości podłogi pomiędzy nadkolami, a co za tym idzie większej przestrzeni ładunkowej. Tylne zawieszenie nowego Forda Mondeo używa tej samej podstawowej konstrukcji co poprzedni model. Zmieniono jedynie elementy w systemie geometrii oraz wyeliminowano większość źródeł tarcia. Pomimo różnic w tylnym zawieszeniu wersja kombi, jest zdolna do zapewnienia doskonałej sterowności porównywalnej z sedanem. Musiano wykonać szereg prac aby zapewnić dobre prowadzenie i wysoki poziom bezpieczeństwa w kombi. Jednym z rozwiązań pozwalających na spełnienie tych założeń jest samopoziomujące zawieszenie, które utrzymuje optymalny prześwit, niezależnie czy samochód jest załadowany czy nie.

Nowy ford mondeo kombi ma większy rozstaw osi i szerszy rozstaw kół niż jego poprzednik. Rozstaw osi został wydłużony o 50 mm. Rozstaw kół przedniej osi zwiększono o 19 mm, a rozstaw kół tylnej osi o 34 mm w stosunku do poprzedniego Forda Mondeo. Same te zmiany wywołały poprawę w systemie zawieszenia. Podwozie zostało zaprojektowane tak, aby nadać charakterystykę neutralną, do lekko podsterownej, dając kierowcy ciągłe sprzężenie zwrotne, gdy samochód zbliża się do granicy przyczepności. Nie należy spodziewać się żadnego nagłego momentu nadmiernej podsterowności, która mogłaby zaskoczyć kierowcę.

Układ kierowniczy oparty jest na mechanizmie zębatkowym ze wspomaganiem hydraulicznym. System został opracowany pod kątem optymalnej sztywności i minimalnego przenoszenia drgań na kierownicę. Wynikiem jest układ kierowniczy, który charakteryzuje się łatwością i precyzją prowadzenia. Po raz pierwszy zastosowano dwa przełożenia układu kierowniczego. Pozwoliło to na dostrojenie charakterystyki właściwości jezdnych do wagi przedniej osi, w zależności od wagi poszczególnych silników nowego mondeo. Wszystkie wersje nowego forda mondeo, włącznie z kombi, wyposażone zostały w większe, montowane na wszystkich czterech kołach, tarcze hamulcowe. System hamulcowy został wyposażony w następujące systemy ułatwiające kierowcy uniknięcie wypadku: ABS, współpracujący z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD). Układ wspomagający hamulce podczas nagłego hamowania (EBA) oraz elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP). Dwa ostatnie rozwiązania dostępne są za dopłatą.

Mondeo kombi jest dostępny z trzema rodzinami silników: silniki benzynowe mające swój światowy debiut, nowe turbodiesle o bezpośrednim wtrysku i technologii drive-by-wire mające swój debiut w samochodach osobowych oraz sprawdzony silnik Duratec V6 oferowany w poprzedniej generacji mondeo. Światowy debiut nowej rodziny silników Ford Duratec HE, dostępnych w wersjach o dwóch różnych pojemnościach i trzech wartościach mocy: 2,0 litra (145 KM) i 1,8 litra (125 KM lub 110 KM). Wszystkie te jednostki są przygotowane do spełnienia ostrych norm czystości spalin Euro 4, które mają obowiązywać od 2005 roku. W nowym samochodzie po raz pierwszy pojawiają się także dwa nowe silniki wysokoprężne Duratorq DI z turbodoładowaniem - obie jednostki o pojemności skokowej 2,0 litra osiągają moc 115 KM i 90 KM. Najmocniejszą jednostką napędową w kombi jest 2,5-litrowy Duratec V6, jeden z najlżejszych i najmniejszych na świecie silników V6. Silnik ten zyskał reputację za niezawodność, wytrzymałość i niskie koszty utrzymania. Duratec V6 osiąga moc 170 KM przy 6000 obr/min, i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 220 Nm przy 4250 obr/min.

Produkowany w zakładach Forda w Genk (Belgia), nowy mondeo umacnia pozycję Forda w jednym z najważniejszych segmentów rynku motoryzacyjnego w Europie.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy