Nowy Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso - najbardziej stylowy minivan w klasie - stracił na wadze, ale zyskał na przestronności. Do jego budowy posłużyła nowa, modułowa platforma EMP2.
Zapowiedzią nowej generacji C4 Picasso był prototyp Technospace, zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Genewie. Dzisiaj Francuzi prezentują produkcyjną wersję modelu.
Auto zbudowano w oparciu o nową platformę modułową koncernu PSA (Peugeot-Citroen) o nazwie EMP2. Podobnie jak w przypadku volkswagenowskiej MQB, pozwala ona tworzyć różnej wielkości modele z wykorzystaniem tych samych "klocków".
Nadwozie C4 Picasso mierzy 443 cm długości, 183 cm szerokości i 161 cm wysokości. Jest więc o 4 cm krótsze i o 5 cm niższe niż w poprzedniku (szerokość bez zmian). Nie oznacza to jednak wyrzeczeń w kwestii przestronności - dzięki zastosowaniu nowej platformy rozstaw osi wzrósł z 272,8 do 278,5 cm. Inżynierowie skrócili przedni zwis o 7 cm, obniżyli mocowanie silnika o 4-5 cm i podłogę w kabinie o 2 cm, a do tego poszerzyli rozstaw kół (przednich o 8,2 cm, tylnych o 3,1 cm).
Co więcej, wykorzystanie wysokowytrzymałej stali do budowy EMP2 pozwoliło znacznie obniżyć masę auta. W tym samym celu maskę wykonano z aluminium, a tylną klapę - z kompozytów. Łącznie, waga nowego C4 Picasso spadła aż o 140 kg.
Eleganckie linie Citroena kryją 5-osobowe wnętrze z mnóstwem schowków, 537-litrowym bagażnikiem i deską rozdzielczą z centralnie umieszczonym, 12-calowym ekranem zamiast tradycyjnych wskaźników. Piętro niżej zamontowano kolejny wyświetlacz, tym razem o przekątnej 7 cali, odpowiedzialny za sterowanie klimatyzacją, nawigacją i nagłośnieniem.
Lista wyposażenia francuskiego minivana będzie obejmować system 4 kamer ułatwiających parkowanie, aktywny tempomat (działający od 25 km/h) oraz układy monitorujące utrzymywanie pasa ruchu i "martwe pole".
W kabinie nie zabrakło funkcjonalnych dodatków. Po złożeniu oparcia przedniego prawego fotela mieszczą się tu przedmioty o długości sięgającej 2,5 m, a po przesunięciu tylnej kanapy do przodu pojemność bagażnika rośnie z 537 do 630 l (w poprzedniku: 500 l). Citroen podkreśla, że każde z siedzeń w drugim rzędzie przesuwa się osobno, a przestrzeń na wysokości kolan jest największa w segmencie. Pasażerowie mają do dyspozycji m.in. gniazdko 220V oraz LED-owe podświetlenie.
Dzięki aerodynamicznej stylizacji, niższej masie własnej oraz zmodernizowanym silnikom nowy model jest bardziej oszczędny od poprzednika - według Francuzów nawet o ponad 1 l/100 km. Jeśli wierzyć danym fabrycznym, najmniej łakoma na paliwo wersja 1.6 e-HDI w połączeniu z nową, 6-stopniową skrzynią zautomatyzowaną ETG ma średnio zużywać 3,8 l/100 km. W ofercie pojawi się także mocniejsza odmiana e-HDI o mocy 115 KM (średnio 4 l/100 km) oraz nowa jednostka BlueHDi z układem selektywnej redukcji katalitycznej SCR, spełniająca normę emisji spalin Euro 6.
Wszystkie silniki wysokoprężne będą standardowo współpracowały z systemem start-stop (poza HDi 90 z ręczną skrzynią) oraz 6-stopniowymi skrzyniami manualnymi. W pierwszej połowie 2014 roku do oferty wybranych wersji dołączy klasyczny, 6-biegowy automat.
W ofercie znajda się też dwa silniki benzynowe o pojemności 1,6 litra: wolnossący VTi (120 KM) oraz turbodoładowany THP (155 KM).
Wykorzystanie nowej platformy EMP2 przekłada się również na lepsze właściwości jezdne C4 Picasso. Samochód ma niżej położony środek ciężkości i dodatkowe wytłumienie przedniej ramy pomocniczej oraz tylnego zawieszenia. Poruszanie się po nawierzchniach o kiepskiej przyczepności ma ułatwiać specjalne ustawienie kontroli trakcji, imitujące blokadę mechanizmu różnicowego.
Nowy Citroen C4 Picasso pojawi się na francuskim rynku w czerwcu br.
msob