Nowa Toyota RAV4 - czas dorastania
Aby nawiązać równą walkę z CR-V, Outlanderem i CX-5, nowa Toyota RAV4 znacznie urosła, ale jej stonowana natura pozostała bez zmian.
Czwarta generacja RAV4 z dumą może dołączyć do rodzinnego zdjęcia nowych modeli Toyoty. Kształt lamp i opływowa rzeźba karoserii wyraźnie nawiązują do Aurisa czy Camry, podobnie jak architektura kokpitu z zamocowanym wysoko ekranem systemu multimedialnego i tapicerowanymi wstawkami. Uwagę zwraca umieszczony pod ręką panel sterowania wentylacją i pojemne schowki, które były zresztą domeną odchodzącego modelu.
Nadwozie RAV4 urosło we wszystkich kierunkach. Nowy model mierzy 457 cm długości (+17,5 cm) i 184,5 cm szerokości (+3 cm). Rozstaw osi wzrósł o 10 cm, z 256 do 266 cm, o 2,5 cm zmalała za to wysokość nadwozia - ze 168,5 do 166 cm. Mimo dodatkowych centymetrów masa własna Toyoty pozostała praktycznie bez zmian. Zależnie od wersji, przybyło jej 10-15 kilogramów.
Japończycy otwieraną na bok tylną klapę zastąpili tradycyjną, unoszoną do góry. Pod nią kryje się 547-litrowy bagażnik - o 137 l większy od poprzednika (który dzięki przesuwnej tylnej kanapie mógł zmieścić 586 l). 100 l nowy model mieści w komorze pod podłogą.
Skąd ta zmiana formatu? Po pierwsze, z oferty zniknie 7-osobowa wersja modelu, oferowana dotychczas na rynku północnoamerykańskim. Po drugie, RAV4 w wersji 5-osobowej stanowczo odstawała od japońskich konkurentów:
Czwarta generacja Toyoty RAV4 bazuje na modułowej platformie poprzednika, z której korzysta również nowy Auris, Avensis i Prius.
Na rynku europejskim model dostępny będzie z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 151 KM oraz dwoma turbodieslami: 2.0 (124 KM) i 2.2 (150 KM). Wszystkie jednostki współpracują z 6-stopniowymi przekładniami manualnymi; benzynowa dostępna jest także z bezstopniową skrzynią CVT, a mocniejszy turbodiesel - z 6-biegowym automatem.
Auto oferowane jest z napędem na przednie lub cztery koła. W wersjach 4x4 kierowca może przyciskiem wymusić uruchomienie napędu na obie osie z podziałem momentu obrotowego 50:50 między osiami (funkcja działa do prędkości 40 km/h). Zupełną nowością są tryby jazdy: ekonomiczny, normalny i sportowy. Ten ostatni poprawia reakcję na wciśnięcie pedału gazu i wyostrza reakcje układu kierowniczego.
Nowa generacja RAV4 będzie produkowana w Japonii, Chinach i w USA. Toyota chce sprzedawać na całym świecie 100 tys. szt. modelu rocznie. Do Polski trafi on na początku 2013 r.
Marcin Sobolewski