Nowa Toyota RAV4 - czas dorastania

Aby nawiązać równą walkę z CR-V, Outlanderem i CX-5, nowa Toyota RAV4 znacznie urosła, ale jej stonowana natura pozostała bez zmian.

Czwarta generacja RAV4 z dumą może dołączyć do rodzinnego zdjęcia nowych modeli Toyoty. Kształt lamp i opływowa rzeźba karoserii wyraźnie nawiązują do Aurisa czy Camry, podobnie jak architektura kokpitu z zamocowanym wysoko ekranem systemu multimedialnego i tapicerowanymi wstawkami. Uwagę zwraca umieszczony pod ręką panel sterowania wentylacją i pojemne schowki, które były zresztą domeną odchodzącego modelu.

Nadwozie RAV4 urosło we wszystkich kierunkach. Nowy model mierzy 457 cm długości (+17,5 cm) i 184,5 cm szerokości (+3 cm). Rozstaw osi wzrósł o 10 cm, z 256 do 266 cm, o 2,5 cm zmalała za to wysokość nadwozia - ze 168,5 do 166 cm. Mimo dodatkowych centymetrów masa własna Toyoty pozostała praktycznie bez zmian. Zależnie od wersji, przybyło jej 10-15 kilogramów.

Reklama

Japończycy otwieraną na bok tylną klapę zastąpili tradycyjną, unoszoną do góry. Pod nią kryje się 547-litrowy bagażnik - o 137 l większy od poprzednika (który dzięki przesuwnej tylnej kanapie mógł zmieścić 586 l). 100 l nowy model mieści w komorze pod podłogą.

Skąd ta zmiana formatu? Po pierwsze, z oferty zniknie 7-osobowa wersja modelu, oferowana dotychczas na rynku północnoamerykańskim. Po drugie, RAV4 w wersji 5-osobowej stanowczo odstawała od japońskich konkurentów:

Nowa Toyota RAV4 kontra konkurenci z Japonii

Marka i modelDł. Szer. Wys. Rozstaw osiPoj. bagażnika
Honda CR-V 457 cm 182 cm 168,5 cm 263 cm 589 l
Mazda CX-5 455,5 cm 184 cm 171 cm 270 cm503 l
Mitsubishi Outlander465,5 cm 180 cm 168 cm 267 cm591 l
Toyota RAV4 2006 5-os.439,5 cm181,5 cm168,5 cm256 cm 410 l
Toyota RAV4 2006 7-os.462 cm181,5 cm168,5 cm266 cm348 l
Toyota RAV4 2013457 cm184,5 cm166 cm266 cm547 l

Czwarta generacja Toyoty RAV4 bazuje na modułowej platformie poprzednika, z której korzysta również nowy Auris, Avensis i Prius.

Na rynku europejskim model dostępny będzie z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 151 KM oraz dwoma turbodieslami: 2.0 (124 KM) i 2.2 (150 KM). Wszystkie jednostki współpracują z 6-stopniowymi przekładniami manualnymi; benzynowa dostępna jest także z bezstopniową skrzynią CVT, a mocniejszy turbodiesel - z 6-biegowym automatem.

Auto oferowane jest z napędem na przednie lub cztery koła. W wersjach 4x4 kierowca może przyciskiem wymusić uruchomienie napędu na obie osie z podziałem momentu obrotowego 50:50 między osiami (funkcja działa do prędkości 40 km/h). Zupełną nowością są tryby jazdy: ekonomiczny, normalny i sportowy. Ten ostatni poprawia reakcję na wciśnięcie pedału gazu i wyostrza reakcje układu kierowniczego. 

Nowa generacja RAV4 będzie produkowana w Japonii, Chinach i w USA. Toyota chce sprzedawać na całym świecie 100 tys. szt. modelu rocznie. Do Polski trafi on na początku 2013 r. 

Marcin Sobolewski

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy