Nissan Leaf po faceliftingu
Nissan Leaf - wyróżniony europejskim tytułem Samochodu Roku 2011 - doczekał się modernizacji. Jest teraz o 80 kg lżejszy, a jego deklarowany zasięg wzrósł ze 160 do 228 km.
Leaf po faceliftingu debiutuje właśnie na japońskim rynku. W ramach modernizacji projektanci Nissana skupili się głównie na zwiększeniu funkcjonalności samochodu i wzbogaceniu listy dodatków.
Wspólna zabudowa elementów układu napędowego, przeniesienie ładowarki pokładowej z tylnej do przedniej części nadwozia i zastosowanie lżejszych części pozwoliły wygospodarować dodatkową przestrzeń bagażową (pojemność bagażnika wzrosła z 330 do 370 l), a także ograniczyć masę samochodu o 80 kg (spadek z około 1520 do 1440 kg).
Poprawiono też efektywność układu odzyskiwania energii, działanie hamulców i charakterystykę wspomagania kierownicy oraz zastosowano nowy, energooszczędny system ogrzewania i bardziej ekologiczny w produkcji silnik elektryczny.
W efekcie deklarowany przez Nissana zasięg Leafa wzrósł z około 160 do 228 km. Japończycy obiecują również, że samochód bardziej dynamicznie reaguje na wciśnięcie pedału gazu.
Lista wyposażenia wzbogaciła się o nowe wzory obręczy i odcienie nadwozia, audio Bose z 7 głośnikami, system wspomagania parkowania z kamerą 360 st. oraz układ Hill Start Assist, wspomagający ruszanie na wzniesieniu.
Przy okazji modernizacji samochodu Nissan zapowiada, że do wiosny przyszłego roku liczba stacji ładowania wzrośnie w Japonii z obecnych 400 do 700.
Póki co Leaf nie cieszy się szczególną popularnością. W ubiegłym roku znalazł 9674 nabywców, a od stycznia do października br. - jedynie 5212. To znacznie poniżej oczekiwań szefów Nissana, którzy liczyli, że klienci kupią w tym roku 20 000 egzemplarzy modelu. Jednocześnie potwierdzają oni jednak, że w grudniu br. produkcja auta zostanie uruchomiona w amerykańskich zakładach w Tennessee, a w kwietniu 2013 r. także w brytyjskim Sunderland. Na razie Leaf powstaje jedynie w Japonii.
Jak zdradza w wywiadzie z IBRM Samar Krzysztof Kowalski, dyrektor PR Nissan Sales Central& Eastern Europe, Leaf trafi do sprzedaży w Polsce wiosną 2013 r.
Marcin Sobolewski