Tak wygląda nowa naklejka. W lipcu przykleisz ją na szybę samochodu
1 lipca rusza strefa czystego transportu w Warszawie. W związku z tym część kierowców będzie musiała przykleić w rogu przedniej szyby odpowiednią nalepkę, której wzór zaprezentowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
- Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt rozporządzenia dotyczący wyglądu naklejek uprawniających do wjazd u do stref czystego transportu. Nowa wersja ma prostszy wzór, co ma ułatwić druk.
- Przedstawiciele urzędów miast, które planują wprowadzenie stref czystego transportu zgłaszali zastrzeżenia do poprzedniego wzoru, zwracając uwagę, że wydrukowanie jej zgodnie z wszystkimi wytycznymi nie było możliwe na powszechnie dostępnym sprzęcie poligraficznym.
- Nowy wzór naklejki na szybę jest prostszy i ma ułatwić szybkie dostosowanie się każdej gminy do nowych przepisów.
Zgodnie z rozporządzeniem, nalepka ma kształt koła o wymiarach 80 mm x 80 mm. Wzór precyzyjnie określa lokalizację elementów składowych oraz ich wymiary. Warto zwrócić uwagę, że projekt przewiduje wydruk numeru rejestracyjnego, co mogłoby sugerować, że każdą nalepkę trzeba zamawiać już "na gotowo" co znacznie wydłużyłoby proces produkcji. Na szczęście rozporządzenie dopuszcza możliwość pozostawienia pól przewidzianych na umieszczenie rodzaju paliwa, roku produkcji pojazdu oraz numeru rejestracyjnego pojazdu, w celu ich uzupełnienia przed wydaniem naklejki.
Naklejka na szybę samochodową ma mieć kolor zielony, a jej elementy składowe - barwę czarną. Ma być wykonana z materiału odpornego na działanie promieni słonecznych, wody i substancji chemicznych.
Naklejka musi spełniać szczegółowe wymogi co do części składowych. Musi zawierać:
- rodzaj paliwa:
1) Pb - benzyna;
2) D - olej napędowy;
3) M - mieszanka (paliwo-olej);
4) LPG - gaz płynny (propan-butan);
5) CNG - gaz ziemny sprężony (metan);
6) H - wodór;
7) LNG - gaz ziemny skroplony (metan);
8) BD - biodiesel;
9) E85 - etanol;
10) EE - energia elektryczna;
11) N - inne,
- rok produkcji pojazdu,
- numer rejestracyjny pojazdu,
- nazwa gminy wydającej nalepkę,
- oznaczenie "SCT".
Zgodnie z polskim prawodawstwem, każda gmina może ustanowić na swoim terenie strefę czystego transportu. Z kolei zapisy w kamieniach milowych KPO nakładają obowiązek tworzenia SCT w miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców, gdzie średnioroczna emisja tlenków azotu przekracza dopuszczalne normy. Pierwsza strefa powstanie w Warszawie, ale trwają prace nad uruchomieniem strefy w Krakowie, a rozwiązanie to rozważają już także władze kolejnych miast.
Od 1 lipca żeby wjechać na obszar SCT w Warszawie trzeba posiadać samochód z silnikiem benzynowym spełniający normę Euro 2 lub z rocznika 1997 i młodsze. W przypadku samochodów z silnikiem Diesla limitem jest norma Euro 4 i wiek maksymalnie 19 lat.
Warszawskie Biuro Zarządzania Ruchem drogowym uspokaja, że w przypadku 97 proc. pojazdów da się potwierdzić uprawnienie za pomocą dostępu do systemy CEP, więc nie będzie konieczne wydawanie nalepek.
Potrzebować ich będą posiadacze pojazdów spełniających kryteria wyjątkowe - mieszkańcy SCT albo seniorzy, którzy kupili przed 1 stycznia 2024 r. samochody niespełniające wymogów wjazdu do strefy. Trzeba je będzie zdobyć również dla pojazdów, które nie posiadają przypisanej europejskiej normy emisyjnej - np. w wersjach sprowadzanych z innych części świata.
Wniosek o pozwolenie na nieograniczoną liczbę wjazdów do SCT mogą złożyć też właściciele pojazdów historycznych i specjalnych. Do 2028 r. będą mogli poruszać się po SCT samochodami niespełniającymi wymogów również mieszkańcy rozliczający w stolicy podatki.
Warszawski ratusz uruchomił stronę sprawdzsct.zdm.waw.pl gdzie można zweryfikować, czy nasze auto spełnia wymogi stawiane przez przepisy dotyczące SCT. Jeśli auto powinno posiadać naklejkę, a jej mieć nie będzie, kierowca zostanie ukarany mandatem w wysokości 500 zł.
Niestety nie - każde miasto, które wprowadzi SCT będzie mogło ustalać własne reguły uprawniające do wjazdu - ostrzejsze, lub łagodniejsze. W związku z tym każde będzie wydawało swoją naklejkę.
Art. 39 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych określa, że maksymalna cena ekologicznej naklejki to 5 zł. I właśnie tyle ma kosztować nalepka w Warszawie.
W Warszawie przyjmowaniem wniosków zajmuje się Zespół ds. Kart i Abonamentów w Wydziale Parkowania Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie na Chmielnej 124. Na nalepkę trzeba będzie jednak poczekać - nie są one jeszcze dostępne, a ZDM przewiduje czas na wydanie nawet do 60 dni. Jednak osoby, które złożyły wniosek o wydanie naklejki na szybę, ale jeszcze jej nie otrzymały, nie muszą się obawiać mandatu.
Regulamin SCT w Warszawie zakłada, że niezależnie od spełnianych norm emisji każdy pojazd będzie mógł wjechać do strefy cztery razy w roku. Mandat za niespełnienie wymogów będzie można więc dostać dopiero od piątej wizyty.
To też element określony w ustawie - ma ona znajdować się w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu.