Przegląd rynku kamperów - nowe vs. Używane

W Polsce zainteresowanie kamperami nadal jest niewielkie w stosunku do zainteresowania samochodami kempingowymi na zachodzie i północy Europy. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podał, że w 2017 roku zarejestrowano jedynie 300 kamperów. Co prawda, jest to wynik lepszy o ponad 14 procent niż w roku 2016, jednak o wiele niższy niż w Europie zachodniej.

Używane kampery najpopularniejsze w Polsce

W Polsce zainteresowaniem cieszą się głównie tańsze kampery używane, lecz możliwe jest również kupienie pojazdów luksusowych z drugiej ręki. Za modele z wyższej półki płaci się nawet 300 tysięcy złotych i więcej - tak jest choćby w przypadku kamperów Hymer. 20-letni kamper o przebiegu około 150 tysięcy km kosztuje od 50 do 70 tysięcy złotych. Modele mające 30 lat można nabyć w dobrym stanie nawet za 25 tysięcy złotych.

Niski budżet kupujących samochody kempingowe sprawia, że Polacy częściej wybierają przyczepy niż klasyczne kampery. Dobrze utrzymaną przyczepę kupi się nawet za mniej niż 10 tysięcy złotych, jednak jej komfort będzie niski. Możliwe jest również skorzystanie z usług firm, które wykonują zabudowy kempingowe na Fiacie Ducato. Osoby, które posiadają własny samochód dostawczy, przebudują go już za kwotę 30 tysięcy złotych.

Reklama

Statystyki a rzeczywistość

Statystyki zarejestrowanych kamperów w pełni nie oddają rzeczywistości, gdyż nie wlicza się do nich kamperów, które powstają na bazie samochodów dostawczych. W Polsce popularne są samochody kempingowe budowane na bazie Fiata Ducato oraz Mercedesa Sprinter. Dodatkowo Polaków zniechęcają wysokie opłaty związane z zakupem ubezpieczeń. Na zachodzie Europy możliwe jest wykupienie polis czasowych, jak motorhome insurance.

Ze względu na wysokie ceny nowych kamperów oraz kamperów budowanych na bazie aut dostawczych, Polacy z reguły decydują się na zakup samochodów kempingowych używanych. Za nowy pojazd trzeba zapłacić około 200-300 tysięcy złotych, natomiast używany kamper kosztuje o wiele mniej.

Kampery jako pojazdy specjalne

Polskie urzędy rejestrują kampery jako pojazdy specjalnego, dlatego istnieje możliwość, że niektóre pojazdy zostały pominięte w statystykach przygotowanych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Dokonanie dokładnych obliczeń jest trudne ze względu na fakt, iż do pojazdów specjalnych zalicza się nie tylko kampery, ale i amfibie, pługi śnieżne, ratraki i inne pojazdy, których nie da się przypasować do innych grup. Być może wraz ze wzrostem sprzedaży kamperów w Polsce pojawi się odrębna klasyfikacja, która ułatwi obliczanie, ile aut kempingowych porusza się po krajowych drogach.

materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy