Kryzys nie cichnie także na rynku motoryzacyjnym. Czy są sposoby, by wyjść z niego bez szwanku?

– Dziś trudno przewidzieć, dokąd doprowadzą nas zmiany, które obserwujemy na rynku motoryzacyjnym i kiedy proces tych zmian się zakończy – mówi w rozmowie z Interią Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO. Jedną z takich zmian, wymuszonych przez pandemię, jest kupowanie w sieci. – Proces szukania samochodu zaczyna się zawsze online. Co więcej, obserwujemy, że zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych część procesu zakupu też przenosi się już do internetu – mówi nasza rozmówczyni.

Prezentacja partnera

Interia: Niedostępność półprzewodników oraz chipów, inflacja, rosnące ceny za prąd, a także zerwane globalne łańcuchy dostaw mocno utrudniły produkcję nowych samochodów. Znalazło to swoje odzwierciedlenie również na rynku wtórnym, który jest obecnie bardzo przerzedzony. Czy możemy mówić o kryzysie w branży motoryzacyjnej?

Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO: Ograniczenie dostępności nowych samochodów skłoniło wielu kupujących do poszukiwania aut na rynku wtórnym. Zwrócenie się w tym kierunku ma swoje odzwierciedlenie w rosnącej średniej wieku aut, a ponad 20 proc. szukających samochodu w OTOMOTO w listopadzie zwracało uwagę na oferty sprzedaży aut co najmniej 15-letnich. Korzystanie z coraz starszych samochodów powoduje też wyższe zainteresowanie używanymi częściami motoryzacyjnymi, które po regeneracji mogą służyć jeszcze długo.

Czy można pokusić się o prognozy, ile jeszcze utrzyma się ta trudna sytuacja? I jak będzie wówczas wyglądał rynek?

Nie tylko rynek zmienia się od kilku lat, ale również czynniki, które wpływają na tę dynamiczną sytuację. Dziś trudno przewidzieć, dokąd doprowadzą nas zmiany, które obserwujemy na rynku motoryzacyjnym i kiedy proces tych zmian się zakończy. Rynek się konsoliduje wielu dealerów łączy siły, by skuteczniej docierać do klientów. Otwiera się rynek sprzedaży w modelu agencyjnym. Uważnie obserwujemy te zmiany i działamy tak, by elastycznie dostosowywać się do nowych potrzeb uczestników rynku.

Jakie to wszystko ma konsekwencje dla kupujących? Jak trudnym zadaniem jest dziś zakup pewnego samochodu, który nie okaże się "skarbonką"?

W OTOMOTO od lat wspieramy ideę demokratyzacji wiedzy o samochodzie - zależy nam, by zarówno sprzedający, jak i kupujący, czuli satysfakcję wynikającą z korzystania z serwisu. Dlatego wprowadziliśmy obowiązkowy numer VIN, a idąc dalej zachęcamy sprzedających, by podnosili wiarygodność swoich ogłoszeń automatycznie weryfikując dane z CEPiK.

Użytkownicy OTOMOTO mogą także skorzystać z opcji generowania raportów o stanie technicznym samochodu, poznając jego historię albo zdecydować się na zakup za pośrednictwem platformy OTOMOTO Klik, która wszystkie oferowane samochody wyposaża w Cyfrowy Paszport Pojazdu.

Na stałe dostarczamy kupującym wiedzę za pośrednictwem kanałów OTOMOTO TV na Youtube i Motopedii - serwisu zawierającego informacje o rynku oraz szereg praktycznych porad dla wszystkich zainteresowanych motoryzacją, także tych, których wkrótce czeka zakup albo wymiana samochodu. Warto korzystać z tego rodzaju podpowiedzi przed podjęciem decyzji o zakupie.

Kto jest w trudniejszej sytuacji: poszukujący nowych samochodów czy używanych? Czy możemy mówić o zwiększonym zainteresowaniu samochodami używanymi wśród kupujących?

To zależy. Poszukujący samochodów nowych muszą obecnie uzbroić się w cierpliwość, by model, który zamawiają u dealera został wyprodukowany - ten proces wciąż jest długi. Z kolei osoby, które są nastawione na zakup auta używanego powinny być gotowe na potencjalnie większą konkurencję wśród kupujących - najciekawsze oferty szybko znikają, a wystawiane samochody znajdują swoich nabywców. Widzimy w OTOMOTO, że sprzedający notują w ostatnich miesiącach zwiększony ruch kupujących przy swoich ogłoszeniach - zainteresowani zakupem często pytają o sprzedawane modele, by doprecyzować swoją wiedzę o samochodzie zanim zdecydują się na osobistą wizytę u sprzedawcy.

Pandemia wielu z nas nauczyła kupować w sieci. Czy sprzedaż aut przez internet również rośnie w siłę?

Proces szukania samochodu zaczyna się zawsze online. Co więcej, obserwujemy, że zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych część procesu zakupu też przenosi się już do internetu. Kupujący sprawdzają w internecie historię pojazdu, szukają możliwości jego finansowania i przeglądają w sieci opcje ubezpieczenia. Widoczność w sieci online jest więc kluczowa, nawet jeśli dealerzy wciąż prowadzą sprzedaż bezpośrednią w salonach. OTOMOTO każdego miesiąca odwiedza ponad 6 milionów użytkowników, a kategorię Motoryzacja w OLX przegląda 4,4 miliony użytkowników miesięcznie. To potencjalni klienci wszystkich, którzy prezentują swoją ofertę na platformie grupy.

Z opublikowanego jakiś czas temu przez OTOMOTO raportu wynika, iż coraz częściej szukamy samochodów w wieku od 3 do 6 lat. Nierzadko są to pojazdy poleasingowe oraz poflotowe. Tymczasem średni wiek auta w Polsce wynosi 15 i pół roku. Jakie z tych dwóch informacji można wyciągnąć wnioski?

Powołują się państwo na raport Internetowy Samochód Roku 2021 roku - rzeczywiście samochody poleasingowe budziły zainteresowanie ¼ użytkowników portalu, ale nawet więcej - bo ponad aż 27 proc. szukało w tym samym roku auta w wieku 10-15 lat, a były też osoby zainteresowane starszymi pojazdami.

Już za kilka tygodni opublikujemy podsumowanie roku 2022 roku i aktualizację tych danych. Pamiętajmy, że w Polsce samochód zmieniamy średnio co 7 lat, a sytuacja gospodarcza wiele osób skłania do tego, by szukać obecnie tańszych modeli, co nieraz wiąże się z wyższym wiekiem samochodów.

Na co najczęściej zwracają uwagę kupujący? Cena, marka, rodzaj napędu, wyposażenie, stan techniczny? Innymi słowy: jakich samochodów dziś szukamy?

To, co się nie zmienia, to sympatia Polaków do marek niemieckich - w OTOMOTO na czele najczęściej wyszukiwanych w listopadzie modeli znajdziemy BMW Seria-3, Audi A4 i BMW Seria-5. Ponad 1/5 kupujących w ubiegłym miesiącu przeglądała ogłoszenia z samochodami z przebiegiem między 150 000 a 200 000 km, a ponad połowa użytkowników szukała samochodu w cenie poniżej 50 tysięcy złotych. Wciąż najczęściej szukaliśmy samochodów z silnikiem benzynowym, ale coraz większym zainteresowaniem cieszą się hybrydy i samochody elektryczne - wśród poszukujących nowych samochodów w listopadzie prawie 18 proc. odwiedzających OTOMOTO przeglądało oferty sprzedaży aut nisko- i zeroemisyjnych.

Z powodu wysokiej inflacji wszyscy szukamy dziś oszczędności, np. decydując się na zakup samochodu od znajomych bądź rodziny. To dobry pomysł?

W ostatniej telewizyjnej kampanii, OTOMOTO ostrzegaliśmy przed decyzją o poszukiwaniu samochodu w kręgu bliższych i dalszych znajomych - korzystanie z takich ofert naturalnie ogranicza możliwości wariantów wyposażenia samochodu i często nie daje możliwości weryfikacji historii pojazdu - znajomy przecież wcale nie musi być jego pierwszym właścicielem. Zakup samochodu przez platformę, taką jak OTOMOTO to także dostęp dodatkowych usług, jak na przykład możliwość skorzystania z opcji finansowania.

Mamy świadomość, że decyzja o zakupie samochodu jest jedną z najważniejszych w życiu, bardzo ważne jest więc, by podejmować ją w sposób świadomy, a jednocześnie w pełni zgodny z własnymi oczekiwaniami.

Prezentacja partnera

.