Małe jest szybkie
Znaczna część aut segmentu B kojarzona jest tylko i wyłącznie z dojazdami do pracy przez kobiety.
Może to wynikać z faktu, że samochody te ze względu na niewielkie gabaryty pozwalają łatwo manewrować w korkach, na parkingu przed biurowcem lub marketem. Jednak wśród miejskich pojazdów są też takie, które potrafią pokazać pazur i wygrać wiele startów spod świateł, a kobieta za kółkiem takiego auta może zawstydzić niejednego mężczyznę.
Autem, które może pochwalić się niesamowitym przyspieszeniem jest Suzuki Swift Sport.
- W samochodzie tym pracuje silnik 1,6 VVT o mocy 136 KM, co przy niewielkiej masie pojazdu (1045 kg) pozwala rozpędzić Swifta od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,7 sek. Jeśli wybierzemy się Suzuki za naszą zachodnią granicę będziemy mogli jechać autostradą nawet 195 km/h - mówi Żaneta Wolska-Marchewka, Kierownik Salonu Suzuki Auto Club w Poznaniu.
Swift dzięki zastosowaniu 6-stopniowej skrzyni biegów jest także bardzo elastycznym pojazdem. Biorąc pod uwagę tak świetne osiągi, auto jest również dość oszczędne w eksploatacji i zadowoli się średnio 6,4 litrami benzyny na 100 km.
Jeszcze bardziej przyjazny dla portfela kierowcy jest Ford Fiesta Sport z silnikiem 1,6 Ti-VCT (120 KM). Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 5,9 l benzyny na 100 km. Auto pozwala rozwinąć prędkość do 193 km/h. Również przyspieszenia małemu Fordowi może pozazdrości wiele z większych pojazdów. Do "setki" Fiesta rozpędza się w 9,9 sekundy.
Nieco wolniej od Forda i Suzuki przyspieszają Nissan Micra oraz Mitsubishi Colt, ale i w ich przypadku nie możemy narzekać na brak dynamiki. Colt z silnikiem 1,3 i mocy 95 KM rozwija prędkość maksymalną 180 km/h i rozpędza się do "setki" w 11 sekund. Przy tym auto zadowala się średnio 5,6 litrami benzyny na 100 km. Podobne osiągi ma Nissan.
- Micra od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,3 sekundy i oferuje maksymalną prędkość 180 km/h. Jednak biorąc pod uwagę, że Nissana napędza silnik o pojemności 1,2 l i mocy 98 KM jest to bardzo dobry wynik - twierdzi Artur Kubiak, Kierownik Salonu Nissana w Auto Club w Poznaniu.
Co więcej, Micra jest z tych wszystkich aut najbardziej oszczędna - w cyklu mieszanym średnio zużywa jedynie 4,1 l benzyny na 100 km.
Mimo, że zarówno Fiesta, jak i Swift oraz Colt i Micra uważane są dość często za auta typowo kobiece, to ich designem może zachwycić się niejeden fan sportów motorowych.
- Fiesta w wersji Sport ma 16-calowe aluminiowe obręcze kół z 5-ramiennym wzorem oraz obniżone, sportowe zawieszenie, co od razu nadaje jej wygląd dynamicznego samochodu. Do tego należy dodać również chromowaną oprawę przednich reflektorów oraz tylny spoiler - mówi Przemysław Bukowski, kierownik sprzedaży flotowej w salonie Ford Bemo Motors w Poznaniu. - Fiesta jest również komfortowa ze względu na zainstalowaną klimatyzację oraz kubełkowe przednie fotele - dodaje Przemysław Bukowski.
Z kolei Suzuki Swift Sport ma 17-calowe obręcze ze stopów lekkich, dwie niezależne końcówki układu wydechowego, a także nakładki na progi. Uwagę przyciągają także bi-ksenonowe przednie reflektory, które znacznie poprawiają widoczność nocą. We wnętrzu Swifta znajdziemy wyprofilowane fotele oraz aluminiowe nakładki na pedały. Natomiast Nissan Micra w wersji Tekna jest wyposażony w 15-calowe felgi oraz halogenowe przednie lampy z regulacją wysokości. W środku możemy cieszyć się chociażby klimatyzacją oraz kierownicą i dźwignią zmiany biegów pokrytymi skórą.
- W Mitsubishi Colt w wersji Intense zamontowane są 16-calowe koła z aluminiowymi obręczami. Zarówno kierownica, jak i dźwignia zmiany biegów jest pokryta skórą. Dodatkowo możliwe jest również zamontowanie obwódki wokół licznika w kolorze srebrnym - mówi Wojciech Kacperski, Dyrektor Działu Sprzedaży w salonie Auto Club w Szczecinie.
W przypadku "sportowych" miejskich samochodów dużą wagę przywiązuje się także do bezpieczeństwa pasażerów, w tym tych najmniejszych.
- Z tego właśnie powodu Colt został wyposażony w dwa mocowania dziecięcych fotelików ISO-FIX CRS oraz zabezpieczenie tylnych drzwi w wersji 5-drzwiowej. Z kolei jeśli chcemy przewozić dziecko na przednim fotelu, możemy bez problemu wyłączyć poduszkę powietrzną pasażera - podaje Wojciech Kacperski.
Podobne zabezpieczenia są dostępne także w pozostałych trzech samochodach. Z kolei Fiesta oraz Micra dodatkowo chronią głowę i klatkę piersiową kierowcy oraz pasażera dzięki bocznym poduszkom powietrznym. Natomiast Swift Sport, aby chronić nogi kierowcy zastosowało bezpieczny pedał hamulca i sprzęgła, które zapadają się w razie wypadku. Każde z aut jest również wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.
Na odpowiedni komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu wpływa również system ABS z EBD, który odpowiada za odpowiedni rozkład siły hamowania i tym samym redukuje możliwość utraty kontroli nad pojazdem.
- W Fordzie Fiesta opcjonalnie można także wybrać elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem kontroli trakcji (TCS) - dodaje Przemysław Bukowski. Podobne rozwiązanie są dostępne w także w Suzuki Swift Sport oraz Nissanie Micra.