Jakie opony kupowali Polacy w 2002 roku?
Goodyear Group Poland przedstawił wczoraj na konferencji Moto-Info 2003 w Warszawie wyniki rynku oponiarskiego w Polsce w ubiegłym roku. Wynika z nich, że polski rynek wymiany opon osobowych i dostawczych wzrósł w 2002 r. wobec roku poprzedniego o 26%.
Polska jest 6. rynkiem sprzedaży opon w Europie. Ubiegły rok był rekordowym pod względem sprzedaży opon na rynku wtórnym. Sprzedanych zostało 6 420 tys. szt. opon, czyli o ponad 1 300 tys. szt. więcej niż w roku 2001 - 5 090 tys. szt. (wzrost o 26%). Wynik ten to w dużej mierze zasługa wzrostu sprzedaży opon zimowych oraz wzrostu sprzedaży w segmencie letnich opon wyższych klas.
Opony zimowe stanowią już 45% całej sprzedaży opon w Polsce i jest to średnia państw zachodnieuropejskich o zbliżonym do naszego klimacie. Należy zwrócić przy tym uwagę na systematyczny wzrostu parku samochodowego w Polsce, pomimo spadku sprzedaży samochodów nowych oraz mniejszego importu aut używanych.
Jeśli przyjrzeć się najważniejszym zmianom w segmentacji opon w minionym roku, zwraca uwagę spadek udziału w rynku o 4% opon klasy budget (opony do samochodów małych). W dalszym ciągu opony tej klasy mają największy udział w sprzedaży opon ogółem - 71,5%, choć spada on systematycznie od 1999 roku i będzie spadał w przyszłości (68% - prognoza na 2003 r.). Zyskują za to opony klasy middle (opony do samochodów kompaktowych) i TOP (opony do samochodów największych). Udział w rynku klasy middle wzrósł w 2002 r. do 15%, wobec 11% w 2001 r. Szacuje się, że segment ten w kolejnych latach nadal będzie wzrastać, podobnie jak segment TOP, choć akurat w ubiegłym roku segment TOP pozostał na niezmienionym poziomie i wyniósł 13,5%.
Goodyear Group Poland tworzy TC Dębica S.A. i Goodyear Dunlop Sp. z o.o.